Vincente Minnelli, narozen 28. února 1903 v Chicagu, zemřel 25. července 1986 v Los Angeles, byl významný americký filmový a divadelní režisér italsko-francouzsko-kanadského původu. Patřil mezi nejvýznamnější osobnosti zlaté éry Hollywoodu a je považován za jednoho z nejdůležitějších tvůrců filmových muzikálů všech dob.
Rané období a cesta k filmu
Narodil se jako Lester Anthony Minnelli do rodiny s divadelní tradicí. Jeho otec Vincent Charles Minnelli byl hudebník italského původu a matka Marie Émilie Odile Lebeau, známá pod uměleckým jménem Mina Gennell, byla zpěvačka francouzsko-kanadského původu. Rodina Minnelliových provozovala kočovné stanové divadlo, které objíždělo americký Středozápad. Jako jediný z pěti dětí, který přežil rané dětství, byl Minnelli od útlého věku veden k divadlu a vystupoval na jevišti, jakmile se naučil stát.
Po absolvování střední školy se přestěhoval do Chicaga, kde začal pracovat jako výtvarník výloh v obchodním domě Marshall Field & Company. Současně navštěvoval Chicagský umělecký institut a postupně se vypracoval na kostýmního návrháře pro divadelní řetězec Balaban and Katz. Jeho talent pro vizuální stránku představení ho v roce 1931 přivedl do New Yorku, kde pracoval jako kostýmní návrhář pro společnost Paramount-Publix. V roce 1933 byl najat nově založenou Radio City Music Hall, kde nejprve navrhoval kostýmy pro velkolepé živé show a později se vypracoval na uměleckého ředitele.
Broadwayská kariéra
V roce 1935 debutoval jako divadelní režisér inscenací At Home Abroad s Beatrice Lillie a Eleanor Powell. Následovaly další úspěšné produkce, včetně muzikálu Hooray for What! (1937) s Edem Wynnem, který časopis Life označil za "nejzábavnější show roku". Během tohoto období si Minnelli změnil jméno z Lestera na Vincente, aby znělo italštěji a elegantněji, což odráželo jeho umělecké ambice a estetické cítění.
Hollywoodské začátky a spolupráce s MGM
Po krátkém a neúspěšném angažmá v Paramountu se Minnelli v roce 1940 připojil ke studiu Metro-Goldwyn-Mayer na pozvání producenta Arthura Freeda. Zpočátku režíroval sekvence ve filmech Babes on Broadway (1941) a Panama Hattie (1942). Jeho režijním debutem byl film Cabin in the Sky (1943), odvážný projekt s kompletně afroamerickým obsazením, který se stal prvním velkým studiovým filmem s černošským obsazením od The Green Pastures (1936).
Průlom a zlatá éra
Skutečný průlom přišel s filmem Meet Me in St. Louis (1944), romantickým muzikálem zasazeným do St. Louis na přelomu století. Film s Judy Garlandovou v hlavní roli je dodnes považován za jeden z nejlepších filmových muzikálů všech dob. Během natáčení se Minnelli zamiloval do Garlandové a v roce 1945 se vzali. O rok později se jim narodila dcera Liza Minnelliová, která se později sama stala oceňovanou herečkou a zpěvačkou. Minnelli s Garlandovou natočil ještě několik filmů, včetně The Clock (1945), Ziegfeld Follies (1945) a The Pirate (1948), než se v roce 1951 rozvedli.
Vrchol kariéry v 50. letech
Padesátá léta představovala vrchol Minnelliho kariéry. Natočil řadu komerčně úspěšných a kritiky oceňovaných filmů různých žánrů. K jeho nejvýznamnějším dílům z tohoto období patří Father of the Bride (1950) se Spencerem Tracym a Elizabeth Taylorovou, An American in Paris (1951) s Genem Kellym, který získal Oscara za nejlepší film, The Bad and the Beautiful (1952) s Kirkem Douglasem a Lanou Turnerovou, a The Band Wagon (1953) s Fredem Astairem.
Minnelli byl známý svým mistrovským využitím barvy a kompozice. Tyto schopnosti naplno uplatnil v biografickém dramatu Lust for Life (1956), kde zachytil život malíře Vincenta van Gogha (Kirk Douglas) s vizuální stylizací inspirovanou malířovými díly. Minnelli později označil tento film za svůj nejoblíbenější.
Vrcholem jeho kariéry byl muzikál Gigi (1958), který získal devět Oscarů, včetně ceny za nejlepší film a jediného Minnelliho Oscara za režii. Film natočený částečně v Paříži představuje dokonalou ukázku Minnelliho vizuálního stylu a citu pro eleganci.
Ve stejném roce natočil také drama Some Came Running (1958) s Frankem Sinatrou, Deanem Martinem a Shirley MacLaineovou, které je dnes považováno za jeden z jeho nejlepších dramatických filmů. Kritici oceňují zejména závěrečnou scénu na pouti, kde Minnelli mistrovským způsobem využívá barvy, pohyb kamery a stylizaci.
Pozdní kariéra
V 60. letech Minnelliho vztah s MGM ochladl kvůli komerčním neúspěchům filmů The Four Horsemen of the Apocalypse a Two Weeks in Another Town. Založil vlastní produkční společnost Venice Productions a spolupracoval s MGM a 20th Century Fox na filmech jako The Courtship of Eddie's Father (1963) a Goodbye Charlie (1964).
Svůj poslední film A Matter of Time natočil v roce 1976 s dcerou Lizou v hlavní roli. Poté odešel do důchodu a věnoval se psaní svých pamětí. Zemřel 25. července 1986 ve svém domě v Beverly Hills ve věku 83 let.
Odkaz a význam
Vincente Minnelli je považován za jednoho z nejvýznamnějších režisérů hollywoodské zlaté éry. Během své kariéry režíroval sedm herců v rolích nominovaných na Oscara, z nichž Gloria Grahameová a Anthony Quinn cenu získali. Jeho filmy se vyznačují dokonalou vizuální kompozicí, mistrovským využitím barvy a pohybu kamery. Minnelli dokázal propojit hudbu, tanec a příběh do organického celku, čímž posunul filmový muzikál na novou úroveň.
Šest jeho filmů bylo zařazeno do Národního filmového registru USA pro svůj kulturní, historický nebo estetický význam. V roce 1960 získal hvězdu na hollywoodském chodníku slávy. Jeho dílo ovlivnilo řadu pozdějších režisérů, od Pedra Almodóvara po Martina Scorseseho, a dodnes zůstává inspirací pro filmaře po celém světě.