María Martín

6.7

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

María Martín
María Martín (14. července 1923 – 10. června 2014) byla španělská herečka, která se během své dlouhé kariéry objevila v přibližně osmdesáti filmech. Narodila se v Marbelle ve Španělsku a svou filmovou kariéru zahájila v roce 1943. Počátky kariéry a významné role María Martín se prosadila ve španělské kinematografii v poválečném období. Její filmová dráha začala v roce 1943, kdy debutovala na stříbrném plátně. Postupně si vybudovala pozici spolehlivé charakterní herečky, která se objevovala v různorodých filmových projektech. Jedním z jejích nejvýznamnějších filmů byl historický snímek Dawn of America (Alba de América) z roku 1951, režírovaný Juanem de Orduñou. V tomto velkorozpočtovém historickém filmu o objevení Ameriky Kryštofem Kolumbem ztvárnila roli Beatriz po boku Antónia Vilara, který hrál hlavní postavu Kolumba. Film byl natočen s podporou španělské vlády a patřil mezi prestižní produkce své doby. Mezinárodní projekty V průběhu své kariéry se María Martín neomezovala pouze na španělskou kinematografii, ale účastnila se i mezinárodních produkcí. V anglicky mluvených filmech byla občas uváděna pod jménem "Mary Martin". Mezi její významné zahraniční projekty patří role Madam Adolphe v hororu Murders in the Rue Morgue (1971), který režíroval Gordon Hessler. Tento americko-britský film volně adaptoval povídku Edgara Allana Poea a v hlavních rolích se představili Jason Robards a Herbert Lom. Ačkoliv její role nebyla hlavní, přispěla k mezinárodnímu obsazení tohoto žánrového snímku. Spolupráce s významnými režiséry V 70. a 80. letech spolupracovala María Martín s několika významnými španělskými režiséry. Jedním z nich byl kontroverzní a inovativní filmař Bigas Luna, v jehož psychologickém thrilleru Bilbao (1978) ztvárnila postavu Maríe. Film vyprávěl příběh muže posedlého prostitutkou jménem Bilbao a vyvolal ve Španělsku značné kontroverze svým explicitním obsahem a nekonvenčním zpracováním. Přestože byl natočen s nízkým rozpočtem na 16mm film, stal se důležitým dílem španělské kinematografie období přechodu k demokracii po smrti generála Franca. Pozdější kariéra V roce 1980 se objevila ve filmu Navajeros režiséra Eloye de la Iglesia, kde ztvárnila matku hlavního protagonisty El Jara. Tento film patří do žánru tzv. "quinqui" filmů, které se zabývaly životem mladistvých delikventů v období španělské transformace. Snímek je považován za jeden z nejvýznamnějších příkladů tohoto specificky španělského filmového žánru. V 90. letech se María Martín objevila v dalším významném filmu Bigas Luny, Golden Balls (Huevos de oro) z roku 1993, kde hrála po boku tehdy vycházející hvězdy Javiera Bardema. Tento film byl součástí Lunovy tzv. "iberské trilogie" a získal několik ocenění na mezinárodních filmových festivalech. Odkaz a význam María Martín patří mezi významné španělské herečky, které svou kariérou propojily různá období španělské kinematografie - od poválečné éry přes období Francovy diktatury až po demokratickou transformaci. Její filmografie zahrnuje jak komerční produkce, tak umělecky ambiciózní projekty. Zemřela 10. června 2014 v Barceloně ve věku 90 let, zanechávajíc za sebou bohaté filmové dědictví čítající přibližně osmdesát filmů natočených během více než čtyř desetiletí aktivní herecké kariéry.


María Martín: Filmy a pořady 82


Dodatečné informace

Narození:
15. 7. 1923

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.