Václav Bouška (6. 8. 1926 Praha – 18. 12. 2015 Praha) – český herec. S profesionálním herectvím začal na počátku 50. let v zájezdovém souboru Divadla československé armády, respektive Ústředního divadla československé armády. Po dvouletém angažmá ve Východočeském divadle v Pardubicích (1958-1960) zakotvil v roce 1960 v Divadle E. F. Buriana v Praze, kde setrval až do jeho zrušení v roce 1991, kdy odešel do důchodu.
Filmová kariéra
Před filmovými kamerami se Václav Bouška poprvé objevil v roce 1959 v dobrodružném filmu Král Šumavy režiséra Karla Kachyni, kde ztvárnil epizodní roli. Přestože jeho filmografie nebyla rozsáhlá, vytvořil několik zapamatovatelných postav. Mezi jeho významnější filmové role patřila postava profesora v komedii Florián (1961) režiséra Josefa Macha, natočené podle motivů humoresky Karla Matěje Čapka-Choda. V tomto snímku se objevil po boku takových hereckých osobností jako byli Jiří Sovák, Rudolf Hrušínský, Jana Hlaváčová či Petr Kostka.
Další filmové role
V 60. letech se Václav Bouška objevil v několika dalších filmech, například jako úředník v komedii Jak se krade milión (1967) a jako tajemník v dramatu Smuteční slavnost (1969) režiséra Zdenka Sirového. V 70. letech ztvárnil roli Macha v komedii Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974) režiséra Jaroslava Papouška, která patřila mezi jeho výraznější filmové postavy. V tomto snímku, který byl označován za komunální satiru typickou pro normalizační kinematografii, se objevil vedle Petra Haničince, Bohuše Pastorka a dalších herců.
Pozdější tvorba
V 80. letech pokračoval Václav Bouška ve své filmové kariéře rolemi v dramatech Konečná stanice (1981), kde ztvárnil postavu Kůstky, vedoucího Střediska technických informací, a Atomová katedrála (1984) režiséra Jaroslava Balíka, kde hrál mistra Mildbergera. Jeho poslední větší filmovou rolí byla postava hlídače tiskárny v historickém dramatu Kainovo znamení (1989), česko-polském koprodukčním snímku režiséra Janusze Majewského. Zajímavostí je, že si zahrál i ve studentských filmech – nejprve vedoucího technického střediska ve snímku Lov na kachny (1981) a později dokonce Pána Boha ve filmu Štědrý den (2001).
Charakteristika hereckého projevu
Václav Bouška byl typickým představitelem epizodních rolí, nejčastěji ztvárňoval úředníky a funkcionáře. Jeho herecký projev byl civilní a přirozený, což mu umožňovalo věrohodně ztvárnit postavy z běžného života. Přestože nikdy nepatřil mezi herecké hvězdy první velikosti, svým profesionálním přístupem a spolehlivostí si vybudoval respektovanou pozici v českém filmu i divadle. Jeho filmografie čítá přibližně deset celovečerních filmů, v nichž se objevoval s nepravidelnou frekvencí a často s velkými časovými odstupy.