6.4

Jozef Ropog: Filmy a seriály

  • Skalpel, prosím
    Skalpel, prosím (1986)
    FilmRole: Carda
    • Oneplay
    • Prima Plus
    Hlavní postavou příběhu je starý lékař, špičkový neurochirurg, stojící před náročnou a téměř beznadějnou operací malého pacienta Víti Uzla, jemuž všichni říkají Uzlík. Přestože jeho mozkový nádor označili lékaři za příliš pokročilý pro úspěšnou operaci, on se rozhodl operovat. Během pár hodin, které do operace zbývají, můžeme nahlédnout do profesorových vzpomínek, seznámit se s jeho minulostí, soukromím, ženou Jitkou a synem Ondřejem, prací na klinice, jeho spolupracovníky i pacienty. (CS Film)
    Žánry:Drama
    75%
    Hlavní postavou příběhu je starý lékař, špičkový neurochirurg, stojící před náročnou a téměř beznadějnou operací malého pacienta Víti Uzla, jemuž všichni říkají Uzlík. Přestože jeho mozkový nádor označili lékaři za příliš pokročilý pro úspěšnou operaci, on se rozhodl operovat. Během pár hodin, které do operace zbývají, můžeme nahlédnout do profesorových vzpomínek, seznámit se s jeho minulostí, soukromím, ženou Jitkou a synem Ondřejem, prací na klinice, jeho spolupracovníky i pacienty. (CS Film)
    Žánry:Drama
    1
  • 2
  • Pomocník
    Pomocník (1982)
    FilmRole: Török
    Příběh rodiny, která se po druhé světové válce přestěhovala na jih Slovenska a získala prosperující řeznictví, jež zanechal maďarský emigrant. Od předchozího majitele rodina zdědila i sebevědomého, chamtivého asistenta, který nedodržuje žádné pevné morální zásady. Pomáhá rodině získat bohatství, ale z dlouhodobého hlediska způsobuje její morální rozklad. Ve svém nejúspěšnějším celovečerním filmu režisér Zoro Záhon skloubil komplexní drama s vynikajícími hereckými výkony, zejména maďarského herce Gábora Koncze v hlavní roli.
    Žánry:Drama
    68%
    Příběh rodiny, která se po druhé světové válce přestěhovala na jih Slovenska a získala prosperující řeznictví, jež zanechal maďarský emigrant. Od předchozího majitele rodina zdědila i sebevědomého, chamtivého asistenta, který nedodržuje žádné pevné morální zásady. Pomáhá rodině získat bohatství, ale z dlouhodobého hlediska způsobuje její morální rozklad. Ve svém nejúspěšnějším celovečerním filmu režisér Zoro Záhon skloubil komplexní drama s vynikajícími hereckými výkony, zejména maďarského herce Gábora Koncze v hlavní roli.
    Žánry:Drama
    3
  • Príbeľská vzbura Janka Kráľa
    Príbeľská vzbura Janka Kráľa (1978)
    Film
    Děj se odehrává v revolučním roce 1848. Zavede nás do Príbelic, kam se po březnové revoluci vrací z Pešti Janko Kráľ, aby se spolu se svým přítelem, učitelem Jánem Rotaridesem,známými Dvanácti body, seznámil slovenský lid. Byly odhlasovány na posledním uherském sněmu v Bratislavě s příslibem svobody a rovnoprávnosti pro Slováky.
    Žánry:Drama
    66%
    Děj se odehrává v revolučním roce 1848. Zavede nás do Príbelic, kam se po březnové revoluci vrací z Pešti Janko Kráľ, aby se spolu se svým přítelem, učitelem Jánem Rotaridesem,známými Dvanácti body, seznámil slovenský lid. Byly odhlasovány na posledním uherském sněmu v Bratislavě s příslibem svobody a rovnoprávnosti pro Slováky.
    Žánry:Drama
    4
  • Radikální řez
    Radikální řez (1984)
    FilmRole: Takáč
    • Oneplay
    Poškozený obraz nahé dívky je významnou stopou při vyšetřování vraždy v chátrající romské čtvrti. V romské čtvrti okresního města je nalezeno tělo zavražděného syna městského architekta, o němž je známo, že se zasazuje o asanaci právě tohoto zchátralého areálu. Mladý vyšetřovatel se při pátrání seznámí s krásnou Romkou a jejím prostřednictvím i s uzavřenou komunitou, která se řídí vlastními pravidly. Tím mrtvým, nalezeným v ruině starého domu, je Tomáš Ruml, syn vlivného architekta, který chce zbourat starou romskou čtvrť a na jejím místě postavit moderní sídliště. A protože se Romové bouří, nechtějí se stěhovat a ustupovat stavebním pracím, nabízí se jako motiv pomsta. To je také směr, kterým se kriminalisté nejprve pustí, protože také druhý architektův syn zmizel a podle některých je jen otázkou času, než se najde jeho tělo. Při pátrání se však mladý kriminalista Weiner seznámí s romskou dívkou Nahou a tedy zachytí další stopu. Když se po ní vypraví, zjistí, že situace kolem zabitého architektova syna vůbec nebude tak jednoduchá. Vyjde totiž najevo, že Tom zdaleka nebyl jen nevinným malířem a synem hlavního architekta. Měl toho na svědomí mnohem víc a jeho charakter také nepatřil mezi ty rovné. Vydíral svou nevlastní matku, protože se dozvěděl o jejím poměru s muzikantem Pockertem, společně s kamarády znásilnil Nahu a cizí mu nebyla ani krádež. Weiner s pomocí romského kolegy Takáče pomalu proniká pod povrch romské komunity, orientuje se v situaci, aby nakonec získal rozhodující informaci o vrahovi, jehož druhou obětí se stane právě Naha, z té nejméně očekávané strany, od vlivného romského barona, pana Tancose. Na jeho radu se Weiner zaměří na případ ze zcela odlišného úhlu a zanedlouho je případ vyřešen.
    Žánry:Krimi
    62%
    Poškozený obraz nahé dívky je významnou stopou při vyšetřování vraždy v chátrající romské čtvrti. V romské čtvrti okresního města je nalezeno tělo zavražděného syna městského architekta, o němž je známo, že se zasazuje o asanaci právě tohoto zchátralého areálu. Mladý vyšetřovatel se při pátrání seznámí s krásnou Romkou a jejím prostřednictvím i s uzavřenou komunitou, která se řídí vlastními pravidly. Tím mrtvým, nalezeným v ruině starého domu, je Tomáš Ruml, syn vlivného architekta, který chce zbourat starou romskou čtvrť a na jejím místě postavit moderní sídliště. A protože se Romové bouří, nechtějí se stěhovat a ustupovat stavebním pracím, nabízí se jako motiv pomsta. To je také směr, kterým se kriminalisté nejprve pustí, protože také druhý architektův syn zmizel a podle některých je jen otázkou času, než se najde jeho tělo. Při pátrání se však mladý kriminalista Weiner seznámí s romskou dívkou Nahou a tedy zachytí další stopu. Když se po ní vypraví, zjistí, že situace kolem zabitého architektova syna vůbec nebude tak jednoduchá. Vyjde totiž najevo, že Tom zdaleka nebyl jen nevinným malířem a synem hlavního architekta. Měl toho na svědomí mnohem víc a jeho charakter také nepatřil mezi ty rovné. Vydíral svou nevlastní matku, protože se dozvěděl o jejím poměru s muzikantem Pockertem, společně s kamarády znásilnil Nahu a cizí mu nebyla ani krádež. Weiner s pomocí romského kolegy Takáče pomalu proniká pod povrch romské komunity, orientuje se v situaci, aby nakonec získal rozhodující informaci o vrahovi, jehož druhou obětí se stane právě Naha, z té nejméně očekávané strany, od vlivného romského barona, pana Tancose. Na jeho radu se Weiner zaměří na případ ze zcela odlišného úhlu a zanedlouho je případ vyřešen.
    Žánry:Krimi
    5
  • 6
  • Na druhom brehu sloboda
    Na druhom brehu sloboda (1984)
    FilmRole: Dominik
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    48%
    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.
    Žánry:DramaVálečný
    7
  • Poéma o svedomí I, II
    Poéma o svedomí I, II (1978)
    FilmRole: dělník

