Berlinale (MFF Berlín)

Berlinale (MFF Berlín) 2002: nominace a vítězové

Předávání cen: 16. 2. 2002

Zlatý medvěd

Stříbrný medvěd - velká cena poroty

Vítěz
  • Láska na grilu
    Láska na grilu
    Dva manželské páry žijící ve Frankfurtu se pomalu blíží k věku čtyřicátníků, jejich životy vyplňuje nekonečná nuda a milostné vztahy už dávno vyhasly. Rutinou se stalo i jejich vzájemné přátelství a společné večery vyplňované obyčejně přehlídkou obrázků z dovolené. Chris pracuje jako rozhlasový moderátor, se svou ženou Katrin si však už nemá téměř co říct. Uwe zase tráví veškerý čas ve svém stánku s občerstvením, takže vlastní ženu Ellen a děti mírně zanedbává. Není divu, že náhodné setkání dvou osamělých a citově vyprahlých přátel Ellen a Chrise přeroste v milostný románek. Jejich vášnivé vzplanutí je však velice záhy odhaleno. Na tahu jsou nyní Katrin a Uwe... Dokumentárně stylizovaný tragikomický příběh každodenního života byl natočen s minimálním štábem, bez scénáře a výhradně na základě herecké improvizace. Film získal na MFF v Berlíně 2002 Velkou cenu poroty.
    Žánry:Drama
    68%
    Dva manželské páry žijící ve Frankfurtu se pomalu blíží k věku čtyřicátníků, jejich životy vyplňuje nekonečná nuda a milostné vztahy už dávno vyhasly. Rutinou se stalo i jejich vzájemné přátelství a společné večery vyplňované obyčejně přehlídkou obrázků z dovolené. Chris pracuje jako rozhlasový moderátor, se svou ženou Katrin si však už nemá téměř co říct. Uwe zase tráví veškerý čas ve svém stánku s občerstvením, takže vlastní ženu Ellen a děti mírně zanedbává. Není divu, že náhodné setkání dvou osamělých a citově vyprahlých přátel Ellen a Chrise přeroste v milostný románek. Jejich vášnivé vzplanutí je však velice záhy odhaleno. Na tahu jsou nyní Katrin a Uwe... Dokumentárně stylizovaný tragikomický příběh každodenního života byl natočen s minimálním štábem, bez scénáře a výhradně na základě herecké improvizace. Film získal na MFF v Berlíně 2002 Velkou cenu poroty.
    Žánry:Drama

Stříbrný medvěd - nejlepší režisér

Stříbrný medvěd - nejlepší herečka

Stříbrný medvěd - nejlepší herec

Stříbrný medvěd za mimořádný umělecký přínos

Nominace

Stříbrný medvěd - nejlepší filmová hudba

Cena Alfreda Bauera

Vítěz
  • Baader
    Baader
    Šesťdesiate roky boli rokmi revolty. Tisíce študentov v uliciach, hudba, sex, drogy, protesty proti vojne vo Vietname. To všetko v ľuďoch vzbudzovalo ten ohromný uragán revolty. Niektorým však nestačilo iba kričať na ulici, verejne fajčiť marihuanu alebo rozprávať o sexe v rozhlase. Niektorí o pacifizmus ani nezakopli a rozhodli sa zájsť ešte ďalej. Čierni panteri, Červené brigády, alebo nemecká Frakcia červenej armády (RAF). Toto je skutočný príbeh Andreasa Baadera, vodcu prvej vlny teroristov RAF, ktorí sa rozhodli ukázať kapitalizmu svoj hnev inak, ako krikom. V diaľke už rinčia zbrane a Andreas sa pripravuje na svoj prvý veľký atentát... Skvelá satira, ktorá ironizuje popkultúrnych hrdinov.
    Žánry:DramaKomedieKrimiThriller
    54%
    Šesťdesiate roky boli rokmi revolty. Tisíce študentov v uliciach, hudba, sex, drogy, protesty proti vojne vo Vietname. To všetko v ľuďoch vzbudzovalo ten ohromný uragán revolty. Niektorým však nestačilo iba kričať na ulici, verejne fajčiť marihuanu alebo rozprávať o sexe v rozhlase. Niektorí o pacifizmus ani nezakopli a rozhodli sa zájsť ešte ďalej. Čierni panteri, Červené brigády, alebo nemecká Frakcia červenej armády (RAF). Toto je skutočný príbeh Andreasa Baadera, vodcu prvej vlny teroristov RAF, ktorí sa rozhodli ukázať kapitalizmu svoj hnev inak, ako krikom. V diaľke už rinčia zbrane a Andreas sa pripravuje na svoj prvý veľký atentát... Skvelá satira, ktorá ironizuje popkultúrnych hrdinov.
    Žánry:DramaKomedieKrimiThriller

