Waldir Onofre: Nejlepší filmy a seriály

6.7

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Waldir Onofre: Filmy a seriály

  • Paměti z vězení
    Paměti z vězení (1984)
    Film
    V roce 1935 došlo v Brazílii k vojenskému povstání a antikomunistickým represím. Spisovatel Graciliano Ramos byl již dlouho trnem v oku fašistickým skupinám, které nyní využívají situace, jež jim umožňuje jeho uvěznění. Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu autora Vyprahlých životů.

    Premiéra filmu v roce 1984 znamenala velký úspěch pro Nelsona Pereira dos Santose. Návrat k formální vytříbenosti je ve Vzpomínkách z vězení doveden k dokonalosti. Kamera vyniká citlivým navozením autentické atmosféry a silnou expresivitou. Už jen nápad použít v úvodu a na závěr hudební variaci na národní hymnu je pro domácí obecenstvo strhujícím zážitkem. Tehdy již klasik brazilské kinematografie se vrací k svému tématu nejvlastnějšímu – obrazu země a jejího vývoje. Vzpomínky z vězení mají v sobě trochu ze všeho: obrazy z chudinských předměstí, ze života mulatů, migrujících dělníků nebo indiánů. Nicméně zatímco ve svých filmech z 50. a 60. let chtěl být režisér pozorovatelem, tudíž také vkládal do děje zcizující prvky, aby zabránil nežádoucí identifikaci diváka s individuálním hrdinou, zde je hlavní hrdina zřejmý – novinář Graciliano Ramos. Po třiceti letech ve svém čtrnáctém celovečerním filmu má režisér poprvé jasného mluvčího svých myšlenek. Nejde o autorovo alter ego, ale souhlas s postoji. Děj (v knize rozprostřen na pět set padesát stran) je citlivě zhuštěn, aby se uspokojivě vešel do „pouhých“ tří hodin a čtvrt. První hodina (první část knihy) je popisem cesty do vězení, druhá hodina se odehrává ve věznici v hlavním městě (odpovídá druhé a čtvrté části knihy) a třetí hodina (třetí část knihy) je vyplněna událostmi z vězení Ilha Grande, kde byli političtí vězni. Tyto změny oproti literární předloze prospěly dramatičtějšímu spádu. Graciliano Ramos sepsal vzpomínky v roce 1946, tedy deset let po svém zatčení. Poznámky si dělal již během věznění. Bohužel zemřel, aniž by napsal poslední kapitolu o propuštění na svobodu. Avšak Nelson Pereira dos Santos se rozhodl příběh dokončit. V kontextu jeho díla zaznamenal tento rozsáhlý opus nečekaně kladnou odezvu. Byl uveden na festivalu v Cannes, kde sklidil dlouhotrvající potlesk a cenu mezinárodní kritiky spolu s Paříž, Texas Wima Wenderse. Pro brazilského režiséra to znamenalo návrat do doby slávy Vyprahlých životů. Nyní byly opět okolnosti příznivě nakloněny a jejich výsledkem je silný film po stránce obsahové, ale i díky své okouzlující obrazové výmluvnosti.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    75%
    V roce 1935 došlo v Brazílii k vojenskému povstání a antikomunistickým represím. Spisovatel Graciliano Ramos byl již dlouho trnem v oku fašistickým skupinám, které nyní využívají situace, jež jim umožňuje jeho uvěznění. Film byl natočen podle stejnojmenného autobiografického románu autora Vyprahlých životů.

