7.1

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Everaldo Pontes
Everaldo Pontes, narozen 8. srpna 1955 v Pilaru, Paraíba, Brazílie, je uznávaný brazilský herec s bohatou filmovou kariérou. Svou uměleckou dráhu zahájil již v dětství v divadle, kde byl ovlivněn svou sestrou Zezitou de Matos. Po divadelních začátcích přešel v 70. letech k filmu, následně působil v letech 1983 až 1990 v rozhlase, než se v roce 1998 vrátil k filmové tvorbě. Filmová kariéra Pontes se výrazněji prosadil ve filmovém světě v roce 1998, kdy se objevil ve filmu Central Station (Central do Brasil). V tomto emotivním dramatu režiséra Waltera Sallese, které vypráví příběh bývalé učitelky píšící dopisy pro negramotné lidi a mladého chlapce, jehož matka právě zemřela, ztvárnil Pontes roli klienta hlavní postavy Dory. Film získal mezinárodní uznání a byl nominován na Oscara. V roce 1999 následovala jeho role ve filmu São Jerônimo, která mu přinesla uznání kritiky. Tento snímek režiséra Júlia Bressaneho je náboženskou biografií o životě a díle svatého Jeronýma, mnicha, který jako první přeložil Bibli do latiny. Pontes v něm ztvárnil hlavní roli Jeronýma, který se trápí nad výběrem správných latinských slov odpovídajících hebrejským protějškům. Film přenáší mytologii Jeronýmova života v poušti do brazilského vnitrozemí. V roce 2001 se Everaldo Pontes objevil ve filmu Behind the Sun (Abril Despedaçado), sociálním dramatu režiséra Waltera Sallese s Rodrigem Santorem v hlavní roli. Film, jehož portugalský název znamená "Roztříštěný duben", je založen na románu "Broken April" albánského spisovatele Ismaila Kadareho o kultuře cti v severní Albánii. Pontes zde ztvárnil postavu starého slepého muže. Snímek byl natočen v brazilském státě Bahia a byl vybrán jako brazilský kandidát na Oscara za nejlepší cizojazyčný film, ačkoli nebyl nominován. V roce 2015 ho Brazilská asociace filmových kritiků zařadila na 58. místo v seznamu 100 nejlepších brazilských filmů všech dob. V roce 2003 Pontes účinkoval v krátkém hororu Love from Mother Only (Amor Só de Mãe) režiséra Dennisona Ramalha. V tomto temném snímku ztvárnil postavu Filha, nešťastníka rozpolceného mezi povinností pečovat o svou fanatickou matku a posedlou touhou po Formose, "ďáblově děvce". Jeho dilema ho vrhá do propasti násilí, čarodějnictví, smrti a démonického transu. V brazilském dramatu Mango Yellow (Amarelo Manga) z roku 2002, režijním debutu Cláudia Assise, ztvárnil Pontes postavu Rabecãa. Film, který byl částečně inspirován Assisovým předchozím krátkým filmem Texas Hotel, sleduje příběhy lidí z dělnické třídy, kteří se setkávají v hotelu a baru. Snímek byl natočen s nízkým rozpočtem na předměstí Pernambuca a získal několik ocenění na různých filmových festivalech v Brazílii i v zahraničí, včetně Festival de Brasília a Berlínského filmového festivalu. Brazilská asociace filmových kritiků ho vybrala jako jeden z nejlepších brazilských filmů všech dob. V roce 2014 se Pontes objevil ve filmu Batguano režiséra Tavinha Teixeiry. Tento velmi autorský film byl natočen s podporou regionálních uměleckých grantů v João Pessoa, hlavním městě chudého severovýchodního státu Paraíba. Pontes zde ztvárnil stárnoucího, jednorukého Batmana. Film střídající hořkost, humor a melancholii je především o stárnutí. Použití postiženého superhrdiny se sarkastickým pomocníkem je velmi účinným konceptem pro přiblížení reality pokročilého věku a doprovodných pocitů zastaralosti, nihilismu a cynismu. Batguano je představitelem brazilského okrajového filmu, který byl však mimo zemi jen zřídka prezentován. V roce 2015 hrál Everaldo Pontes ve filmu Clarisse or Something About Us (Clarisse ou Alguma Coisa Sobre Nós Dois) režiséra Petruse Cariryho. V tomto 84minutovém dramatu s prvky fantasy a hororu ztvárnil postavu Samuela, velmi nemocného otce, který se setkává se svou dcerou Clarisse. Film se odehrává na pozadí suché kamenolomu a lesa, který stále tepe. Na stůl jsou přineseny staré křivdy a vzpomínky na mrtvé, probuzené krví, předměty, stíny a sny, ovlivňují Clarisse v tomto scénáři krásy a agonie. Televizní tvorba Kromě filmové tvorby se Everaldo Pontes v průběhu 2000. let objevil také v televizních produkcích jako A Pedra do Reino a Chamas da Vida. Umělecký přínos Everaldo Pontes patří mezi významné brazilské herce své generace. Jeho schopnost ztvárnit komplexní a často temné postavy mu vynesla respekt filmových tvůrců i kritiky. Spolupracoval s předními brazilskými režiséry, včetně Waltera Sallese, a jeho filmografie zahrnuje snímky, které byly oceněny na mezinárodních festivalech a zařazeny mezi nejlepší brazilské filmy všech dob.


Everaldo Pontes: Filmy a pořady 42

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.