Claire Elizabeth Scanlon (narozena 1971, USA) je americká režisérka, střihačka a producentka, která se během své kariéry vypracovala mezi respektované osobnosti televizní a filmové tvorby.
Počátky kariéry
Claire Scanlon začínala svou profesní dráhu jako střihačka dokumentů pro PBS a Discovery Channel. Její první významnou prací v filmovém průmyslu byl dokument Frank Capra's American Dream z roku 1997, který byl jedním z prvních dokumentů natočených ve vysokém rozlišení. Následně pracovala na několika dokumentárních projektech s vážnou tematikou, včetně Dying to Tell the Story o Danu Eldonovi, který byl ukamenován k smrti v Somálsku, a Soldiers of Peace o dětech nominovaných na Nobelovu cenu míru.
Průlom v televizní tvorbě
Významným milníkem v její kariéře bylo působení v pozici supervizorky postprodukce a producentky pořadu Last Comic Standing, po němž se v páté sezóně připojila k týmu populárního seriálu The Office. Během svého působení v The Office byla Claire součástí týmu, který byl v roce 2013 oceněn Primetime Emmy Award za střih. Celkem byla nominována na čtyři ceny Primetime Emmy, z nichž jednu získala za práci na seriálech The Office a The Apprentice. V roce 2014 získala také ocenění American Cinema Editors Award za The Office a v roce 2016 byla nominována za dokument The Wrecking Crew.
Přechod k režii
Svůj režijní debut uskutečnila Claire Scanlon v seriálu The Office epizodou Angry Andy, což odstartovalo její úspěšnou režijní kariéru. Postupně se vypracovala mezi vyhledávané televizní režisérky a podílela se na některých z nejúspěšnějších a kritiky oceňovaných komediálních seriálů poslední dekády, včetně Abbott Elementary, Miracle Workers, Unbreakable Kimmy Schmidt, Brooklyn Nine-Nine, The Good Place, The Mindy Project, Modern Family, Fresh Off the Boat, The Last Man on Earth, Black-ish, GLOW a Never Have I Ever. Z jejích novějších televizních projektů stojí za zmínku režie seriálů Palm Royale s Kristen Wiig, Allison Janney a Laurou Dern, Loot s Mayou Rudolph a Acapulco pro AppleTV+, a také Unstable s Robem Lowem pro Netflix.
Filmová tvorba
V roce 2018 debutovala Claire Scanlon jako filmová režisérka snímkem Set It Up pro Netflix. Tento romantický komediální film, který napsala Katie Silberman, vypráví příběh dvou přepracovaných asistentů, kteří se pokusí dát dohromady své náročné šéfy v New Yorku. Film byl uveden 15. června 2018 na Netflixu a získal převážně pozitivní recenze od kritiků. V hlavních rolích se představili Zoey Deutch, Glen Powell, Lucy Liu a Taye Diggs. Scanlon je připisována zásluha za oživení žánru romantické komedie díky svižným dialogům a chemii mezi hlavními představiteli.
Jejím druhým celovečerním filmem byl The People We Hate at the Wedding (2022), romantická komedie podle scénáře sester Molyneuxových, založená na stejnojmenném románu Granta Gindera. Ve filmu účinkovali Allison Janney, Ben Platt, Cynthia Addai-Robinson a Kristen Bell. Snímek byl uveden na Amazon Prime Video 18. listopadu 2022. Tento svižný komediální film sleduje trpké rodinné setkání poháněné fantaziemi emocionální matriarchy. Na rozdíl od svého debutu Set It Up, který byl pomalejší a nostalgičtější, je The People We Hate at the Wedding svižnější produkcí s důrazem na humor, ale s menším zaměřením na detaily. Film se příliš neodchyluje od formule typické pro streamingovou vizuální krajinu, ale vtipný scénář sester Molyneuxových a silné herecké výkony Janney, Platta a Bell z něj činí spolehlivě zábavnou podívanou.
Dokumentární tvorba
Claire Scanlon se také podílela jako producentka na oceňovaném hudebním dokumentu The Wrecking Crew, který režíroval Denny Tedesco. Dokument pojednává o skupině studiových hudebníků známých jako The Wrecking Crew, kteří hráli na nesčetných hitových nahrávkách v 60. a 70. letech 20. století. Jako střihačka tohoto dokumentu pomohla Claire Scanlon režisérovi Dennymu Tedescovi najít osobní rozměr příběhu, který divákům umožnil lépe se s materiálem ztotožnit. Za svou práci na tomto dokumentu byla v roce 2016 nominována na cenu American Cinema Editors Award.
Claire Scanlon je známá svým citem pro komediální načasování, který získala během let práce jako střihačka. Její režijní styl se vyznačuje svižným tempem, chytrými dialogy a schopností vytěžit maximum z hereckých výkonů. V současnosti patří mezi vyhledávané režisérky komediálních projektů jak pro televizi, tak pro streamovací platformy.