Robert Wise

7.4
Robert Wise
Robert Earl Wise se narodil 10. září 1914 ve Winchesteru v Indianě jako nejmladší syn Olive R. (rozené Longenecker) a Earla W. Wise, řezníka. Robert Earl Wise (10. září 1914 – 14. září 2005) byl americký filmař, který se stal jedním z nejvšestrannějších režisérů Hollywoodu. Získal Oscary za nejlepší režii a nejlepší film za své muzikály West Side Story (1961) a The Sound of Music (1965). Začátky kariéry a práce s Orsonem Wellesem Wise vyrůstal v Connersville v Indianě a v roce 1931 se zapsal na nedaleko Franklin College, aby studoval žurnalistiku, ale Velká hospodářská krize ukončila jeho vzdělání. V roce 1933 odešel do Hollywoodu a začal pracovat v expedici filmů ve studiích RKO, kde jeho bratr pracoval jako účetní. Po práci jako zvukový, hudební, speciálních efektů a asistent střihače se v roce 1939 dostal na pozici plnohodnotného střihače, pracoval na filmech jako Bachelor Mother (1939), The Hunchback of Notre Dame (1939) a My Favorite Wife (1940). Nejslavněji střihal Citizen Kane (1941), za což získal nominaci na Oscara, a The Magnificent Ambersons (1942), který významně přestříhal (a pro který režíroval dodatečnou scénu) poté, co RKO vzalo tento celovečerní film z rukou režiséra Orsona Wellese. Režijní debut a spolupráce s Valem Lewtonem Wise dostal příležitost režírovat, když producent Val Lewton potřeboval náhradního režiséra pro The Curse of the Cat People (1944), který se opozdil za harmonogramem. Ještě větší vliv než Welles na mladého Wise měl B-filmový producent Val Lewton, který ho vybral, aby převzal režii od selhávajícího Gunthera von Fritsche u nízkorozpočtového hororu The Curse of the Cat People (1944). Wise's první tři režijní projekty - také včetně Mademoiselle Fifi (1944) a The Body Snatcher (1945) - byly všechny pod Lewtonovou záštitou v RKO, a Wise velmi těžil z mentorovy náklonnosti k literárnímu materiálu, psychologickému dramatu a hluboce atmosférickému stylu. Film noir a žánrová rozmanitost Wise také režíroval film noir, mezi nimi klasiku Lawrence Tierneye Born to Kill (1947) a Blood on the Moon (1948), noir western s Robertem Mitchumem jako kovbojským tulákem, který zahrnoval nezapomenutelné noční sekvence. Mystery in Mexico (1948) byl standardní detektivní příběh, ale Wise's pokračování The Set-Up (1949) je široce považováno za základní film noir i jeden z nejlepších boxerských filmů vůbec. Robert Ryanovo ztvárnění přestárlého boxera, který odmítá vzít úplatek a zaplatí za své rozhodnutí strašnou cenu, je tour de force. Film získal Cenu kritiků na filmovém festivalu v Cannes. Vědeckofantastické filmy a další úspěchy 50. let Wise odešel z RKO na tříletý, neexkluzivní kontrakt s 20th Century-Fox, kde režíroval přelomový vědeckofantastický klasik The Day the Earth Stood Still (1951), takzvaný "message movie" v žánru, kterému se v té době věnovalo málo důvěryhodnosti nebo respektu. Varovný příběh mimozemského vyslance míru (Michael Rennie) byl otevřeně antijaderný na vrcholu studené války a významným krokem ve vývoji sci-fi směrem od jednoduchého whiz-bang vyprávění minulosti. Téhož roku Wise získal svou první nominaci na Oscara jako nejlepší režisér za I Want to Live!, ve kterém Susan Hayward získala jediný Oscar své kariéry (za nejlepší herečku) za své ztvárnění povýšené tvrdé prostitutky, která je zdánlivě nespravedlivě odsouzena k trestu smrti. Muzikálové triumfy Ačkoli nikdy neřežíroval muzikál, Wise začal 60. léta vstupem do neobvyklého vztahu spoluřežírování West Side Story (1961) s Jeromem Robbinsem, který režíroval a choreografoval dlouho běžící broadwayský hit, na kterém byl film založen. Výsledný film byl obrovským kritickým i komerčním úspěchem - Wise's největším hitem do té doby - a získal 10 Oscarů, včetně nejlepšího filmu a nejlepší režie. Wise's další film The Sound of Music (1965) byl obrovským hitem, který se stal nejvýdělečnějším filmem v historii do té doby. Založený na skutečném příběhu rodiny Trappových, kteří uprchli z nacistického Rakouska v roce 1938, hrála v něm Julie Andrews jako rodinná vychovatelka, roli, kterou poprvé proslavila Mary Martin v původním broadwayském hitu Richarda Rodgerse a Oscara Hammersteina II. Pozdější kariéra a osobní projekty The Sound of Music byl pro Wise přechodným filmem, vyrobeným k uklidnění studia, zatímco vyvíjel obtížný film The Sand Pebbles (1966) s Stevem McQueenem, Richardem Attenboroughem a Candice Bergen. The Sand Pebbles, Wise's kriticky uznávaný filmový epos, byl parabolou vietnamské války s protiválečným režisérem a poselstvím. McQueen získal svou jedinou nominaci na Oscara za svůj výkon ve filmu. Mezi jeho další filmy patří The Body Snatcher (1945), Born to Kill (1947), The Set-Up (1949), The Day the Earth Stood Still (1951), Destination Gobi (1953), This Could Be The Night (1957), Run Silent, Run Deep (1958), I Want to Live! (1958), The Haunting (1963), The Andromeda Strain (1971), The Hindenburg (1975) a Star Trek: The Motion Picture (1979). Vedoucí pozice v kinematografii Stal se guvernérem Akademie filmových umění a věd v roce 1966 a sloužil 19 let, než se stal prezidentem od roku 1985 do 1988. Dříve byl prezidentem Cechu režisérů Ameriky od roku 1971 do 1975. Také zasedal v Radě správců Amerického filmového institutu a předsedal jeho Centru pro pokročilá filmová studia. Wise byl jmenován předsedou výboru speciálních projektů Cechu režisérů Ameriky v roce 1980, organizoval jeho padesáté výročí v New Yorku v roce 1986. Získal AFI Life Achievement Award v roce 1998. Robert Wise zemřel na srdeční selhání 14. září 2005, čtyři dny po svých 91. narozeninách.



Robert Wise: Filmy a pořady 151


Dodatečné informace

Narození:
10. 9. 1914
Winchester, Indiana
Úmrtí:
14. 9. 2005
Los Angeles, Kalifornie, USA
Alt. jména:
Robert E. Wise

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.