Alan Mandell, narozen 27. prosince 1927 v Torontu v Kanadě, je kanadsko-americký herec s více než sedmi desetiletími zkušeností v divadelním a filmovém průmyslu.
Divadelní začátky a Beckettův svět
Mandell, který se narodil jako Albert Mandell v židovské rodině, si v roce 1968 oficiálně změnil jméno na Alan, aby se vyhnul záměně s notoricky známým mafiánem Albertem Anastasií. Jeho divadelní kariéra začala v Kanadě, kde působil jako umělecký ředitel divadla Theater '49 v Torontu v raných 50. letech. Následně se přesunul do Spojených států, kde si vybudoval reputaci na sanfranciské divadelní scéně. V roce 1957 se stal zakládajícím členem prestižního San Francisco Actor's Workshop a spoluzakladatelem San Quentin Drama Workshop, který vznikl po představení Beckettova Čekání na Godota ve věznici San Quentin. Toto představení, které zhlédlo 1 400 vězňů, bylo natolik úspěšné, že inspirovalo skupinu vězňů k založení vlastního divadelního souboru, který Mandell šest let vedl.
Beckettův interpret
Mandell je považován za předního interpreta a znalce díla Samuela Becketta. Jeho spolupráce s Beckettem začala v roce 1957 inscenací Čekání na Godota v San Francisco Actor's Workshop. Později ztvárnil roli Luckyho v produkci Godota režírované samotným Beckettem. Procestoval Evropu s původními divadelními inscenacemi Beckettových her Čekání na Godota a Konec hry a znovu vytvořil Beckettovu režii pro filmovou verzi Konce hry, kde hrál roli Nagga. Jeho mistrovská interpretace Beckettových děl mu vynesla mezinárodní uznání.
Filmová kariéra
Přestože je Mandell primárně divadelním hercem, jeho filmografie zahrnuje několik významných rolí. Nejznámější je jeho ztvárnění rabína Marshaka v kritiky oceňovaném filmu bratří Coenů A Serious Man z roku 2009. V této roli ztvárnil tajemného starého rabína, který má krátké, ale významné setkání s hlavním hrdinou filmu. Mezi jeho další významné filmové role patří postava Tobiase, starosty ve filmu Shortbus (2006) režiséra Johna Camerona Mitchella a role malíře Dease ve filmu Velvet Buzzsaw (2019), kde hrál po boku Jakea Gyllenhaala. Jeho filmografie dále zahrnuje snímky jako Hedwig and the Angry Inch (2001), The Marrying Man (1991) a Illegally Yours (1988).
Divadelní management a pozdější kariéra
Kromě herectví se Mandell věnoval i divadelnímu managementu. Působil jako generální manažer Repertory Theatre of Lincoln Center a byl konzultačním ředitelem pro Los Angeles Actors' Theatre a Los Angeles Theatre Center. Na Broadwayi debutoval jako Sir Jasper Fidget v inscenaci The Country Wife a jako princ Aragon v The Merchant of Venice v divadle Vivian Beaumont Theatre. Mimo Broadway ztvárnil role v inscenacích jako Restoration a The Beard of Avon v New York Theatre Workshop. Za své výkony získal ocenění Ovation Award za role Estragona v Čekání na Godota v Mark Taper Forum a Spoonera v No Man's Land v Odyssey Theatre. I ve svých devadesáti letech zůstává Mandell aktivním hercem, což dokazuje jeho účast v nedávných filmových a divadelních projektech.