Betty Thomas (narozena jako Betty Lucille Nienhauser 27. července 1947 v St. Louis, Missouri) je americká herečka a režisérka, která se proslavila svou rolí seržantky Lucy Bates v televizním seriálu Hill Street Blues a později se stala jednou z nejúspěšnějších režisérek v Hollywoodu.
Betty vystudovala Ohio University, kde získala bakalářský titul v oboru výtvarného umění. Po studiích nejprve učila na střední škole v Chicagu, ale brzy zjistila, že potřebuje více prostoru pro sebevyjádření. Její cesta k zábavnímu průmyslu začala, když se stala členkou improvizační skupiny Second City v Chicagu, kde využívala svou impozantní výšku (185 cm) v komediálních skečích a představeních.
Svůj filmový debut zaznamenala v satirické komedii Tunnel Vision (1976), kde se objevila po boku začínajících komiků jako Chevy Chase, John Candy a další. Ironií osudu však Betty dosáhla skutečného průlomu v dramatické roli, nikoliv v komedii. Jako tvrdá policistka Lucille Bates v seriálu Hill Street Blues (1981-1987) předvedla jak drsnost, tak zranitelnost, když stála bok po boku s převážně mužským obsazením policejní stanice. Za tuto roli byla sedmkrát nominována na cenu Emmy a v roce 1985 ji získala za nejlepší herečku ve vedlejší roli.
Koncem 80. let Betty učinila zásadní obrat ve své kariéře a začala se věnovat režii. Nejprve režírovala epizody televizních seriálů jako Hooperman a Doogie Howser, M.D. Její režijní talent byl oceněn v roce 1993, kdy získala Emmy za režii komediálního seriálu Dream On na HBO.
V roce 1992 debutovala jako filmová režisérka romantickou komedií Only You. Skutečný průlom v režijní kariéře však přišel s filmem The Brady Bunch Movie (1995), postmoderní satirickou verzí populárního televizního seriálu ze 70. let. Film byl kasovním hitem, vydělal téměř čtyřnásobek svého rozpočtu a stal se jedním z nejvýdělečnějších filmů režírovaných ženou v té době.
Na tento úspěch navázala dalšími úspěšnými filmy. V roce 1997 režírovala biografický film Private Parts, který vyprávěl příběh kontroverzního rozhlasového moderátora Howarda Sterna. Film byl překvapivým kritickým úspěchem a Betty Thomas prokázala svůj talent pro balancování mezi komedií a dramatem. Následoval rodinný film Dr. Dolittle (1998) s Eddie Murphym v hlavní roli, který celosvětově vydělal přes 294 milionů dolarů.
V roce 2000 režírovala komediální drama 28 Days se Sandrou Bullock v hlavní roli, které se zabývalo tématem alkoholismu a rehabilitace. Film, ačkoliv obdržel smíšené recenze, ukázal její schopnost zpracovat i vážnější témata. V roce 2006 následovala teenagerská komedie John Tucker Must Die, která se stala dalším komerčním úspěchem a vydělala téměř 69 milionů dolarů při rozpočtu 18 milionů.
Její největší komerční úspěch přišel v roce 2009 s filmem Alvin and the Chipmunks: The Squeakquel, který se stal prvním filmem režírovaným ženou, jenž vydělal více než 200 milionů dolarů. Film nakonec celosvětově utržil přes 443 milionů dolarů a učinil z Betty Thomas jednu z komerčně nejúspěšnějších režisérek všech dob.
Za svou práci získala Betty Thomas řadu ocenění, včetně ceny Dorothy Arzner Directors Award od organizace Women in Film v roce 2001 a v roce 2021 obdržela cenu Roberta B. Aldricha od Directors Guild of America za celoživotní přínos.
Betty Thomas je známá svým lehkým, komediálním režijním stylem a schopností pracovat s herci. Její filmy, ačkoliv často kritiky označované za lehké zábavní kousky, přitahují publikum a generují významné zisky, což z ní činí jednu z nejvýznamnějších režisérek v Hollywoodu.