• Filmy
  • Seriály
  • VOD
  • Žebříčky
  • Videa
  • Články
  • Kino program
  • TV program
  • Osobnosti
  • Uživatelé
  • Kontakt
Automaticky

© 2023 Kinobox.cz

Hledat film, seriál...
  • Kino program
  • TV program
  • Osobnosti
  • Uživatelé
  • Kontakt
  • Filmy
  • Seriály
  • VOD
  • Žebříčky
  • Videa
  • Články

Vítězslav Nezval

26. 5. 1900 - 6. 4. 1958 (57 let)
Vítězslav Nezval
Vítězslav Nezval
Narodil se jako syn venkovského učitele. Gymnázium vystudoval v Třebíči (1911 -1919) a roku 1920 odešel na studia do Prahy, jež však nedokončil. Do literatury vstoupil ve stejné době jako Jiří Wolker a Jaroslav Seifert, jako příslušník generace opojené mírovými perspektivami a vizi sociální revoluce. Pro umělecký vývoj bylo podstatné setkáni s Čapkovými překlady francouzské poezie, zvláště Jeana Arthura Rimbauda a Guillauma Apollinaira, stejně jako přátelství s Jiřím Mahenem. Po básnické prvotině Most (1922) bylo skutečnou událostí vydáni sbírky Pantomima (1924), představující - i díky typografické podobě Karla Teigeho - jakýsi programový manifest poetismu, stylu, jenž začal krystalizovat během přednášek uměleckého sdružení Devětsil, kterého byl od roku 1922 významným členem. Mistrovskou formu Nezval osvědčil v syntetických skladbách Akrobat a Edison (1927). Poetistické období uzavřela sbírka Básně noci (1930), dedikovaná zemřelému Otokaru Březinovi. V první polovině 30. let vychází několik Nezvalových sbírek poznamenaných improvi-začním chvatem a okázalou - ovšemže jen literární - protiměšfáckou vzpourou (Pět prstů; Skleněný havelok, 1932; Zpáteční lístek, 1933). Velkého čtenářského úspěchu dosáhla sbírka Sbohem a šáteček (1934). Novou etapu Nezvalova básnického vývoje představovalo převzetí surrealistické básnické metody. Značný význam meto i osobní přátelství s francouzskými surrealisty Paulem Eluardem, André Bretonem aj. Z této tvůrčí etapy pocházejí sbírky Žena v množném čísle (1936), Praha s prsty deště (1936) a Absolutní hrobař (1937). Poté Nezval tuto poetiku opouští a zároveň se rozchází se surrealistickou skupinou, u jejíhož zrodu v roce 1934 stál Poté se Nezval přiklonil ke "klasickému" pojetí básníka, což se projevilo ve sbírce Pět minut za městem (1940). Jde o jednu z nejodvážnějších knih vyšlých za okupace. Uvědomovati a posilovati význam měla i prévostovská adaptace Manon Lescaut (1940). Po válce se Nezval jasně přiklání ke klasicizujícím estetice socialistického realismu, vytváří freskovité oportunní poémy Stalin (1950) a Zpěv míru (1950), dále formou i obsahem zcela tradicionalistickou knihu Z domoviny (1951) a angažovanou hru Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou (1956). Přesto není možné Nezvala beze všeho zahrnout mezi loajální chvalopěvce, a už vůbec ne mezi sektářské dogmatiky, byt se kolem něho točili (L. Štoll, V. Kopecký). Mnohorozměrný a nevyčerpatelný Nezvalův talent se projevoval i v próze a dramatu. Patří sem jen velmi málo dějové a komentáři přeplněné prózy (Kronika z konce tisíciletí, 1929; Dolce far niente, 1931 a pan Marat, 1932) nebo trilogie "ideových" procházek po městech (Neviditelná Moskva, 1935; Ulice Git-le-Coeur, 1936, Pražský chodec, 1938) a "černý román" Valerie a týden divů (1945). Vítězslav Nezval byl tvůrcem nevyčerpatelné produktivnosti, úžasné lehkosti formy a těkavé eklektičnosti. Jeho dílo neobyčejným způsobem obohatilo českou poezii; zasáhl prakticky všechny její formy a žánry, především pak lyrické, zdokonalil techriku verše, osvobodil ho do zajetí lumírovské a symbolické stylizace. Jeho improvizační překotnosti se stejně lehce dařilo jak v nezávazně salonním žargonu hlasatele prole-tářské revoluce, v hravé metodě poetismu, v surrealistické imaginativnosti, tak i v socrealistických ódách v dobách vítězné komunistické totality. 26. Letní filmová škola
Narození:
26. 5. 1900
Biskoupky, Brno-venkov, Morava
Úmrtí:
6. 4. 1958
Praha, Československo