    Premiéra filmu v roce 1984 znamenala velký úspěch pro Nelsona Pereira dos Santose. Návrat k formální vytříbenosti je ve Vzpomínkách z vězení doveden k dokonalosti. Kamera vyniká citlivým navozením autentické atmosféry a silnou expresivitou. Už jen nápad použít v úvodu a na závěr hudební variaci na národní hymnu je pro domácí obecenstvo strhujícím zážitkem. Tehdy již klasik brazilské kinematografie se vrací k svému tématu nejvlastnějšímu – obrazu země a jejího vývoje. Vzpomínky z vězení mají v sobě trochu ze všeho: obrazy z chudinských předměstí, ze života mulatů, migrujících dělníků nebo indiánů. Nicméně zatímco ve svých filmech z 50. a 60. let chtěl být režisér pozorovatelem, tudíž také vkládal do děje zcizující prvky, aby zabránil nežádoucí identifikaci diváka s individuálním hrdinou, zde je hlavní hrdina zřejmý – novinář Graciliano Ramos. Po třiceti letech ve svém čtrnáctém celovečerním filmu má režisér poprvé jasného mluvčího svých myšlenek. Nejde o autorovo alter ego, ale souhlas s postoji. Děj (v knize rozprostřen na pět set padesát stran) je citlivě zhuštěn, aby se uspokojivě vešel do „pouhých“ tří hodin a čtvrt. První hodina (první část knihy) je popisem cesty do vězení, druhá hodina se odehrává ve věznici v hlavním městě (odpovídá druhé a čtvrté části knihy) a třetí hodina (třetí část knihy) je vyplněna událostmi z vězení Ilha Grande, kde byli političtí vězni. Tyto změny oproti literární předloze prospěly dramatičtějšímu spádu. Graciliano Ramos sepsal vzpomínky v roce 1946, tedy deset let po svém zatčení. Poznámky si dělal již během věznění. Bohužel zemřel, aniž by napsal poslední kapitolu o propuštění na svobodu. Avšak Nelson Pereira dos Santos se rozhodl příběh dokončit. V kontextu jeho díla zaznamenal tento rozsáhlý opus nečekaně kladnou odezvu. Byl uveden na festivalu v Cannes, kde sklidil dlouhotrvající potlesk a cenu mezinárodní kritiky spolu s Paříž, Texas Wima Wenderse. Pro brazilského režiséra to znamenalo návrat do doby slávy Vyprahlých životů. Nyní byly opět okolnosti příznivě nakloněny a jejich výsledkem je silný film po stránce obsahové, ale i díky své okouzlující obrazové výmluvnosti.

