Cesta kolem světa za 80 dní

68%

Komentáře a recenze 4

28 305 bodů
8.5
Zub času je nemilosrdný a tak je třeba na určité filmové fenomény shlížet okem shovívavým ke správnému uchopení celkového filmového zážitku. A tento, jeden z několika cestovatelských dobrodružných příběhu literárního autora Julese Vernea ve filmové podobě právě již v rámci klasického filmu, je jeden z nich. Na dnešní dobu je pomalý a pro někoho tak i nudný, ale to nic nemění na fenomenálním zpracování, na kterém si dali tvůrci opravdu hodně záležet. Nebývá často, aby producent kvůli nějakému projektu nechal vytvořit speciální optiku, jako v tomto případě Todd-AO. Producent Michael Tood vsadil na horkou kartu a vyplatilo se. Širokoúhlý obraz je ve své obrazotvornosti nebývale fenomenální. Z dobrodružného hlediska to má v jádru věci docela málo, aby byl současný divák spokojen, ale zase si to přísně drží svou linii mezi komedií a dramatem. Mexický komik Cantinflas se postaral o humornou část a jeho živelnost je zdařilým aspektem k pobavení. Zatímco vynikající David Niven v roli Philease Fogga drží poklidný a zásadový charakter typického anglického gentlemana. Jinak je to hodně spíše scénografické a i scéna záchrany princezny před jistou smrtí zrovna moc neuhrane. Jako celek však po výpravné stránce, ohledně námětu, obsahuje spoustu exotických míst, což přidává na hodnověrnosti. Snad už jen skutečnému filmovému fanouškovi také neujde fakt, že si alespoň malou roličku někde střihlo mnoho tehdejších hollywoodských hvězd. Věhlas tohoto filmového projektu tedy musel být obzvlášť veliký. K dobru je také prodloužená verze, do které bylo přidáno mnoho scén a některé byly také navíc prodloužené, čímž to na příběhu hodně přidává. Další filmové verze už byly slabší, takže se tento stále jeví jako nejlepší filmové zpracování jedné z několika známých verneovek, čímž po právu patří do zlatého fondu klasické filmografie.
8.5
tenhle film to je husarský kousek. Obrovské množství lokací, filmaři skutečně objeli lán světa a také se povedlo angažovat takových slavných tváří jen do jediného záběru nebo jednoho natáčecího dne - Marlene Dietrich, Frank Sinatra, Shirley McLaine, Peter Lorre a mnoho a mnoho dalších. Dohromady je to slušné, je tam spousta gagů a čiší z toho velká energie. pro lidi, co mají rádi film naprostá povinnost.
15 150 bodů
6
V jednotlivostech místy velmi nápadité, hravé a vtipné, sympaticky odkazující k různým žánrovým vzorcům skrze filmová prostředí nebo volbu herců do cameo rolí (Buster Keaton ve vlaku). Ale kdyby to bylo o hodinu kratší, nic by se nestalo - celá řada dílčích konfliktů jen povinně oddaluje vyvrcholení a uměle znesnadňuje hrdinům jejich cestu, přičemž se scénář kolikrát vůbec nenamáhá segmenty nějak soudržně pospojovat. David Niven velmi dobrý, ale jinak z toho ta unylá britskost sálá tím zážitkově nešťastným způsobem..
Bretislav
Bretislav
242 bodů