Znáte z

Valerie a týden divů
76%
Valerie a týden divů
  • Horor
  • Romantický
  • KVIFF TV
  • Starmax
  • Voyo
Bajaja
68%
Bajaja
  • Animovaný
  • Dobrodružný
Ze soboty na neděli
70%
Ze soboty na neděli
  • Drama
  • Romantický
  • Starmax
  • Vodafone TV
  • Voyo
Za tichých nocí
67%
Za tichých nocí
  • Drama
  • Romantický

Filmografie 12

Scénář
Od nejnovějších

Film

  1. 1950
    • 68%
      Bajaja
  2. 1942
    • 67%
      Za tichých nocí
  3. 1933
    • 48%
      Na sluneční straně
  4. 1931
    • 70%
      Ze soboty na neděli
  5. 1929
    • 71%
      Varhaník u sv. Víta
  6. 1928
    • ?
      Podskalák

TV film

  1. 1983
    • 63%
      Tři mušketýři
  2. 1977
    • 82%
      Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou
  3. 1976
    • 66%
      Milenci z kiosku
  4. 1970
    • 86%
      Manon Lescaut
  5. 1963
    • ?
      Nový Figaro

Divadelní záznam

  1. 1963
    • ?
      Milenci z kiosku

Související články

Komentáře týdne: Film Pražské orgie vůbec neměl spatřit světlo světa
Téma•18. 11. 2020
Komentáře týdne: Film Pražské orgie vůbec neměl spatřit světlo světa
Navštívili jsme první české filmové muzeum
Téma•26. 2. 2019
Navštívili jsme první české filmové muzeum
9. týden-kinopremiéry: Jízda s Wolverinem, Amadeem, Muzzikanty a Gustavem Machatým
Filmy•2. 3. 2017
9. týden-kinopremiéry: Jízda s Wolverinem, Amadeem, Muzzikanty a Gustavem Machatým

