Apolena Rychlíková

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Apolena Rychlíková
Apolena Rychlíková, narozena 25. března 1989 v Brně, je česká režisérka dokumentárních filmů, novinářka a aktivistka. Dcera režiséra, herce a občanského aktivisty Břetislava Rychlíka. Po absolvování Biskupského gymnázia v Brně vystudovala Katedru dokumentární tvorby na FAMU, kde získala tituly bakaláře a později i magistra umění (MgA.). V současnosti na této škole také externě vyučuje. Počátky filmové tvorby Již během studií na FAMU se Apolena Rychlíková profilovala jako talentovaná dokumentaristka se zájmem o společenská témata. Její studentský krátkometrážní film Vajíčka (2010) o problematice reprodukce byl promítán na několika mezinárodních filmových festivalech včetně CameraOFFPlus festivalu v Krakově a festivalu krátkých filmů v Londýně. Pozornost vzbudil také její další studentský dokumentární film Hájek na zámku, Petr v podzámčí (2011), který získal Cenu Karla Vachka Anime. Bakalářská studia na FAMU dokončila snímkem Padá vláda, něco si přej (2012), který byl sondou do tehdejších protivládních protestních hnutí. Na MFDF Ji.hlava byly uvedeny i její další snímky Rodina (2013) a Expremiéři (2013), v rámci něhož natočila portrét Mirka Topolánka. Průlomové dokumenty Zásadním zlomem v její kariéře byl celovečerní dokument Hranice práce (2017), který vznikl v rámci cyklu Český žurnál. Film sleduje novinářku Sašu Uhlovou, jež se skrytou kamerou pracovala v nízkopříjmových zaměstnáních, aby odhalila pracovní podmínky v současném Česku. Snímek získal na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava cenu Česká radost za nejlepší český dokument a cenu diváků. Následně obdržel i Cenu české filmové kritiky v kategorii Mimo kino. V roce 2020 měl na festivalu Jeden svět premiéru její dokumentární film Češi jsou výborní houbaři (v rámci cyklu Český žurnál), který je environmentální esejí stylizovanou do dialogu dvou příslušníků vyšší inteligence sledujících život na planetě Zemi, konkrétně v České republice. Film se kriticky vyjadřuje k přístupu Čechů k životnímu prostředí. Současná tvorba V březnu 2024 měl světovou premiéru její dokumentární film Hranice Evropy, který navazuje na úspěšný koncept Hranic práce. Ve spolupráci se Sašou Uhlovou tentokrát zkoumají pracovní podmínky východoevropských pracovníků v západní Evropě. Film byl uveden na prestižních mezinárodních festivalech včetně dánského CPH:DOX, ženevského FIFDH a kanadského Hot Docs. V Česku měl premiéru na festivalu Jeden svět. Ve stejném roce měl na České televizi premiéru její krátkometrážní dokumentární film P.S. I hate you, který pojednává o online šikaně žen na příkladu právničky Kláry Kalibové. Kromě filmové tvorby se Rychlíková věnuje i rozhlasové dokumentaristice. V roce 2021 vytvořila pro Český rozhlas Plus šestidílnou dokumentární sérii Život během pandemie, která mapovala sociální dopady pandemie covidu-19 v Česku. Podílela se také na multimediálním projektu Paměť města, který mapuje novodobé proměny pražských čtvrtí. Publicistická činnost Vedle filmové tvorby je Apolena Rychlíková aktivní i jako novinářka a publicistka. Mezi lety 2013 a 2023 byla nejdříve přispěvatelkou a poté i osm let redaktorkou publicistického serveru A2larm. Od května 2024 provozuje spolu s Jakubem Zelenkou publicistickou platformu Pagenotfound.cz. Jako publicistka spolupracuje s řadou českých médií včetně Českého rozhlasu Plus, Salónu Práva, A2 či Heroine. Je držitelkou Novinářské ceny za nejlepší komentáře roku 2017 a ocenění Novinářská křepelka pro nejlepší žurnalisty do 33 let. Jako první Češka v historii byla nominována na prestižní Evropskou novinářskou cenu v kategorii názorový text. V roce 2022 napsala spolu s Pavlem Šplíchalem reportážní knihu PIKO: Junkies' lives matter, která byla na podzim 2023 na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava oceněna Cenou za nejlepší dokumentární knihu. Podílela se také na knize Věčná devadesátá, která byla nominována na Magnesii Literu v kategorii ČRo Plus Litera za publicistiku. Ve své tvorbě se dlouhodobě věnuje otázkám genderové rovnosti, dostupnosti bydlení, exekucím a dalším tématům sociální spravedlnosti.


Apolena Rychlíková: Nejlepší filmy a seriály


Apolena Rychlíková: Filmy a pořady 34



Dodatečné informace

Narození:
25. 3. 1989
Brno, Československo

Další články

  1. Hájek je kazatel, Špidla běžec a Paroubek snadný terč
    1. 11. 2011
    Hájek je kazatel, Špidla běžec a Paroubek snadný terč

    Recenze - Nechuť k politice a neochota se jí ušpinit je pro české umění příznačná. Ti autoři, kteří se odhodlali angažovat, bývají na druhou stranu přehlíženi, jako by nedělali to „pravé" umění. I v rámci dokumentární tvorby se na předchozích ročnících jihlavského festivalu o politice bylo možno dozvědět převážně ze zahraničních děl. Loni jsme si mohli klást při sledování rumunských či ruských dokumentů otázky, jak je možná taková otevřenost zpovídaných politiků, podnikatelů a mafiánů - což v tamní realitě bývají prostupné škatulky.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.