Andrea Farri (11. února 1982, Řím, Itálie) je italský filmový skladatel, který se během své kariéry etabloval jako jeden z nejvýznamnějších hudebních tvůrců současné italské kinematografie.
Rodinné zázemí a počátky kariéry
Narodil se v umělecké rodině jako syn skladatele a bubeníka Piera Farriho a italské herečky a divadelní režisérky Lucie Poli. Jeho strýc, Paolo Poli, byl významnou intelektuální osobností italského divadla, televize a filmu, který Andreu seznámil s klasickými díly režisérů jako Ernst Lubitsch, Alfred Hitchcock, Billy Wilder, John Ford, Luchino Visconti a Federico Fellini. Ačkoliv se narodil v Římě, část dětství strávil cestováním s matkou a žil také ve Venecii a Florencii.
Hudební vývoj
Andrea Farri začal hrát a skládat hudbu již v devíti letech. V pouhých sedmnácti letech začal komponovat hudbu pro divadlo a taneční soubory. V roce 2004 pracoval jako asistent režiséra Roberta Benigniho na filmu Le tigre et la neige (Tygr a sníh) s Tomem Waitsem a Jeanem Reno. V roce 2005 napsal hudbu ke dvěma němým filmům Jeana Viga, "Taris" a "A propos de Nice", kterou následně živě prováděl během evropského turné. Po získání magisterského titulu na římské univerzitě, kde studoval pod vedením sicilského pianisty Andrey Albertiho a amerického skladatele Richarda Trythalla, se plně zaměřil na filmovou hudbu.
Filmová kariéra
Svůj filmový debut jako skladatel zaznamenal v roce 2008 s filmem Un gioco da ragazze (A Game for Girls) režiséra Mattea Rovereho. Soundtrack k tomuto filmu se stal nejprodávanějším v Itálii téhož roku. Farriho styl je charakteristický mixem klasického orchestru a elektronické hudby, což italský časopis o filmové hudbě označil za "temný neo-romantismus". Mezi jeho oblíbené skladatele patří Bernard Herrmann a Trent Reznor.
Významná díla a ocenění
V roce 2015 získal Andrea Farri prestižní ocenění Globo d'oro za nejlepší filmovou hudbu k filmu Latin Lover režisérky Cristiny Comencini. V roce 2017 byl nominován na dvě ceny David di Donatello za nejlepší původní hudbu a nejlepší původní píseň k filmu Italian Race (Veloce come il vento) režiséra Mattea Rovereho. V roce 2019 obdržel nominace na ceny Nastri d'Argento a David di Donatello za hudbu k historickému dramatu Il Primo Re (The First King: Birth of an Empire) téhož režiséra. Tento film, vyprávějící legendu o Romulovi a Removi a založení Říma, je pozoruhodný tím, že veškeré dialogy jsou vedeny v rané formě latiny.
Mezinárodní průlom
Skutečný mezinárodní průlom přišel s filmem Io Capitano (2023) režiséra Mattea Garrone. Tento film, který vypráví příběh dvou senegalských mladíků na nebezpečné cestě z Afriky do Evropy, získal řadu ocenění včetně Stříbrného lva za režii na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách. Andrea Farri za svou hudbu k tomuto filmu obdržel cenu Soundtrack Stars Award za nejlepší soundtrack. Film byl také nominován na Oscara v kategorii Nejlepší mezinárodní film a na Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší cizojazyčný film.
Nedávné projekty
V roce 2021 složil hudbu k thrilleru Security režiséra Petera Chelsoma, adaptaci románu Stephena Amidona. Film vypráví příběh o expertovi na bezpečnost a jeho rodině, kteří se po napadení mladé ženy v jejich přímořském městě zapletou do sítě tajemství a lží.
V roce 2024 se podílel na dvou významných projektech. Prvním byl romantický fantasy film The Tearsmith (Fabbricante di lacrime), který se stal prvním italským filmem, který dosáhl první příčky v žebříčku Top ten celosvětově na Netflixu, a to pouhé tři dny po svém uvedení v dubnu 2024. Jeho soundtrack k tomuto filmu se stal virálním hitem.
Druhým významným projektem roku 2024 byl historický dramatický seriál Those About to Die, vytvořený Rolandem Emmerichem s Anthony Hopkinsem v hlavní roli. Pro tento epický seriál odehrávající se v antickém Římě vytvořil Farri působivý soundtrack kombinující orchestrální hudbu s elektronickými prvky.
Umělecký styl
Andrea Farri je známý svou schopností propojovat klasickou orchestrální hudbu s moderními elektronickými prvky. Jako pianista rád experimentuje s analogovými klávesami a digitálními zvuky. Jeho hudební styl byl popsán jako "logický produkt generace 80. let, která vyrostla studiem klasické hudby ráno, hraním jazzu odpoledne a tancem na elektronické beaty v noci." Během své kariéry složil hudbu k více než 70 filmům a televizním produkcím, což z něj činí jednoho z nejvyhledávanějších skladatelů současné italské kinematografie.