Novinky na Kinoboxu

Porodit, vylít vodu, sníst placentu. Dystopický thriller Uprostřed ničeho neurazí
Filmy•4. 10. 2023
Porodit, vylít vodu, sníst placentu. Dystopický thriller Uprostřed ničeho neurazí
Eastwoodova nejpříšernější scéna. Falešné dítě zničilo věrohodnost Amerického snipera
Filmy•4. 10. 2023
Eastwoodova nejpříšernější scéna. Falešné dítě zničilo věrohodnost Amerického snipera
„Nechci slyšet kopii svého táty.“ Dcera Robina Williamse se děsí umělé inteligence
Téma•4. 10. 2023
„Nechci slyšet kopii svého táty.“ Dcera Robina Williamse se děsí umělé inteligence
Vítězslav Nezval
Vítězslav Nezval
Narodil se jako syn venkovského učitele. Gymnázium vystudoval v Třebíči (1911 -1919) a roku 1920 odešel na studia do Prahy, jež však nedokončil. Do literatury vstoupil ve stejné době jako Jiří Wolker a Jaroslav Seifert, jako příslušník generace opojené mírovými perspektivami a vizi sociální revoluce. Pro umělecký vývoj bylo podstatné setkáni s Čapkovými překlady francouzské poezie, zvláště Jeana Arthura Rimbauda a Guillauma Apollinaira, stejně jako přátelství s Jiřím Mahenem. Po básnické prvotině Most (1922) bylo skutečnou událostí vydáni sbírky Pantomima (1924), představující - i díky typografické podobě Karla Teigeho - jakýsi programový manifest poetismu, stylu, jenž začal krystalizovat během přednášek uměleckého sdružení Devětsil, kterého byl od roku 1922 významným členem. Mistrovskou formu Nezval osvědčil v syntetických skladbách Akrobat a Edison (1927). Poetistické období uzavřela sbírka Básně noci (1930), dedikovaná zemřelému Otokaru Březinovi. V první polovině 30. let vychází několik Nezvalových sbírek poznamenaných improvi-začním chvatem a okázalou - ovšemže jen literární - protiměšfáckou vzpourou (Pět prstů; Skleněný havelok, 1932; Zpáteční lístek, 1933). Velkého čtenářského úspěchu dosáhla sbírka Sbohem a šáteček (1934). Novou etapu Nezvalova básnického vývoje představovalo převzetí surrealistické básnické metody. Značný význam meto i osobní přátelství s francouzskými surrealisty Paulem Eluardem, André Bretonem aj. Z této tvůrčí etapy pocházejí sbírky Žena v množném čísle (1936), Praha s prsty deště (1936) a Absolutní hrobař (1937). Poté Nezval tuto poetiku opouští a zároveň se rozchází se surrealistickou skupinou, u jejíhož zrodu v roce 1934 stál Poté se Nezval přiklonil ke "klasickému" pojetí básníka, což se projevilo ve sbírce Pět minut za městem (1940). Jde o jednu z nejodvážnějších knih vyšlých za okupace. Uvědomovati a posilovati význam měla i prévostovská adaptace Manon Lescaut (1940). Po válce se Nezval jasně přiklání ke klasicizujícím estetice socialistického realismu, vytváří freskovité oportunní poémy Stalin (1950) a Zpěv míru (1950), dále formou i obsahem zcela tradicionalistickou knihu Z domoviny (1951) a angažovanou hru Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou (1956). Přesto není možné Nezvala beze všeho zahrnout mezi loajální chvalopěvce, a už vůbec ne mezi sektářské dogmatiky, byt se kolem něho točili (L. Štoll, V. Kopecký). Mnohorozměrný a nevyčerpatelný Nezvalův talent se projevoval i v próze a dramatu. Patří sem jen velmi málo dějové a komentáři přeplněné prózy (Kronika z konce tisíciletí, 1929; Dolce far niente, 1931 a pan Marat, 1932) nebo trilogie "ideových" procházek po městech (Neviditelná Moskva, 1935; Ulice Git-le-Coeur, 1936, Pražský chodec, 1938) a "černý román" Valerie a týden divů (1945). Vítězslav Nezval byl tvůrcem nevyčerpatelné produktivnosti, úžasné lehkosti formy a těkavé eklektičnosti. Jeho dílo neobyčejným způsobem obohatilo českou poezii; zasáhl prakticky všechny její formy a žánry, především pak lyrické, zdokonalil techriku verše, osvobodil ho do zajetí lumírovské a symbolické stylizace. Jeho improvizační překotnosti se stejně lehce dařilo jak v nezávazně salonním žargonu hlasatele prole-tářské revoluce, v hravé metodě poetismu, v surrealistické imaginativnosti, tak i v socrealistických ódách v dobách vítězné komunistické totality. 26. Letní filmová škola
Oblíbená osobnost
Sdílet

Automaticky

© 2023 Kinobox.cz

Filmy
  • Nové filmy online
  • Populární filmy online
  • Filmy na Netflixu
  • Filmy na HBO Max
  • Filmy na Disney+
  • Premiéry v kinech
  • Program kin v ČR
  • Filmy v televizi
  • Filmy online zdarma
Seriály
  • Nové seriály online
  • Populární seriály online
  • Seriály na Netflixu
  • Seriály na HBO Max
  • Seriály na Disney+
Žebříčky
  • Nejlepší filmy 2023
  • Nejlepší filmy 2022
  • Nejlepší seriály 2023
  • Nejlepší seriály 2022
  • Nejlepší VOD filmy
  • Nejlepší VOD seriály
Videa
  • Nejnovější trailery
  • Populární videa
  • Videorecenze
  • VOD tipy
Články
  • Nejnovější články
  • Recenze
Kinobox
  • Kontakt
  • Tiskové zprávy
  • Podmínky užití
  • Zpracování os. údajů
  • Nastavení cookies
  • Disclaimer