Helena Hradecká, narozená v roce 1898, byla česká herečka, která se prosadila především v období první republiky a protektorátu. Patřila mezi charakterní herečky, které se objevovaly v menších rolích v českých filmech 30. a 40. let 20. století.
Její filmografie zahrnuje několik významných snímků české kinematografie. V roce 1940 se objevila ve filmu To byl český muzikant režiséra Vladimíra Slavínského, který patřil mezi nejúspěšnější díla tohoto tvůrce. Film vyprávěl životopisný příběh slavného českého kapelníka a skladatele Františka Kmocha a v době německé okupace získal výrazně vlastenecký ráz. Diváci v něm spatřovali oslavu české kultury a nepoddajných českých povah. Snímek se stal mimořádně úspěšným a po válce se triumfálně vrátil do kin, kde jej zhlédly téměř čtyři miliony diváků.
Ve stejném roce se Helena Hradecká objevila také v komedii Dva týdny štěstí, opět pod režijním vedením Vladimíra Slavínského. Tento oddechový film vyprávěl příběh nepříliš majetné dívky, která prožije dva týdny dovolené ve velkém luxusním hotelu. Ve filmu se objevila po boku takových hvězd jako byli Adina Mandlová, Raoul Schránil, Jaroslav Marvan či Rudolf Deyl st.
V roce 1941 si Helena Hradecká zahrála v milostném dramatu Noční motýl režiséra Františka Čápa. Tento film, odehrávající se v posledních letech rakouské monarchie, je považován za jeden z nejpovedenějších předválečných českých snímků. V hlavních rolích excelovali Hana Vítová, Svatopluk Beneš a Adina Mandlová. Film získal uznání i na mezinárodní scéně, když byl oceněn na Filmových žních a na Biennale v roce 1941.
Posledním známým filmem, ve kterém Helena Hradecká účinkovala, byla detektivní komedie Čtrnáctý u stolu z roku 1943. Tento snímek byl jediným režijním počinem herce Oldřicha Nového (ve spolupráci s Antonínem Zelenkou). Film vyprávěl příběh o společnosti, která se sejde u starosty Bartoše, kde je třináct hostů. Přítomní jsou nešťastným počtem zneklidněni, a tak uvítají, když se objeví další host, navíc čtrnáctý také podle jména. V hlavní roli se představil Karel Höger.
Helena Hradecká patřila k té generaci českých filmových herců, kteří pomáhali budovat základy české kinematografie v jejím přechodu od němého filmu ke zvukovému. Ačkoliv se většinou objevovala v menších rolích, její přítomnost ve významných filmech české kinematografie 40. let svědčí o jejím profesionálním přístupu a kvalitách, které režiséři oceňovali.