Siu-Tung Ching (程小東), narozen 31. října 1953 v provincii Anhui v Číně, je hongkongský režisér, akční choreograf, herec a filmový producent. Patří mezi nejvýznamnější osobnosti hongkongské kinematografie, který zásadně ovlivnil žánr wuxia a fantasy filmů.
Rané období a vzdělání
Siu-Tung Ching se narodil do filmové rodiny – jeho otec Ching Gong byl uznávaným režisérem ve studiu Shaw Brothers. Ačkoliv se narodil v provincii Anhui, vyrůstal a vzdělával se v Hongkongu, kde studoval na Eastern Drama Academy a sedm let se věnoval tréninku bojového umění severního stylu kung-fu. Již od dětství byl také cvičen v pekingské opeře, což mu poskytlo vynikající základ pro jeho budoucí kariéru v akčním filmu.
Počátky kariéry
Svou kariéru zahájil v pouhých 17 letech jako kaskadér a poprvé se představil jako akční režisér ve filmu The 14 Amazons (1972), který režíroval jeho otec. Souběžně s tím začal choreografovat akční scény pro několik televizních seriálů včetně It Takes a Thief, Reincarnated, Dragon Strikes a The Roving Swordsman. Tato práce mu poskytla cenné zkušenosti, které později zúročil ve své filmové tvorbě.
Režijní debut a průlom
V roce 1983 debutoval jako režisér průlomovým wuxia filmem Duel to the Death, který napsal společně s Davidem Laiem a Manfredem Wongem. Film s Normanem Chuiem, Damianem Lauem, Florou Cheong-Leen a Eddym Ko v hlavních rolích byl v Hongkongu uveden do kin 13. ledna 1983. Právě tento film upoutal pozornost producenta Tsui Harka. Ching nikdy nebyl považován za auteurského režiséra, ale jeho jedinečný choreografický styl je snadno rozpoznatelný. Jeho práce s lanovou technikou je plynulá, ale natáčená s ohledem na rychlý střih, a s oblibou kombinuje kung-fu s výbušnými efekty.
Spolupráce s Tsui Harkem a A Chinese Ghost Story
Zlomovým okamžikem v jeho kariéře byl film A Chinese Ghost Story (čínsky: 倩女幽魂) z roku 1987, který režíroval pod producentským vedením Tsui Harka. V hlavních rolích se představili Leslie Cheung, Joey Wong a Wu Ma. Děj filmu je volně založen na krátké povídce o Nie Xiaoqian od spisovatele dynastie Čching Pu Songlinga ze sbírky Podivuhodné příběhy z čínského studia a inspiroval se také filmem The Enchanting Shadow z roku 1960 od Shaw Brothers Studio. Film byl populární v Hongkongu a několika asijských zemích včetně Jižní Koreje a Japonska. Ačkoliv se film při svém prvním uvedení nedostal do kin v kontinentální Číně, stal se kultovním mezi mladými lidmi na pevnině. V té době film získal fenomenální kultovní následování mezi diváky, zejména generací narozenou v 80. letech.
Režijní úspěchy
Ching pokračoval ve spolupráci s Tsui Harkem, režíroval pokračování A Chinese Ghost Story v letech 1990 a 1991 a spolurežíroval všechny tři díly série Swordsman, počínaje rokem 1990. Mezi jeho další klasická díla patří trilogie A Chinese Ghost Story, trilogie Swordsman, Witch From Nepal a Heroic Trio 1 a 2 (s Johnnie To). Jeho režijní kariéra dosáhla nového vrcholu s filmem A Chinese Ghost Story, hitem, který kombinoval éterický milostný příběh se vzrušující akcí. Jeho režijní tvorba zahrnuje také A Chinese Ghost Story ll (1990), Dr Wai in The Scripture with No Words (1994) a The Sorcerer and the White Snake (2011), který byl promítán na 68. benátském filmovém festivalu.
