Emil Viklický se narodil 23. listopadu 1948 v Olomouci a je český jazzový pianista a hudební skladatel. Vystudoval matematiku na Přírodovědecké fakultě Univerzity Palackého v Olomouci, avšak oboru se však později nevěnoval, protože již během studií přenesl svůj zájem na hudbu a zejména jazz.
Hudební začátky a mezinárodní úspěchy
Od dětství se věnoval hře na klavír a v 70. letech hrál v orchestru SHQ Karla Velebného. V letech 1977-1978 studoval jazz na Berklee College v USA, kde si prohluboval znalosti kompozice a aranžmá. Mezinárodně se prosadil v roce 1976, kdy zvítězil v soutěži improvizujících jazzových klavíristů v Lyonu a vyhrál první cenu v autorské soutěži Monacké konzervatoře se skladbou Zelený satén. První sólová deska V Holomóci městě (1977) zaznamenala velmi pozitivní ohlas u jazzové veřejnosti a kritiky – album získalo cenu Supraphonu 1979.
Filmová hudba
Značnou část své energie vkládá Emil Viklický do tvorby filmové hudby, které se věnuje od poloviny osmdesátých let, kdy složil hudbu k Smyczkovu snímku Krajina s nábytkem. Autorem filmové hudby je Emil Viklický k tomuto československému filmu z roku 1987, který režíroval Karel Smyczek. Podepsán je i pod hudbou k Zafranovičovu filmu Má je pomsta (Lacrimosa), ke snímku Drahomíry Vihanové Zpráva o putování studentů Petra a Jakuba či k filmu Martina Müllera Bloudím, který je o Olomouci.
Emil Viklický složil hudbu také k německému filmu Killer Condom (1996), kterou nahrála Pražská filharmonie ve studiu Smečky pod taktovkou Mário Klemense. He also composes incidental and film music and has produced scores for several full-length feature films, such as the German horror comedy Killer Condom, and television series. Když ale mluví o své tvorbě hudebního skladatele on sám, jednoduše říká: „Můj způsob přemýšlení o hudbě je stejný, když píšu operu, nebo filmovou hudbu, nebo když píšu jazzové melodie".
Operní tvorba
Je autorem třech oper – Faidra, Oráč a smrt a Máchův deník aneb Hynku, jak si to představuješ? Složil operu Faidra, která měla premiéru v září 2000 ve Státní opeře a zvítězila v mezinárodní soutěži nazvané Nová opera pro Prahu 2000. Premiéra 20.9.2000 ve Státní opeře. Vítězná opera mezinárodní soutěže "Nová opera pro Prahu 2000". Máchův deník aneb Hynku, jak si to představuješ?, která měla premiéru taktéž v roce 2003 byla napsaná na objednávku Národního divadla v roce 2003.
Mezinárodní uznání
Renomovaný londýnský kritik Chris Parker jej kdysi označil za Janáčka jazzu. Emil Viklický úspěšně vystupuje a nahrává v USA, Kanadě, Japonsku, Mexiku, Izraeli a Evropě s různými prestižními umělci i soubory. Viklický zde spojil standardní moderní jazzový projev s inspiracemi z hudby moravského regionu, což se stalo charakteristickým rysem jeho tvorby.
Současná činnost
V současnosti vystupuje s formací Emil Viklický Trio (Emil Viklický – klavír, Petr Dvorský – kontrabas, Tomáš Hobzek – bicí). Viklický's work has gained him a number of awards. These include second prize in the 1985 Monaco jazz composition competition (for "Cacharel"), the 1991 Film and Television Association prize for music for animated film, second prize at the 1994 Marimolin contemporary music competition in Boston (for "Tristana"), a 1996 Prague award for electroacoustic music (for "Paradise Park"), a 1996 Czech Music Fund prize for use of folk music in art music, and first prize in a 2000 international composition competition in Prague (for the opera Phaedra).
Odkaz
Je jednou z nejvýraznějších postav tuzemské hudební scény. Svým syntetickým přístupem již dávno přesáhl hranice jazzu. Emil Viklický se etabloval jako významný skladatel filmové hudby, který dokázal propojit jazzové prvky s klasickou kompozicí a vytvořit tak charakteristický hudební rukopis pro kinematografii.