martin-mickey-stusak
28 434 bodů •
4.5
Po poměrně dlouhé době se objevil další ryze černošský western, který by se dal považovat za vzpomínku či návrat k blaxploitation filmům 70. let a zároveň považovat za výbornou poctu spaghetti westernům. A co si budeme povídat, režisér Jeymes Samuel, podílející se také na scénáři, produkci a soundtracku, svou konkurenčně ráznou tvůrčí rukou tímto uštědřuje úder Quentinovi Tarantinovi a jeho snímku „Nespoutaný Django“ (2012). Westernová zábava plná postřílených bezbranných obětí, v takovém úderném ražení, jaká tu skutečně deset let od uvedení Tarantinova Djanga nebyla. Klasický námět je samozřejmě o pomstě, ale samotný konec přes celou tu dějovou etudu je určitě nečekaný. Ano, to největší překvapení skutečně až na konec. Jak tvůrce filmu Jeymes Samuel uvedl, vytvořil pouhou vizi za pomoci skutečných postav, které dal jednoduše dohromady. Nakonec, proč ne. Nejde o historicky věrný příběh, ale jen o obyčejnou inspirativně spaghetti westernovou zábavu. A skutečně to funguje. Takzvaný černošský western vznikl třeba také v devadesátých letech pod názvem „Banda“ (1993) a za natáčením stál Mario Van Peebles, který se posadil na režisérskou stoličku a střihnul si také hlavní roli. I on celý koncept pojal netypicky jinak, než by kdo čekal. Prostě tomu dal moderní nadhled, takže náušnice u černošského cowboye není nic ojedinělého. A kdo má opravdu ohromnou pivku na netradiční westerny, může se dodělat tzv. mandžuským westernem, jako je třeba snímek „Hodný, zlý a ošklivý“ (2008). No nic. Za produkcí tohoto nového snímku nepřekvapujíc stojí Netflix, který tradičně jinak výborný film musel zprasit svým LGBT… kodexem. Takže je přítomna černošská nebinární postava, která nedělá nic jiného, než budí posměch. Vyhublý malý střízlík se ženským hlasem si hravě u vstupu do salónu poradí s každým hromotlukem, který na vyzvání neodloží zbraň. Proboha, proč takový komiksově superhrdinský marast? Protože nesmyslný propagandistický kodex? Tento skutek dokonale zprasil jinak výborný potenciál celého filmového projektu. BLM Lebensborn tu naopak vynechán je, a vlastně není divu, když už tu všichni černí jsou. Snímek má vybroušený a žánrově tarantinovsky brutálně krvavý akční pohled na věc a o hromadě vulgárních výrazech ani nemluvě, teda pokud se jedná o originál, takže se v tomto rozhodně jedná o žánrovou pecku, ale tu slátaninu s nebinárním cosi si skutečně mohli odpustit. Zbytečně to shazuje hodnocení.