Adrian Johnston, narozen v roce 1961 v Cumbrii v Anglii, je britský hudební skladatel specializující se na filmovou a televizní hudbu. Vystudoval angličtinu na Edinburské univerzitě, kde také rozvíjel svůj hudební talent.
Hudební začátky
Než se Johnston plně věnoval filmové hudbě, působil jako bubeník v několika hudebních skupinách, včetně The Waterboys, Moles for Breakfast, The Wanglers, Combo Zombo a The Mike Flowers Pops. Ve svých dvacátých letech cestoval po světě a doprovázel němé filmy živou hudbou na filmových festivalech, včetně prestižních akcí v Telluride a Avignonu. Tato zkušenost mu poskytla cenný vhled do propojení hudby a filmového obrazu. Později komponoval hudbu pro produkce Královského národního divadla a Královské shakespearovské společnosti.
Filmová kariéra
Johnstonova profesionální dráha filmového skladatele začala v roce 1996, kdy složil hudbu k adaptaci románu Thomase Hardyho Jude. Film, ve kterém hráli Christopher Eccleston a Kate Winslet, režíroval Michael Winterbottom, s nímž Johnston navázal dlouhodobou spolupráci. Pro Winterbottoma následně složil hudbu k filmům Welcome to Sarajevo a With or Without You. Mezi jeho další významné filmové počiny patří hudba k romantickému dramatu Becoming Jane (2007) s Anne Hathaway a Jamesem McAvoyem, které vypráví příběh spisovatelky Jane Austenové, a k adaptaci Brideshead Revisited (2008) podle románu Evelyna Waugha s Benem Whishawem, Hayley Atwell a Matthewem Goodem. Johnstonovo portfolio zahrnuje také hudbu k filmům Kinky Boots, Lassie a hororovému snímku The Strangers: Prey at Night.
Televizní tvorba
V oblasti televizní tvorby se Johnston prosadil jako jeden z nejvyhledávanějších britských skladatelů. Jeho první nominace na cenu BAFTA přišla za hudbu k televizní adaptaci Dickensova románu Our Mutual Friend. Významným úspěchem byla hudba k minisérii Shackleton režiséra Charlese Sturridge, za kterou získal v roce 2002 cenu Emmy. V roce 2008 obdržel cenu BAFTA za hudbu k filmu Capturing Mary. Mezi jeho další oceněné práce patří hudba k detektivnímu seriálu Zen, za kterou získal cenu Royal Television Society (RTS) v roce 2011, a k seriálu The Tunnel, který mu přinesl další cenu RTS v roce 2014.
Spolupráce se Stephenem Poliakoffem
Zvláště plodná byla Johnstonova spolupráce s britským scenáristou a režisérem Stephenem Poliakoffem. Složil hudbu k jeho projektům Shooting the Past, Friends and Crocodiles a k oceňovanému seriálu Dancing on the Edge z roku 2013. Za hudbu k Poliakoffovu filmu Gideon's Daughter byl nominován na cenu Emmy v kategorii vynikající původní hudba a texty za píseň "Natasha's Song".
Nedávné projekty
V roce 2019 Johnston složil hudbu k vysoce ceněné anglo-japonské koprodukci Giri/Haji (BBC/Netflix), za kterou získal svou sedmou nominaci na cenu BAFTA. V posledních letech pokračuje v práci na adaptacích detektivních románů J.K. Rowlingové (píšící pod pseudonymem Robert Galbraith) v seriálu C.B. Strike s Tomem Burkem a Holliday Grainger. V roce 2024 vytvořil hudbu k dokumentu Made in England: The Films of Powell and Pressburger, který je namluvený Martinem Scorsesem, a k minisérii A Very Royal Scandal.
Hudební styl a pracovní metody
Johnston je známý svou schopností vytvářet rozmanité hudební styly přizpůsobené konkrétním projektům. Jeho hudba se vyznačuje melodičností a citlivým propojením s filmovým vyprávěním. Komponuje, nahrává a mixuje v bývalé kapli na anglickém venkově, 45 minut od centra Londýna. Během své kariéry spolupracoval s mnoha významnými interprety, včetně Charlotte Gainsbourg, Emily Blunt a Roberta Wyatta, kteří zpívali jeho písně v různých televizních dramatech.