Amelia Wilhelmy

7.2

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Amelia Wilhelmy
Amelia Wilhelmy Flores (29. května 1900, Mazatlán, Sinaloa, Mexiko – 9. srpna 1964, Ciudad de México, Mexiko) byla mexická filmová a divadelní herečka, zpěvačka, komička a varietní umělkyně, známá pod přezdívkou "La Guayaba". Raný život a divadelní kariéra Amelia se narodila jako prvorozená dcera herečky Refugio Juárez a komického tenora Adolfa Wilhelmyho. Svůj divadelní debut zažila již v šesti letech v divadle Escobedo v Guaymas, Sonora, kde imitovala komickou zpěvačku Emilii Trujillo, přezdívanou "La Trujis", kterou vždy obdivovala. Její divadelní kariéra se upevnila v roce 1928, kdy ji objevil Roberto "el panzón" Soto, který ji pozval do své společnosti. Debutovala 3. února 1928 v revue "Así Se Gobierna" v divadle María Guerrero, kde ztvárnila postavu "Juana Mariguana", což ji katapultovalo k popularitě. Během své divadelní kariéry spolupracovala s významnými umělci jako byli Mario Moreno "Cantinflas" a Manuel Medel. V říjnu 1936 se podílela na otevření divadla Follies Bergere. Filmová kariéra V kinematografii nedosáhla stejného hvězdného statusu jako v divadle, ale přesto se jí podařilo natočit více než dvacet filmů. Spolupracovala s režiséry jako Juan Orol, který ji hluboce obdivoval, a Ismael Rodríguez, s nímž pracovala na projektech, díky kterým je nejvíce připomínána. Patří mezi ně dojemné filmy Nosotros los pobres (1947) a jeho pokračování Ustedes los ricos (1948), kde ztvárnila Malenu, "la Guayaba", přítelkyni "Planillase" (Ricardo Camacho) a společnici "la Tostady" (Delia Magaña). Dále účinkovala ve filmech La oveja negra (1949) a No desearás la mujer de tu hijo (1950) jako chůva Agustina, kde opět spolupracovala s Pedrem Infantem a Fernandem Solerem. Zaujala také epizodní rolí ve filmu A.T.M. A toda máquina! (1951), kde ztvárnila stařenku řidičku, která dává za vyučenou dopravním policistům Pedru Chávezovi (Pedro Infante) a Luisi Macíasovi (Luis Aguilar). Její první filmovou rolí byla v roce 1937 v revolučním dramatu-komedii Así es mi tierra, režírovaném Arcadym Boytlerem, kde hrála postavu Adelity po boku Maria Morena Cantinflase v roli "al tejón" a Manuela Medela jako Procopia. Následující rok účinkovala ve třech filmech: El Derecho y el Deber, režírovaném Juanem Orolem, Caminos de Ayer pod vedením Quirica Micheleny, kde sdílela plátno s Jorgem Negretem a svým bratrem Luisem Wilhelmym, a ve filmu Estrellita od Reného Cardony. V roce 1941 pracovala na filmu El Secreto del Sacerdote, režírovaném Joselitem Rodríguezem, s herci jako Arturo de Córdova, Pedro Armendáriz a Evita Muñoz "Chachita". Nejznámější filmové role Duet "La Guayaba" a "La Tostada" vytvořili Pedro de Urdimalas a Ismael Rodríguez v roce 1946 pro film Nosotros los Pobres. Tyto dvě postavy byly alkoholičky, "teporochas", a nikdy nebylo jasné, zda byly bezdomovkyně. Amelia Wilhelmy a Delia Magaña jako "La Guayaba" a "La Tostada" ve filmu vždy utápěly své starosti v alkoholu a téměř vždy rozesmávaly svým bezostyšným přístupem k životu. Obě se objevily v pokračování Ustedes los Ricos a oficiálně se staly nejslavnějšími "teporochas" mexického filmu. Ve filmu La oveja negra (1949), dramatickém mexickém snímku režírovaném Ismaelem Rodríguezem, ztvárnila Amelia Wilhelmy postavu Agustiny, chůvy Cruze a Silvana. Film patří k nejvýznamnějším dílům Pedra Infanta a je považován za jeden z jeho nejhumanističtějších počinů. Příběh sleduje Cruze Treviña Martíneze de la Garzu (Fernando Soler), narcistického a nevyléčitelného alkoholika, který způsobuje mnoho utrpení své manželce Vivianě (Dalia Iñiguez) a svému synovi Silvanu Treviñovi (Pedro Infante) svými neustálými absencemi, milostnými aférami a skandály. V pokračování No desearás la mujer de tu hijo (1949), mexickém melodramatu napsaném a režírovaném Ismaelem Rodríguezem Ruelasem, si Amelia Wilhelmy zopakovala roli chůvy Agustiny. Film se odehrává ve venkovském Mexiku a je melodramatickým dílem, které paroduje stereotyp mexického macha a zdůrazňuje rodinné hodnoty a pouta, která ji spojují, s využitím důvtipného a nevinného humoru typického pro tuto éru. Téma věku a plynutí času, které nechává za sebou mladické bláznovství, je mistrovsky režírováno Ismaelem Rodríguezem, čímž vzniká inteligentní komedie. Role Pedra Infanta je považována za jednu z nejvýznamnějších v herecké kariéře tohoto herce. Příběh sleduje Cruze, který se po výčitkách svědomí ze smrti své manželky uzavře ve svém pokoji, odhodlán zemřít. Navzdory tomu se starý muž pokouší najít novou lásku v mladé Josefě, dceři svého správce, aniž by si uvědomil, že ona miluje jeho syna Silvana. Ze zvyku sobecký Cruz žádá svého syna, aby se jí vzdal, aby si ji mohl vzít on. Osobní život Její první partner byl dirigent Juan Antonio Pérez, s nímž měla syna Luise. Později měla děti Refugio a Luise Armanda s komickým hercem Josém Muñozem Reyesem, přezdívaným "Chupamirto". V kinematografii zanechala odkaz s více než dvaceti filmy během Zlatého věku mexického filmu. Její role ve filmech jako Nosotros los Pobres (1947) a Ustedes los Ricos (1948), kde hrála Malenu "La Guayaba", jsou pozoruhodné. Amelia Wilhelmy zemřela 9. srpna 1964 v Ciudad de México ve věku 64 let.


Amelia Wilhelmy: Filmy a pořady 21


Dodatečné informace

Narození:
29. 5. 1900
Úmrtí:
9. 8. 1964

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.