Sexuální výchova

84%

Komentáře a recenze 27

Bordoshut
1 647 bodů
10
Recenze na britský seriál Sex Education: 1. řada – 95 % je zřejmě jedna z nejuspokojivějších sérií, kterou jsem kdy viděl. Je plná "štěstí v neštěstí" momentů a obsahuje snad úplně všechny konflikty z života běžného puberťáka, tudíž snad úplně každému z této věkové kategorie musí při sledovaní vykouzlit úsměv na tváři. Nebo alespoň zlepšit náladu, protože si uvědomí, že – ať už řeší cokoli – není sám. Pokrytí všech možných témat je vskutku obdivuhodné, a přitom vylíčené obdivuhodně uvěřitelně. I přesto však příběh stojí především na postavách. Každá z nich je vypiplaná do detailu a ty, které nejsou, na ty se oko Mordoru zaměří v jedné z příštích sérií. Jejich kvalitní napsání a ztvárnění pěkně ilustruje fakt, že tvůrci mohou v průběhu seriálu z kohokoliv, kdo měl dosud vedlejší roli, udělat protagonistu (byť jen dočasně) a stejně to bude zábavné, koukatelné a co víc – dokážou nás o hrdinovi / hrdince, které jsme si mysleli, že znát nechceme, přesvědčit, že ji znát chceme a to hodně. Napříč seriálem exceluje britský humor, který je vždy ve správný čas na správném místě. To samé samozřejmě platí i o výběru hudby, jak koneckonců bývá u seriálů zvykem. Zamiloval jsem si ústřední duo Otis & Maeve, ale mám rád všechny výraznější postavy, všechny jsou dobře napsané i zahrané – pokud ne uvěřitelné, tak alespoň komické a Sex Education rozhodně není podívaná pro bručouny. Ti ať si jdou bručet jinam. Já se skvěle bavil. 2. řada – 85 % už pro mě není takovou srdcovkou jako ta první. Je tomu tak z velké části proto, že hlavní dva charaktery ustupují lehce do pozadí a velká pozornost je věnována ostatním postavám. Už to prostě není jen o nich. Neříkám, že mě osudy jiných postav nebavily, byly koneckonců výborné, promyšlené a především uvěřitelné a ozdobené pečlivou dávkou britského humoru – ovšem z osobních neobjektivních prožitků musím říct, že si mě nezískaly tolik. Proto i 2. sérii hodnotím s mírným odstupem a paradoxně objektivněji. Je načase vyzdvihnout pozitiva: HERCI: *****/5; HUMOR: ****/5; HUDBA: *****/5. Jednoznačně tři nejsilnější články seriálu. Kdyby existovalo kritérium jako "rehabilitace týnejdžerské duše", tak bude mít ******/5. K negativům: KAUZALITA ODŮVODNĚNÍ: **/5 – v této disciplíně Sex Education lehce pokulhává, jednotlivé epizody jsou daleko více epizodické než v předchozí řadě, svůj podíl viny na tom nese i přebytek polo-hlavních postav. PROVÁZANOST: ***/5. Toť asi k mým nejzásadnějším problémům s 2. řadou. Snad na závěr se ještě hodí dodat: AKCE: ne. Jo, a Ola mi není vůbec sympatická! Co to kecám? Nejsem vůbec objektivní. 3. řada – 75/80 % Za mě jednoznačně nejslabší série. Začínám mít pocit, že můj výsledný dojem se utváří podle toho, jaký spolu mají vztah Otis a Maeve. A tady byl na bodu mrazu. Zrovna tak jako v minulé sérii bylo zajímavým zpestřením podívat se na kobylku i vedlejším postavám, zde už se divákova pozornost natolik tříští mezi jednotlivé leckdy i zbytečné charaktery, že už je toho moc a výsledkem je lehce výstřední směs bez zjeveného spojovacího prvku a já jsem z toho teda jelen. Otisovi a Maeve je tady přes veškerou snahu věnováno vlastně strašně málo prostoru, divák se o nich nic nového nedozví, závěrečný zvrat působí jako parádní marcipán na dortu, který někdo zapomněl osladit. Celá zápletka s trans lidma mě teda neokouzlila a za sebe musím říct, že tohle téma tvůrci neprodali (ani herci, abych byl fér). Kde se však musím autorů zastat, je celá "epizodka" s Ruby, která se moc povedla a nesouhlasím s tím, že by pak po Ruby neštěkl ani pes, jednoduše už v seriálu nedostala prostor – epizodičnost, kdy klidně v průběhu jedné epizody vznikne i se vyřeší něco sexuální problém, je jeden ze základních atributů seriálu, který se táhne napříč sériemi už od vzniku "kliniky", tak nechápu, na co si teď lidé najednou stěžují. Zřejmě je to jen důkaz toho, že tvůrci odvedli dobrou práci a z relativně slepé odbočky od Maeve se stala opěvovaná aférka se zástupem fandů. Teď proč jsem takto klesl s hodnocením: mám pocit, že se tady toho až tolik neděje, spoustu scén vnímám vyloženě jako vatu mezi hlavním příběhem Otis a Maeve, které jsem si v 1. řadě tak zamiloval a nemůžu se zbavit pocitu, že celá ta věc s krutou autoritářskou upjatou mrchou... ehm ředitelkou je tu jen proto, aby se něco dělo. Za prvé je to v dnešní době poměrně nereálné a za druhé mám pocit, že se nám tu seriál už příliš okatě snaží tlačit před nos různé utlačované menšiny a nedejbože nám i předat nějakou message, což mě jako prostinkému divákovi leze na nervy a taky bych řekl, že by si to "Sexuální výchova" klidně mohla odpustit.
