Veronika Franz, narozená v roce 1965 ve Vídni, Rakousko, je uznávaná scenáristka, režisérka a filmová kritička. Narodila se v roce 1965 ve Vídni a stala se významnou postavou rakouské kinematografie.
Počátky kariéry a spolupráce s Ulrichem Seidlem
Veronika Franz původně pracovala jako filmová novinářka pro vídeňský deník Kurier, kde působila od roku 1997. Před svou filmovou kariérou studovala filozofii. Její filmová kariéra začala spoluprací s režisérem Ulrichem Seidlem, pro kterého psala scénáře. Postupně se stala jeho dlouhodobou spolupracovnicí a partnerkou, s níž má dva syny. Společně s Seidlem napsala scénáře k jeho významným filmům jako Dog Days (2001), Import Export (2007) a trilogii Paradise (2012/13). V roce 2003 založila společně se Seidlem produkční společnost Ulrich Seidl Filmproduktion, která nejprve produkovala jejich vlastní filmy. První celovečerní film produkovaný touto společností byl Import Export (2007), který měl premiéru v soutěžní sekci filmového festivalu v Cannes. Jako scenáristka se podílela na trilogii Paradise, která zahrnuje filmy Paradise: Love, Paradise: Faith a Paradise: Hope. Tyto filmy, které napsala společně se Seidlem, představují hluboce feministický pohled na životy žen v současné postindustriální společnosti.
Režijní debut a spolupráce se Severinem Fialou
Její režijní debut přišel v roce 2012 s dokumentárním filmem Kern, který natočila společně se Severinem Fialou, synovcem Ulricha Seidla. Tento film o herci Peteru Kernovi měl premiéru na filmovém festivalu v Locarnu a získal mezinárodní ocenění. Franz a Fiala vytvořili tvůrčí duo, které se proslavilo svým prvním společným celovečerním hraným filmem Goodnight Mommy (2014), německy Ich seh Ich seh. Tento psychologický horor o dvojčatech, která podezřívají svou matku po kosmetické operaci, že není jejich skutečnou matkou, byl vybrán jako rakouský kandidát na Oscara v kategorii nejlepší cizojazyčný film.
Mezinárodní úspěch
Po úspěchu filmu Goodnight Mommy režírovali Franz a Fiala segment nazvaný Die Trud v antologickém hororovém filmu The Field Guide to Evil (2018). V roce 2019 natočili svůj první anglicky mluvený film The Lodge, psychologický horor s Riley Keough v hlavní roli, který měl premiéru na filmovém festivalu Sundance. Jejich nejnovějším společným projektem je historické drama The Devil's Bath (2024), které se odehrává v roce 1750 a vypráví příběh o depresivních ženách, které se vyhýbaly sebevraždě tím, že vraždily děti, aby byly popraveny a tím získaly spásu od pekla. Film byl natáčen v chudé oblasti Rakouska blízko české hranice, kde kdysi byla železná opona, ve stejné lokalitě, kde natáčeli i Goodnight Mommy. The Devil's Bath soutěžil na Berlinale 2024, kde byl nominován na Zlatého medvěda. Film získal ceny na rakouských filmových cenách a byl vybrán jako oficiální rakouský kandidát na Oscara v kategorii nejlepší mezinárodní film.
Filmový styl a uznání
Filmy Veroniky Franz a Severina Fialy se vyznačují specifickým stylem. Jejich první film Goodnight Mommy je překroucený příběh o mučení matky a dítěte, jejich druhý film The Lodge se zabývá náboženskými tématy, začíná sebevraždou matky a sleduje psychologický úpadek mladé nastávající manželky. The Devil's Bath je pak jedinečně mučivá, vizuálně vynikající meditace o depresi a lidské brutalitě. Jejich režijní přístup zahrnuje natáčení na autentických místech, chronologické natáčení a práci s neprofesionálními herci, což pomáhá vytvořit realistickou atmosféru. Jak Franz uvedla: "Na emocionální úrovni to byla cesta do temnoty, takže jsme potřebovali mít důvěru, abychom se mohli vyrovnat se smutnými situacemi a velmi náročnými situacemi."
Veronika Franz a Severin Fiala upoutali pozornost napsáním a režií hororového hitu Goodnight Mommy, který byl vybrán jako oficiální rakouský příspěvek do Akademie v roce 2014 a inspiroval anglicky mluvený remake s Naomi Watts v hlavní roli v roce 2022. Dvojice pokračovala v psaní a režii filmu The Lodge s Riley Keough v hlavní roli, který měl premiéru na festivalu Sundance a byl získán společností Neon v roce 2019. Veronika Franz je rakouská filmová režisérka, která spolupracuje se svým synovcem Severinem Fialou. Tato dvojice je známá svými psychologickými horory Goodnight Mommy (2014), The Lodge (2019) a The Devil's Bath (2024).