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    41%

    V sérii velkofilmů, které přibližovaly triumfální tažení komunistů k moci (Dvacátý devátý, Dny zrady, Osvobození Prahy, Vítězný lid) a z nichž jsme už některé viděli, spatříme další monumentální položku, a sice obraz Slovenského národního povstání i událostí, které mu předcházely. Odpovídá přesně politické mytologii 70. let, kdy jeden z důležitých aktérů, Gustáv Husák, zastával tehdy prezidentský úřad. V semknutí všech protifašistických sil pod komunistickým vedením tudíž právě on zaujímal ústřední roli - podobně jako v Čechách bylo obdobné postavení přisouzeno Klementu Gottwaldovi. Pod pláštíkem velkofilmu s omračujícími davovými scénami se zdůrazňuje nejen vůdčí postavení komunistů, ale hlavně přátelská pomoc ruských vojáků, kteří přivezou svobodu. Příběh, opět se tvářící jako beze zbytku pravdivá rekonstrukce, se však odvíjí těžkopádně, herci nejsou schopni přesvědčit ani o životaschopnosti svých hrdinů, ani o věrohodnosti jejich skutků a výpovědí. Zůstala jen nabubřelá, rozmáchlá gesta a jakési zasněné hloubání o slastné budoucnosti. Režiséři (Záhon film dokončoval po náhlém Bahnově úmrtí) zvolili zcela statický způsob vyprávění, jenž byl vnímán jako zastaralý už v době vzniku - Poéma o svedomí zcela propadla, vidělo ji pouhých sedm a půl tisíce lidí.

    8

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.