Petr Wajsar, narozen 14. listopadu 1978, je český hudební skladatel, instrumentalista a vokální perkusionista, jehož tvorba se pohybuje na pomezí několika hudebních žánrů. Pochází z hudební rodiny – jeho otec hrával jako baskytarista v kapele Petra Nováka a matka (za svobodna Mazánková) zde působila jako zpěvačka.
Vzdělání a hudební základy
Se skládáním začínal již jako dítě. Studoval skladbu a aranžování moderní populární hudby na Pražské konzervatoři, kde se mu věnovali Angelo Michajlov, Milan Svoboda a Michal Pavlíček. Ve studiu kompozice pokračoval na Konzervatoři Jaroslava Ježka u Stanislava Jelínka a následně na HAMU u profesora Václava Riedlbaucha. Kromě kompozice ovládá hru na baskytaru a klavír. V minulosti také působil v Originálním Pražském Synkopickém Orchestru.
Hudební tvorba a spolupráce
Wajsarova hudba je mimořádně rozmanitá – zahrnuje artificiální vážnou hudbu, alternativní jazz, populární hudbu, elektronickou hudbu i filmové a divadelní kompozice. Spolupracuje s mnoha předními českými soubory a institucemi. Své skladby uvedl s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Filharmonií Bohuslava Martinů, Filharmonií Hradec Králové a mnoha dalšími. Jeho skladby několikrát zazněly na festivalu Pražské jaro.
Z jeho významných orchestrálních děl lze jmenovat skladby jako Drum'n'Berg pro komorní orchestr Berg, Beránek měsíc pro ženský sbor, smyčcový orchestr, bicí nástroje a elektroniku, Mobilní bagatela pro mobilní telefon a orchestr (premiéra s Českou filharmonií 2015), Čtvero rozhněvaných mužů a orchestr (premiéra Česká Filharmonie, 2016) nebo Violoncelloops concerto, které mělo premiéru s Českou filharmonií v roce 2024.
Filmová a divadelní hudba
Petr Wajsar je také uznávaným autorem filmové a divadelní hudby. Jeho největším úspěchem v této oblasti je hudba k romantickému dramatu Hastrman (2018) režiséra Ondřeje Havelky, za kterou získal prestižní ocenění Český lev v kategorii Nejlepší hudba. Při tvorbě hudby pro tento film využil motiv z pseudolidové písně, která zní v úvodu filmu a jejímž autorem je režisér Ondřej Havelka.
Kromě Hastrmana složil hudbu také k dokumentárním filmům Václavák (2008) a Dům se zelenou střechou (2009), k celovečerním filmům Můj vysvlečenej deník (2012), Pravý rytíř (2016) a Trojí život (2018). Pro Novou scénu Národního divadla v Praze napsal spolu s jazykozpytcem Pavlem Novotným operu-recitál Tramvestie (2019), která mapuje jízdu tramvají z Liberce do Jablonce nad Nisou. Z divadelních projektů stojí za zmínku také hudba k baletu Maryša (2008) nebo k muzikálu Pornohvězdy, na kterém spolupracoval se scenáristou Petrem Kolečkem a režisérem Tomášem Svobodou.
Hudební projekty a skupiny
Wajsar je vedoucím hudební skupiny HI-FI, která je oblíbeným festivalovým hitem. Svými hravými texty a funkovým základem s prvky elektroniky si za léta působení získala srdce fanoušků na festivalech jako Colours of Ostrava, Trutnov Open Air Festival nebo Rock For People. Je také členem vokálního sextetu Skety, pro který píše většinu aranžmá i autorských skladeb. S tímto uskupením v roce 2014 vyhrál první cenu v jazzové kategorii na mezinárodní soutěži a cappella souborů v rakouském Grazu.
Zajímavým projektem je jeho one-man show Develooper, ve které využívá unikátní nástroj vlastní výroby. Sestava mikrofonu, zvukových efektů a looperu mu umožňuje během vystoupení v reálném čase bez předchozí přípravy vrstvit a modulovat zvukový signál. Develooper je audiovizuální show ve stylu house, dark ambient a psychedelie, která kromě techniky loopingu používá mnoho dalších překvapivých efektů, včetně využití vokálního procesoru, který v mnoha případech mění lidský hlas na téměř nepoznatelný zvuk.
Nejnovější projekty
V roce 2024 se Petr Wajsar podílel na tvorbě soundtracku pro herní rozšíření Factorio: Space Age. Soundtrack obsahuje více než 10 hodin původní hudby, která byla profesionálně nahrána s orchestrem. Za tento soundtrack byl nominován na ocenění v kategorii "Music Supervision – Video Game" pro 15. Hollywood Music in Media Awards. Tato práce potvrzuje Wajsarovu všestrannost a schopnost tvořit hudbu napříč různými médii a žánry.