Libuše Billová, 5. května 1934 Brno – 22. září 2021 Vranovice, česká herečka a dabérka.
Umělecké začátky
Libuše Billová pocházela z hudební rodiny. Její otec byl hudební režisér v rozhlase, který ji přivedl k účinkování ve slavném Kühnově pěveckém sboru. Po maturitě studovala herectví na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde absolvovala v roce 1956 u profesora Antonína Kurše. Mezi její spolužáky v ročníku patřili významní herci jako Josef Somr, Ladislav Lakomý nebo Jaroslav Dufek. Svou profesionální kariéru zahájila v Těšínském divadle (1956-1958), odkud se vrátila do rodného Brna a v roce 1958 nastoupila do Divadla bratří Mrštíků (dnešní Městské divadlo Brno).
Divadelní kariéra
V brněnském Divadle bratří Mrštíků, kterému zůstala věrná více než půl století až do odchodu na odpočinek v roce 2014, ztvárnila kolem stovky rolí. Diváci ji znali například z inscenací Madam Sans Géne, Paní Ministrová, Maryša, Jak hrozen v parném slunci nebo Večer tříkrálový. Již v druhé sezóně svého brněnského angažmá alternovala titulní roli v Mrštíkových Maryše (1959), v roli Lisaury ve Zpívajících Benátkách (1961) potvrdila svůj pěvecký talent. Z rolí ztvárněných v průběhu 60. a 70. let si sama nejvíce cenila Lulu v Kohoutově hře August August, august (1968), Marie v shakespearovském muzikálu Aprílová komedie (1968) a Perchty v Daňkově hře Dva na koni, jeden na oslu (1972). S Městským divadlem Brno se rozloučila v roce 2007 rolí převorky kláštera v muzikálové baladě Markéta Lazarová.
Filmová a televizní tvorba
Značnou část svého profesního života spojila Libuše Billová s televizní a filmovou tvorbou. Natočila téměř dvacet filmů, mezi nimiž vynikají Hauři (1987), Kouzelný měšec (1996), kde ztvárnila roli 1. selky, Dvojrole (1999) a Podzimní návrat (2001). Objevila se také v řadě televizních filmů jako Kufr plný nadějí (1977), Šance jako hrom (1991) nebo Vetřelci a lovci: Zrozen bez porodu (2009). Širší divácké povědomí získala díky účinkování v populárních seriálech, především v Četnických humoreskách, kde ztvárnila postavu Marušky v epizodě Volavka, dále v seriálech Vinaři, Černá sanitka nebo Detektiv Martin Tomsa.
Dabingová kariéra
Významnou součástí umělecké činnosti Libuše Billové byla práce v dabingu, kterému se věnovala velmi intenzivně. Jak sama vzpomínala: "Lítala jsem z rádia do dabingu a nazpět." Její nejznámější dabingovou rolí byla postava Gábi v populárním maďarském animovaném seriálu Podivuhodná dobrodružství rodiny Smolíkovy, kde proslula nezapomenutelnou hláškou: "Proč jsem si já nešťastná nevzala Pištu Hufnágla?" Za své celoživotní mistrovství v dabingu byla v roce 2006 oceněna prestižní Cenou Františka Filipovského.
Osobní život
Jejím mnohaletým životním partnerem byl herecký kolega Maxmilián Hornyš. Libuše Billová byla známá nejen pro svůj svérázně drsný ženský šarm a temperamentní razanci, ale také pro charakteristickou potřebu hledat ve svých rolích lidský rub i líc. Na otázku, zda by při možnosti volit ještě jednou svou životní dráhu znovu zvolila herectví, odpověděla v roce 1997 pro časopis Dokořán: "Nikdy bych si nebyla uměla představit, jak je to náročné. Tahle profese chce celého člověka a já jsem se jí dala ráda."