Mario Meniconi (14. srpna 1912, Řím, Itálie – 15. června 1984, Řím, Itálie) byl italský filmový herec, který se proslavil především svými rolemi v italské kinematografii od 40. do 70. let 20. století.
Počátky kariéry a neorealistické filmy
Mario Meniconi začal svou hereckou kariéru v poválečném období, kdy se italská kinematografie orientovala na neorealistické filmy zachycující každodenní život obyčejných lidí. Významným milníkem v jeho kariéře byla role ve filmu Bicycle Thieves (Ladri di biciclette) z roku 1948, režírovaném Vittoriem De Sicou. V tomto dnes již klasickém díle italského neorealismu ztvárnil postavu Meniconiho, metaře, který pomáhá hlavnímu hrdinovi Antoniovi hledat jeho ukradenou jízdní kolo. Film je považován za jeden z nejvýznamnějších snímků filmové historie a Meniconiho účast v něm, byť v menší roli, mu zajistila místo v dějinách kinematografie.
Spolupráce s významnými režiséry
V průběhu 50. let se Mario Meniconi objevil v několika významných italských filmech. V roce 1953 ztvárnil roli Mattea v romantické komedii Bread, Love and Dreams (Pane, amore e fantasia) režiséra Luigiho Comenciniho, kde hrál po boku hvězd jako Vittorio De Sica a Gina Lollobrigida. Film získal Stříbrného medvěda na Mezinárodním filmovém festivalu v Berlíně a stal se jedním z nejúspěšnějších italských filmů své doby. Meniconi se objevil také v pokračování tohoto filmu, Bread, Love and Jealousy (Pane, amore e gelosia) z roku 1954.
V roce 1954 si zahrál roli Baldassare v adaptaci Shakespearova díla Romeo and Juliet (Romeo e Giulietta), což dále rozšířilo jeho hereckou všestrannost. Tento film režírovaný Renato Castellanim představoval další významný krok v jeho kariéře.
Spaghetti westerny a pozdější kariéra
V 60. letech, kdy italská kinematografie zažívala boom tzv. spaghetti westernů, se Mario Meniconi objevil v jednom z nejslavnějších filmů tohoto žánru - For a Few Dollars More (Per qualche dollaro in più) z roku 1965, režírovaném Sergiem Leonem. V tomto kultovním westernu, který byl součástí slavné "dolarové trilogie" s Clintem Eastwoodem v hlavní roli, ztvárnil Meniconi postavu vlakového průvodčího.
Meniconiho filmografie zahrnuje také další významné filmy jako The Giant of Metropolis, Constantine and the Cross a Ben-Hur. V 70. letech se objevil v epickém historickém dramatu 1900 (Novecento) z roku 1976, režírovaném Bernardem Bertoluccim, což byl jeden z jeho posledních významných filmů.
Odkaz a význam
Mario Meniconi, ačkoliv nebyl hlavní hvězdou italské kinematografie, patřil k těm charakterním hercům, kteří svými menšími, ale výraznými rolemi přispěli k zlaté éře italského filmu. Jeho schopnost ztvárnit autentické postavy z lidu ho předurčila k účasti v neorealistických filmech, zatímco jeho všestrannost mu umožnila přizpůsobit se měnícím se trendům italské kinematografie od neorealismu přes komedie až po spaghetti westerny.
Mario Meniconi zemřel 15. června 1984 v Římě ve věku 71 let, zanechávajíc za sebou bohaté filmové dědictví, které zahrnuje spolupráci s některými z nejvýznamnějších režisérů italské kinematografie jako Vittorio De Sica, Luigi Comencini, Sergio Leone a Bernardo Bertolucci.