    (David Čeněk, LFŠ 2007)
    Žánry:Drama
    1
  • Cinco vezes Favela
    Cinco vezes Favela (1962)
    FilmRole: (segment "Zé da Cachorra")
    71%
    2
  • O Que É Isso, Companheiro?
    O Que É Isso, Companheiro? (1997)
    Film
    69%
    3
  • Mauá: O Imperador e O Rei
    Mauá: O Imperador e O Rei (1999)
    FilmRole: Feitor
    Film o brazilském podnikateli, který se v té době vyrovnal nejbohatšímu Američanovi, známému Rockefellerovi. Irineu Evangelista de Souza měl v roce 1867 majetek 155.000 contos de reis, zatímco roční rozpočet brazilské vlády činil 97.000 contos de reis. Film ukazuje jeho život od chudoby k bohatství a zpět k chudobě, což je v Brazílii běžné – bohatí lidé umírají chudí.
    Žánry:Drama
    69%
    Film o brazilském podnikateli, který se v té době vyrovnal nejbohatšímu Američanovi, známému Rockefellerovi. Irineu Evangelista de Souza měl v roce 1867 majetek 155.000 contos de reis, zatímco roční rozpočet brazilské vlády činil 97.000 contos de reis. Film ukazuje jeho život od chudoby k bohatství a zpět k chudobě, což je v Brazílii běžné – bohatí lidé umírají chudí.
    Žánry:Drama
    4
  • Macunaíma
    Macunaíma (1969)
    Film
    Předlohou k tomuto filmu byl ikonický román brazilského modernismu, který napsal Mário de Andrade (pouze jmenovec) v roce 1928. K jeho volbě režisér poznamenal: „Jakmile jsem pochopil, že Macunaíma je příběhem Brazilce požíraného vlastní zemí, celý příběh se stal zcela srozumitelným a všechno do sebe zapadlo.“ Jeho adaptace ukazuje národ uvězněný mezi tvrdou diktaturou a anarchistickou energií lidu. Co spojuje knihu i film, je zamyšlení nad identitou Brazílie, země, ve které vedle sebe existují magická zaříkadla s moderní technikou. Titulní postava, „muž bez vlastností“, se po cestě z džungle do velkoměsta mění z černocha v bělocha, potkává podvodníky, odbojáře a průmyslníka, který s oblibou pojídá lidi. Snímek Macunaíma, restaurovaný do původní podoby (délkou i barevně), nabízí halucinační kombinaci pohádky, radikální politiky a nápaditého humoru.
    67%
    Předlohou k tomuto filmu byl ikonický román brazilského modernismu, který napsal Mário de Andrade (pouze jmenovec) v roce 1928. K jeho volbě režisér poznamenal: „Jakmile jsem pochopil, že Macunaíma je příběhem Brazilce požíraného vlastní zemí, celý příběh se stal zcela srozumitelným a všechno do sebe zapadlo.“ Jeho adaptace ukazuje národ uvězněný mezi tvrdou diktaturou a anarchistickou energií lidu. Co spojuje knihu i film, je zamyšlení nad identitou Brazílie, země, ve které vedle sebe existují magická zaříkadla s moderní technikou. Titulní postava, „muž bez vlastností“, se po cestě z džungle do velkoměsta mění z černocha v bělocha, potkává podvodníky, odbojáře a průmyslníka, který s oblibou pojídá lidi. Snímek Macunaíma, restaurovaný do původní podoby (délkou i barevně), nabízí halucinační kombinaci pohádky, radikální politiky a nápaditého humoru.
    5
  • Toda Nudez Será Castigada
    Toda Nudez Será Castigada (1973)
    Film
    66%
    6
  • Leila Diniz
    Leila Diniz (1987)
    Film
    65%
    7
  • Amuleto de Ogum, O
    Amuleto de Ogum, O (1974)
    FilmRole: Marginal
    65%
    8
  • Quilombo
    Quilombo (1984)
    Film
    Quilombo dos Palmares byla skutečná demokratická společnost, která vznikla v Brazílii v 17. století. Tento neuvěřitelně propracovaný (a překvapivě málo známý) film sleduje vznik Quilomba, který začal jako komunita osvobozených otroků. Kolonie se stává bezpečným útočištěm pro další vyvržence světa, včetně Indiánů a Židů. Ganga Zumba (Toni Tornado) se stává prezidentem Quilomba, prvním svobodně zvoleným vůdcem na západní polokouli. Je jasné, že vládnoucí Portugalci si chtějí Zumba a jeho následovníky podmanit, ale obyvatelé Quilomba jsou na své budoucí utlačovatele připraveni. Konec tohoto "konce snů" není příjemný, ale stoupenci Zumba a jeho ideálů se uchylují do hor, kde dodnes uctívají jeho památku. Scenárista a režisér Carlos Diegues využívá každé příležitosti k porovnání vzestupu a pádu Quilomba se stavem věcí v současné Brazílii.
    Žánry:Drama
    64%
    Quilombo dos Palmares byla skutečná demokratická společnost, která vznikla v Brazílii v 17. století. Tento neuvěřitelně propracovaný (a překvapivě málo známý) film sleduje vznik Quilomba, který začal jako komunita osvobozených otroků. Kolonie se stává bezpečným útočištěm pro další vyvržence světa, včetně Indiánů a Židů. Ganga Zumba (Toni Tornado) se stává prezidentem Quilomba, prvním svobodně zvoleným vůdcem na západní polokouli. Je jasné, že vládnoucí Portugalci si chtějí Zumba a jeho následovníky podmanit, ale obyvatelé Quilomba jsou na své budoucí utlačovatele připraveni. Konec tohoto "konce snů" není příjemný, ale stoupenci Zumba a jeho ideálů se uchylují do hor, kde dodnes uctívají jeho památku. Scenárista a režisér Carlos Diegues využívá každé příležitosti k porovnání vzestupu a pádu Quilomba se stavem věcí v současné Brazílii.
    Žánry:Drama
    9
  • 10
  • Jorge, um Brasileiro
    Jorge, um Brasileiro (1988)
    FilmRole: Telmo
    57%
    11

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.