Marchikt
Marchikt
1 585 bodů
9
Sex Education představuje směsici humoru, dramatu a živých postav, které se vyvíjejí během čtyř sérií. Z počátku seriál uchvátí svým výjimečným audiovizuálním stylem, který oplývá retro stylizací, přesto ve vhodných chvílích využívá moderních technologií. Soundtrack dodává na atmosféře a specifickém šarmu. První série krásně představila svět hlavního hrdiny Otise a jeho sexuální poradnu. První série byla vůbec tím nejkoherentnějším mixem humoru, emocí a měla svoji vlastní jedinečnou atmosféru. Druhá série pokračovala v zajetých kolejích s větším důrazem na vážná témata a rozvoj vedlejších postav. Třetí série si stále drží vysokou kvalitu, však už v ní lze vidět první náznaky menších výkyvů v kvalitě. Zatímco dramatické momenty jsou stále silné, dějové linky občas přešlapují na místě a točí se v kruhu. Sem tam to začalo působit nuceně, utahaně a bylo cítit, že je potřeba větší změna nebo konec seriálu. Čtvrtá série tedy změnila prostředí, přidala nové postavy, jenž přinesly některé zajímavé aspekty, ale zároveň byla viditelná hustota dějových linek a přehršel témat. Celý seriál má největší sílu a kouzlo v postavách, které jsou mnohdy absurdní, přesto uvěřitelné, skvěle zahrané a napsané. V průběhu celého seriálu jsme byli svědky jejich vývoje, hlavní postavy byly výraznými hrdiny s komplexními charaktery a téměř všem se dostalo zaslouženého finále. Co se týče hlavního dua, Otise a Meave, jejich vztah a vývoj byl někdy průhledný, ale stále přesvědčivý. Celkově lze říci, že Sex Education byl svěžím přírůstkem do Netflixovské knihovny, který měl lehké výkyvy v kvalitě, zejména tedy čtvrtá série, přesto stále nabízející směsici úžasné hudby, živých postav a odvážných témat. Sex Education byl, a několik let ještě bude, tím nejlepším z tématu sexuální výchovy a mezilidských vztahů.
naineko
naineko
1 540 bodů
10
Výtečnžý počin. Teenagerské ladění nemusí sednou každému, nicméně náhledy do mezilidských vztahů jsou místy přímo geniální. První série mi asi sedla víc. Koncovka druhé byla asi až moc alegorická a Esmeralda/Dallas momenty mi tam už přímo vadí. Rozjezd nicméně parádní a propíraná témata pořád aktuální a hodná zveřejňování. 9/10 Ve třetí řadě se už trochu ztratili. Uvidíme. 7/10
orionn
orionn
1 289 bodů
10
Nejlepší mainstreamový - novodobý seriál, který nám Netflix připravil. Díky tomuhle jsem přežil karanténu a začátek svého teenagerského období.
