Adam Janota Bzowski, londýnský hudební skladatel
Hudební začátky a vzdělání
Adam Janota Bzowski je londýnský hudební skladatel specializující se na filmovou a televizní hudbu. Již v dětství projevoval neobvyklý zájem o zvukové experimenty, především o statický šum mezi rozhlasovými stanicemi. Tento zájem ho později přivedl ke studiu zvukového umění na University of Brighton. Během pobytu v opuštěné továrně na sušenky na anglickém pobřeží se Bzowski zapojil do ambientní hudební scény, kde začal vytvářet kompozice pomocí starého čtyřstopého kazetového rekordéru a kytarových pedálů – metoda, kterou preferuje dodnes. Jeho kariéra začala jako zvukový designér pro různá média, včetně oceňovaných animací od Mikeyho Please a Parabella Studios, což ho později přivedlo ke komponování hudby pro reklamy, instalace a krátké filmy.
Průlom v kariéře
Bzowského debutovým celovečerním filmem, pro který složil hudbu, byl psychologický horor Saint Maud od společnosti A24, režírovaný Rose Glass. Film vypráví příběh Maud, nově oddané zdravotní sestry v hospici, která se posedne snahou zachránit duši své umírající pacientky, zatímco jí v jejím svatém poslání brání zlověstné síly a její vlastní hříšná minulost. Za hudbu k tomuto filmu získal ocenění za Nejlepší původní hudbu na filmovém festivalu Gérardmer Fantasticarts 2020 a nominaci na cenu BIFA (British Independent Film Award) za Nejlepší hudbu v roce 2019. Jeho styl, který propojuje hudbu a zvukový design, využívá sténající syntezátory a deformované perkuse, čímž vytváří zlověstnou, klaustrofobní a neúprosnou atmosféru.
Významné projekty
V posledních letech Adam Janota Bzowski složil hudbu pro několik významných filmových a televizních projektů. Mezi ně patří thriller The Wasp režiséra Guillema Moralese, dobrodružný horor Out of Darkness režírovaný Andrewem Cummingem, psychologický thriller The Marsh King's Daughter režiséra Neila Burgera, epizoda Loch Henry pro nejnovější sérii Black Mirror Charlieho Brookera, film Femme režírovaný Samem H. Freemanem a Ng Choon Pingem, drama Animal s Rorym Kinnearem a Samem Claflinem v hlavních rolích a seriál True Love pro Channel 4. Za svou práci na filmu Femme získal další nominaci na cenu BIFA za Nejlepší hudbu. Jeho hudba se objevila také v celovečerním filmu Here Before.
Hudební styl a přístup
Bzowského hudební styl se vyznačuje experimentálním přístupem, který často hraničí spíše se zvukovým designem než s tradiční filmovou hudbou. Jeho kompozice jsou někdy snové a atmosférické, jindy industriální a temně zlověstné, což dokonale vystihuje znepokojivou atmosféru filmů, pro které skládá. Je považován za odvážného skladatele s inovativním a hluboce komplexním zvukovým světem. Jeho propojení hudby a zvukového designu, využití sténajících syntezátorů a deformovaných perkusí vytváří zlověstnou, klaustrofobní a neúprosnou atmosféru, která položila základy jeho stylu jako skladatele, který se nebojí posouvat hudební hranice. V jeho hudbě se často mísí světlé a temné momenty, jako například v soundtracku k filmu The Marsh King's Daughter, kde hudba odráží protagonistčino spojení s divočinou a její vnitřní konflikt.