Čestný Zlatý medvěd

Berlinale Camera

Cena Modrý anděl

Vítěz
  • Drobné nehody
    Drobné nehody
    • iTunes
    Malé katastrofy môžu spôsobiť veľké škody. Matka troch detí a oddaná manželka zomrie pri autonehode. Nemocničný zriadenec John, ktorý bol štyridsať rokov jej manželom, sa síce tvári suverénne, ale pod maskou silného muža tají nielen smútok a zmätok, ale aj ťažkú srdcovú chorobu. Na pohrebe sa zíde rodina, ktorej členovia sa navzájom už dávno odcudzili a každý z nich prežíva svoje vlastné malé-veľké katastrofy. Johnov brat Soren je tesár na invalidnom dôchodku, celé dni sa povaľuje na gauči a jeho manželka mu je neverná s inou ženou. Syn Tom je workoholik, ktorý dáva prednosť svojej stavebnej firme pred rodinou, a tak sa mu rozpadá manželstvo. Staršia dcéra Eva chce byť nezávislá, žije alternatívnym a slobodným životom, maľuje obrazy a píše japonskú poéziu haiku. Mladšia Marianne je otcov miláčik. Dávno má po dvadsiatke, ale ešte stále sa neodhodlala k osamostatneniu, nenašla pravú lásku a jedinou istotou jej života je povolanie profesionálnej gazdinej. Pre dôverný vzťah s otcom, ktorý sa po matkinej smrti ešte prehĺbil, ich Eva začne podozrievať z incestu. Každá z postáv je utopená vo svojich problémoch a vyriešiť ich dokážu až v bolestnej konfrontácii. Snímka je nakrútená strohým civilným štýlom, ktorý má blízko k zásadám Dogmy 95, vyznačuje sa autentickými hereckými výkonmi a životnými situáciami. Malé katastrofy sa stali najúspešnejším dánskym filmom roku 2001 a na MFF Berlinale získali Modrého anjela za najlepší európsky film.
    Žánry:Drama
    64%
    Malé katastrofy môžu spôsobiť veľké škody. Matka troch detí a oddaná manželka zomrie pri autonehode. Nemocničný zriadenec John, ktorý bol štyridsať rokov jej manželom, sa síce tvári suverénne, ale pod maskou silného muža tají nielen smútok a zmätok, ale aj ťažkú srdcovú chorobu. Na pohrebe sa zíde rodina, ktorej členovia sa navzájom už dávno odcudzili a každý z nich prežíva svoje vlastné malé-veľké katastrofy. Johnov brat Soren je tesár na invalidnom dôchodku, celé dni sa povaľuje na gauči a jeho manželka mu je neverná s inou ženou. Syn Tom je workoholik, ktorý dáva prednosť svojej stavebnej firme pred rodinou, a tak sa mu rozpadá manželstvo. Staršia dcéra Eva chce byť nezávislá, žije alternatívnym a slobodným životom, maľuje obrazy a píše japonskú poéziu haiku. Mladšia Marianne je otcov miláčik. Dávno má po dvadsiatke, ale ešte stále sa neodhodlala k osamostatneniu, nenašla pravú lásku a jedinou istotou jej života je povolanie profesionálnej gazdinej. Pre dôverný vzťah s otcom, ktorý sa po matkinej smrti ešte prehĺbil, ich Eva začne podozrievať z incestu. Každá z postáv je utopená vo svojich problémoch a vyriešiť ich dokážu až v bolestnej konfrontácii. Snímka je nakrútená strohým civilným štýlom, ktorý má blízko k zásadám Dogmy 95, vyznačuje sa autentickými hereckými výkonmi a životnými situáciami. Malé katastrofy sa stali najúspešnejším dánskym filmom roku 2001 a na MFF Berlinale získali Modrého anjela za najlepší európsky film.
    Žánry:Drama

Cena FIPRESCI

Vítěz
  • Ráno v Benátkách
    Ráno v Benátkách
    Pondělí ráno. Vincent vstává v pět hodin, nasedá do svého opotřebovaného auta a hodinu a půl jede do továrny, kde se celý den věnuje tupé a monotónní práci, při které si nesmí ani zakouřit. Po návratu domů by nejraději maloval, samotu jeho ateliéru však permanentně narušují rodinné povinnosti. Práce, žena i děti mu ze života dělají peklo, a tak si jednoho dne koupí lístek do Benátek a bez varování odjíždí. Po dlouhé době se dokáže radovat z obyčejného dne, prochází se městem a potkává jistého Carla, který mu nabídne nocleh. Ráno je oba nezvykle brzo probouzí budík. Je pondělí a Carlo musí do továrny, kde se nesmí kouřit a kde se hodně a jednotvárně pracuje. Vincent raději cestuje dál, neznámo kam, a když se po zhruba osmi měsících jednoho večera opět ukáže ve svém stavení kdesi na francouzském venkově, zjišťuje, že rodina si jeho nepřítomnosti málem ani nevšimla. Ráno tedy v pět hodin vstane, nasedne do svého opotřebovaného auta a hodinu a půl jede do továrny, kde se celý den věnuje tupé a monotónní práci, při které si nesmí ani zakouřit. Snímek byl na Berlinale 2002 oceněn Stříbrným medvědem za nejlepší režii.
    63%
    Pondělí ráno. Vincent vstává v pět hodin, nasedá do svého opotřebovaného auta a hodinu a půl jede do továrny, kde se celý den věnuje tupé a monotónní práci, při které si nesmí ani zakouřit. Po návratu domů by nejraději maloval, samotu jeho ateliéru však permanentně narušují rodinné povinnosti. Práce, žena i děti mu ze života dělají peklo, a tak si jednoho dne koupí lístek do Benátek a bez varování odjíždí. Po dlouhé době se dokáže radovat z obyčejného dne, prochází se městem a potkává jistého Carla, který mu nabídne nocleh. Ráno je oba nezvykle brzo probouzí budík. Je pondělí a Carlo musí do továrny, kde se nesmí kouřit a kde se hodně a jednotvárně pracuje. Vincent raději cestuje dál, neznámo kam, a když se po zhruba osmi měsících jednoho večera opět ukáže ve svém stavení kdesi na francouzském venkově, zjišťuje, že rodina si jeho nepřítomnosti málem ani nevšimla. Ráno tedy v pět hodin vstane, nasedne do svého opotřebovaného auta a hodinu a půl jede do továrny, kde se celý den věnuje tupé a monotónní práci, při které si nesmí ani zakouřit. Snímek byl na Berlinale 2002 oceněn Stříbrným medvědem za nejlepší režii.