lukasopicasso
lukasopicasso
890 bodů
10
Tohle je trefa do černého, jenž je nad hranicí prosté feel-good televizní zábavy, a která umí být zatraceně zábavná a srdcervoucí zároveň (stejně jak první série, tak i druhá přišla s emotivní tečkou, kterou vstřebávám ještě několik dní po konci sledování). Chápu, že mnozí v tomto dítku streamovacího gigantu vidí obyčejnou a explicitní rychlokvašku pro mladistvé, ale já v tom vidím víc než ledajakou vztahovou jednohubku pro teenagery. Vidím pomyslný vrchol žánru o nenaplněných láskách a přátelství, přesný casting (chemie mezi herci funguje dokonale) a pečlivou práci s každým jednotlivým charakterem. Přesně takhle vypadá dokonale vyvážená porce komedie a romantiky, u které prožíváte každičkou emoci, jako by jste byli její součástí. Nenechte se zmást zavádějícím názvem, a dejte tomuto nenápadnému hitu šanci. Zaručeně se budete bavit, a jestli nemáte srdce z kamene, tak vám možná ukápne i ta slzička. Já osobně ještě nejsem připraven tento svět plný mnou milujících postav (tak moc mi k srdci přirostla jen parta z Přátel a MASHE) opustit, a puká mi srdce při pomyšlení na zničující čekání na další sérii... S01 10/10 S02 9/10
Hoptimista
Hoptimista
800 bodů
10
Seriál naprosto skvostným způsobem otevírá témata o kterých je třeba mluvit a zároveň tak bezpochyby pomáhá řadě lidí, kteří se stále hledají. Otevírá dlouho tabuizovaná témata a poutavou formou přivádí diváka k toleranci a respektu. Na první pohled se seriál možná může zdár příliš pubertální, opak je však pravdou. Nahlédnutí do zákulisí nejrůznějších typů vztahů přivádí člověka k zamyšlení, ze kterého nevychází nic jiného než “láska je láska.” Bravurně napsáno, skvělí neokoukaní herci, perfektní hudba.
Bibly_km7
Bibly_km7
489 bodů
8
Po štyroch sériách seriálu, ktorý si nejedného diváka, vrátane mňa, získal svojim jedinečným štýlom a tým, že sa nebál na plno, bez hanby, a aj keď veľakrát zveličene, no nesmierne zábavné a hlavne emotívne zobraziť problémy týkajúce sa vzťahov, rodiny, priateľstiev. K tomu všetkému nám producentka Laurie Nunn a scenáristi namiešali do deja kontroverzné témy dnešnej doby ako napríklad problémy s orientáciou, identitou a sexuálna nevzdelanosť. Kde však seriál exceluje ešte viac ako v samotnom príbehu sú jeho postavy. Tie sú srdcom sexuálnej výchovy a ich vzájomné vzťahy a interakcie vás dokážu veľakrát emočne zasiahnuť, ci už sa budete z chuti smiať alebo kľudne roniť slzy. Herecké obsadenie je výborné, pasuje na jednotku, a herci predvádzajú výborne výkony. Práve Sex Education preslávila hercov ako Emma Mackey, Asa Butterdield a Ncuti Gatwa. Prvé dve série sú strop čo SE ponúka, v tretej sérii je cítiť miernejší pokles kvality, no stále ide vynikajúcich 8 epizód. No a finálna séria? V niektorých častiach a dejových linkách to vyzeralo trošku ako bordel (neviem či to bolo spôsobené tým, že 4. séria bola už roztočená, keď sa oznámilo, že bude posledná, alebo to je len nedbalosťou tvorcov), čomu nepomohli ani nové postavy, ktoré mne osobne neprišli veľmi zaujímavé. Staré postavy (bohužiaľ sa niektoré jednoducho vytratili) to ale stále dokázali potiahnuť. Ja osobne som od štvrtej serie očakával viac a aj keď nebola vyložené zlá, linky niektorých postáv mi ani zďaleka neprišli také zaujímavé a uspokojivé ako by si očakával od veľkého finále. Napriek tomu ale SE odporúčam a hodnotím ako celok veľmi pozitívne, pretože to, ako si ma od prvej epizódy získala a ako na mňa pôsobila počas sledovania, to hocijaký seriál len tak ľahko nezopakuje.
  • Príbeh
  • Herecké obsadenie
  • Postavy
  • Originálny koncept
  • Prirodzene zabudované kontroverzné témy
  • Slabšia štvrtá séria
BUtLA
367 bodů
6
Příspěvek obsahuje spoiler!
mirek-siml
190 bodů
9
Dokonalá zábava která pobaví každého!!!!!!!!!
VG
VG
158 bodů
5
První dvě série pro mě byly opravdu skvělé. Třetí slabší a čtvrtá katastrofa. Úplně mi to pokazilo celkový dojem ze seriálu. Ani ukončení není dostatečně uspokojivé. Nejvíce skvělá je dějová linka s Adamem a jeho otcem. Ta si za mě opravdu zaslouží 10 z 10.