Akční choreograf světové úrovně
Ching pokračoval ve své roli akčního režiséra a choreografa po celé toto období a nadále pracoval v této roli na mezinárodně úspěšných filmech jako Shaolin Soccer (2001), Hero (2002) a House of Flying Daggers (2004). Jeho spolupráce se Zhangem Yimou na filmech jako Hero a House Of Flying Daggers ho přivedla do povědomí globálního publika. Jeho neuvěřitelná kariéra zahrnuje filmy jako Swordsman II, A Better Tomorrow II, The Killer, Shaolin Soccer, The Warlords a mnoho dalších. Pro mnoho fanoušků je významnou součástí důvodu, proč se zamilovali do hongkongské kinematografie!
Jako akční choreograf pro více než 60 filmů sehrál zásadní roli při formování a inovaci způsobu, jakým jsou natáčeny akční scény. Dobří choreografové a akční režiséři jsou ti, kteří dokáží, aby všichni herci vypadali dobře ve svých akčních scénách, bez ohledu na to, zda jsou trénovaní v bojových uměních nebo ne, a Ching Siu-tung je fantastickým příkladem takového profesionála.
Mezinárodní úspěchy a ocenění
V roce 2002 byl Ching dvakrát nominován na cenu za nejlepší akční choreografii na Hong Kong Film Awards a v roce 2003 ji získal za svou práci na filmu Hero. Téhož roku debutoval v americkém filmu, když režíroval Stevena Seagala v přímém videofilmu Belly of the Beast. V roce 2006 choreografoval akční scény v indickém superhrdinském filmu Krrish, za což získal cenu Filmfare Best Action Award a Zee Cine Award. V roce 2008 režíroval film An Empress and the Warriors, ve kterém také působil jako akční choreograf.
Byl osmnáctkrát nominován na cenu za nejlepší akční choreografii na Hong Kong Film Awards a třikrát zvítězil – za filmy Witch from Nepal (1986), Swordsman (1990) a Hero (2002). Je také dvojnásobným vítězem ceny za nejlepší akční choreografii na Golden Horse Awards – za filmy Dragon Inn (1992) a My School Mate, The Barbarian (2001). Ching byl také hlavním akčním choreografem při zahajovacím ceremoniálu olympijských her v Pekingu v roce 2008.
Bollywoodská kariéra
Ching se stal jedním z nejlepších světových režisérů bojových umění, pracoval v Hongkongu (s Johnnie To Kei-fungem, Wong Jingem a Stephenem Chow Sing-chim), USA, Číně (se Zhangem Yimou) a dokonce i v Bollywoodu (na bláznivém superhrdinském filmu Krrish z roku 2006). Rakesh Roshan chtěl, aby byl Krrish průkopníkem v indické kinematografii, s vizuálními efekty na úrovni hollywoodských filmů. Najal hongkongského akčního režiséra Tonyho Chinga poté, co obdivoval jeho práci ve filmu Hero. Před začátkem produkce odjel Hrithik Roshan do Číny, aby s Chingem trénoval práci s lany, která byla potřebná k tomu, aby jeho postava "létala". Byl připraven storyboard filmu a poslán Chingovi, aby mu pomohl vyvinout akční sekvence.
Odkaz a vliv
Siu-Tung Ching je považován za jednoho z nejvlivnějších akčních choreografů a režisérů v historii asijské kinematografie. Jeho inovativní přístup k akčním scénám, zejména technika "wire-fu" (akrobatické scény s využitím lan), zásadně ovlivnil nejen hongkongský film, ale i globální akční kinematografii. Jeho spolupráce s významnými režiséry jako Tsui Hark, Zhang Yimou a Johnnie To přinesla některé z nejpamátnějších akčních sekvencí v historii filmu. Chingův jedinečný vizuální styl, kombinující tradiční bojová umění s fantastickými prvky, pomohl definovat žánr wuxia pro moderní publikum a inspiroval novou generaci filmařů po celém světě.