Xiaogang Feng

6.6
Xiaogang Feng
Xiaogang Feng se narodil 18. března 1958 v Pekingu a je čínský režisér, scenárista a herec. Feng Xiaogang patří mezi nejvýznamnější postavy současné čínské kinematografie a je považován za jednoho z nejúspěšnějších komerčních režisérů Asie. Počátky kariéry a komedijní období Po střední škole nastoupil Feng Xiaogang do armády, kde pracoval jako scénograf pro kulturní a umělecký soubor Pekingského vojenského okruhu. V roce 1985 začal svou filmovou kariéru jako výtvarník v Pekingském televizním uměleckém centru. V roce 1992 spolupracoval s režisérem Zheng Xiaolong na scénáři k filmu The Dream Factory, který získal pět nominací na prestižních cenách Golden Rooster Awards. Svůj režijní debut uskutečnil v roce 1994 filmem Gone Forever with My Love. Feng Xiaogang se proslavil především režií komedií a sehrál klíčovou roli při formování žánru čínských novoročních filmů. V následujících letech se etabloval jako klíčová postava tohoto žánru díky řadě kasovních hitů, včetně The Dream Factory, Be There or Be Square a Sorry Baby. Mezi jeho nejznámější komedie patří Dream Factory (1997), Be There or Be Square (1998), Sorry Baby (1999), Big Shot's Funeral (2001), Cell Phone (2003) a filmová série If You Are the One (2008–2023), ve kterých pravidelně hrál Ge You. Feng Xiaogang vytvořil vlastní komediální styl, často označovaný jako „Fengova komedie". Přechod k dramatickým žánrům Od roku 2000 začal Feng Xiaogang přecházet od komedií k jiným žánrům, včetně válečných a historických dramat. V roce 2004 režíroval A World Without Thieves podle stejnojmenného románu Zhao Benfu, ve kterém hráli Andy Lau, Rene Liu, Ge You, Wang Baoqiang a Li Bingbing. Film vydělal 120 milionů jüanů na domácím trhu a stal se třetím nejvýdělečnějším filmem roku. Následovaly další významné snímky jako The Banquet (2006), Assembly (2007), Aftershock (2010), Back to 1942 (2012) a I Am Not Madame Bovary (2016). Nejvýznamnější díla Assembly (2007) představuje jeden z nejpůsobivějších čínských válečných filmů, který sleduje období od čínské občanské války v roce 1948 až po korejskou válku. Film poprvé skutečně reflektuje krutost a absurditu války v čínské kinematografii. Před tímto filmem byl Feng Xiaogang znám svou schopností vyvolávat smích u publika, po něm se stal uznávaným i pro svou schopnost vyvolávat slzy. Aftershock (2010) vznikl navzdory skeptickým očekáváním ohledně schopnosti komediálního režiséra zpracovat vážné téma zemětřesení v Tangshan z roku 1976. Feng však téma zpracoval s naprostou citlivostí a film se stal nejvýdělečnějším snímkem roku v Číně. Nejedná se o katastrofický film, ale o příběh rodiny, jejíž životy otřásla katastrofa. Ocenění a uznání Za film I Am Not Madame Bovary (2016) získal Feng Xiaogang cenu Golden Horse Award za nejlepší režii. Třikrát vyhrál cenu za nejlepší režii na prestižních čínských cenách Hundred Flowers Awards. Často je srovnáván se Stevenem Spielbergem díky svému dlouhodobému komerčnímu úspěchu a přechodu k náročnějšímu, umělečtějšímu filmování. V roce 2015 byl oceněn francouzským ministerstvem zahraničí Řádem umění a literatury. Na rozdíl od režisérů jako Zhang Yimou a Chen Kaige, kteří získali uznání prostřednictvím prestižních filmových cen, Feng Xiaogang vybudoval svou kariéru na popularitě u publika a komerčním úspěchu.


Xiaogang Feng: Filmy a pořady 61


Dodatečné informace

Narození:
18. 3. 1958

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.