Josef Neuberg se narodil 4. března 1901 v Praze a zemřel 9. dubna 1970 v Praze. Byl významným českým scénáristou a spisovatelem, který se stal jednou z klíčových postav československé kinematografie první poloviny 20. století.
Začátky kariéry
V roce 1919 odmaturoval na reálném gymnáziu a v letech 1919-1930 se živil jako poštovní úředník. Již v roce 1919 se seznámil se scenáristou, hercem a režisérem Josefem Rovenským, který v něm vzbudil zájem o film a přivedl ho do filmového světa. Přitom si zahrál epizodní role v několika němých filmech jako člen bandy, sovětský komisař Aralov, kaprál, podomek v horském hotelu a jako nezaměstnaný.
Scénáristická tvorba ve 30. letech
Od počátku 30. let se, s nástupem zvukového filmu, začal věnovat psaní scénářů, námětů a také písňových textů. Do roku 1939 napsal například scénáře, náměty, libreta k filmům Svatopluka Innemanna, Miroslava Cikána, Martina Friče, Jana Svitáka a dalších režisérů. Mezi jeho významné filmy z tohoto období patří MUŽI V OFFSIDU (1931), ANTON ŠPELEC OSTROSTŘELEC (1932), VRAŽDA V OSTROVNÍ ULICI (1933), ANDULA VYHRÁLA (1938), PŘÍKLADY TÁHNOU (1939).
Poválečná spolupráce s Františkem Vlčkem
Po roce 1945 se na patnáct let spojil do tandemu se scenáristou Františkem Vlčkem (1910 – 1981) a takto ve dvojici tvořili nové komedie, dramata a válečné snímky. S Vlčkem napsal scenária pro Vladimíra Slavínského, Václava Wassermana, Martina Friče, Jiřího Lehovce, Václava Gajera, Bořivoje Zemana a Jaroslava Macha. Jejich nejznámějším společným dílem se stal film The Poacher's Foster Daughter or Noble Millionaire z roku 1949, za který obdržel Neuberg s Františkem Vlčkem, Martinem Fričem a Jaroslavem Marvanem Státní cenu II. stupně (1951) za rok 1951 za scénář k filmu It Was in May (1950).
Závěr kariéry a odkaz
Celkem pracoval na přibližně stovce filmů. Po filmu RYCHLÍK DO OSTRAVY (1960) se Neuberg v dlouhém hraném filmu definitivně odmlčel. Před odchodem na penzi ještě napsal s Vlčkem a Zdeňkem Jirotkou námět a scénář ke krátké komediální satiře VĚŠTEC (1963). Některé jeho scénáře se dočkaly i dramatizace jako činohra nebo opereta, což svědčí o kvalitě a oblibě jeho textů i mimo filmové prostředí.