Byt

79%

Komentáře a recenze 11

Dle počtu bodů
Pete69
Pete69
29 898 bodů
7
Velice lidské zpracování, Jack Lemmon naprosto skvělý a ze snímku prostě dýchá "stará dobrá Amerika". Jinak je to vlastně obyčejný snímek o chlápkovi, který svým nadřízeným neumí říci ne a půjčuje jim byt k záletům. Po peripetiích nakonec získá vysněnou ženu. Pěkné, čisté.. 70%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 285 bodů
8
Chytrá a vtipná povídka, která za celé dvě hodiny nestačí nudit. K naprosté dokonalosti tomu asi něco chybělo. Možná pořádné jiskření hlavního páru. To je ale jediná vada na kráse příjemné podívané, jakou Byt rozhodně je.
hanys_
hanys_
18 771 bodů
8
Aneb jak udělat kariéru přes postel (ehm byt), ve kterém vůbec nemusíte být. Velice trefná a nadčasová romantická komedie - ale po tom neskutečně nabušeném rozjezdu (40 minut) se mi přece jen zdálo, že pak snímek možná až moc zvolnil. 8.5/10
Sheldon
Sheldon
16 059 bodů
9.5
Troufám si tvrdit, že dnes by scénář k tomuto filmu ve studiovém systému neprošel, ale za to by se o něj porvaly kabelové televize a udělaly by z něj minisérii. Film míchá hned tři žánry najednou – sociální drama, černou komedii a v poslední části filmu i komedii romantickou. Přechody mezi žánry jsou určené jen těm nejlepším filmařům a přestože se o ně pokouší často ambicióznější režiséři, než skutečně jsou, výsledky bývají často nepodařené. V Bytě to však do sebe všechno zapadá, a to především díky Wilderovu satirickému nadhledu a velmi vhodně vybranému castingu.
lamps
lamps
15 156 bodů
8
Miloučký, v mnoha ohledech nadčasový snímek o jednom těžce vytěžovaném apartmánu, který patří do zlatého fondu naprosto po zásluze. Úžasná je postava Jacka Lemmona, uvězněná v osidlech svého zaměstnání a po uši zamilovaná do dívky svého nadřízeného. Úžasná je Wilderova režie, ač prosycená klasickou romantikou, přesto zbytečně nepřeslazená, vtipná a originální- ať už mluvíme o jedinečném nastínění amerického úřednictva coby stereotypního vězení, kde si papalášové se jmenovkou na dveřích vodí dle rozpisu i přítelkyně do bytu, nebo o vyústění romantické zápletky, které s ohledem na dnešní měřítka jistě kdekoho překvapí. Přesto se mi příčí dát pátou hvězdu. Takové hodnocení už jsem přeci jenom dal spoustě filmům (i těm romantickým), které mě jednoduše bavily o dost více. Až se ze mě jednou stane profesionální hnidopich, vyšší hodnocení Byt jistě nemine:-)
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
10
Režisér a scenárista Billy Wilder patří mezi významné filmové tvůrce, který krom vážných snímků (Sunset Boulevard, Svěděk žaloby) především proslul jako autor výtečných komedií. Ať už se bavíme o Slaměném vdovci, Někdo to rád horké nebo Bytu. Wilderovy komedie přitom byli nejen vystavěné na vynikajících fórech a výtečných gazích, ale především měli do velké míry výrazný přesah (viz. Někdo to rád horké a legendární ´´ Nobody´s Perfect ´´). Právě po Někdo to rád horké poté Wilder stvořil další klenot komediálního žánru, přičemž je to ovšem s Bytem krapet složitější. Není totiž pochyb o tom, že jde o romantickou komedii. Zároveň ovšem Byt funguje jako drama, satira, která si na paškál bere témata jako nevěra nebo těžké stoupání po kariérním žebříčku a cenu, kterou je člověk za toto stoupání ochoten zaplatit. Byt je skvěle napsanou záležitostí, pochopitelně díky klasicky vypilovanému a chytrému Wilderově scénáři. Byt je naprostým právem brán za jednu z nejlepších romantických komedií všech dob, která je zcela funkční i přesto, že pracuje s mnohokrát osvědčeným námětem ´´ chudák ke štěstí a lásce přišel´´. Už tehdy s tak trochu klišovitou zápletkou totiž Wilder pracoval tak dokonalým způsobem, že jde dodnes o velice výraznou podívanou, které její požehnaný věk nesebral snad jediný vad na kráse. Genialita Wilderova scénáře tkví především v tom, že má být hlavní hrdina průměrný a tak trochu úmyslně nevýrazný, přesto ovšem sympatický a zajímavý. A vyšlo to. Hlavní hrdina je kvůli lásce schopen zahodit tak dlouze snaživou snahu o vzrůst na kariérním žebříčku. Na první pohled dost možná tak trochu naivní, unáhlené a riskantní rozhodnutí je ovšem tím nejlidštějším možným vyjádřením toho, že někdo skutečně někoho miluje až po uši. Byt je jedním z nejupřímnějších vyjádření lásky v rámci kinematografie, kdy se navíc díky Wilderově scénáři dokážou k hlavnímu hrdinovi vybudovat silné vztahy a to i díky jeho tak trochu temnému pozadí. Byt má prostě výtečného protagonistu, který je skvělý především i díky hereckému výkonu Jacka Lemmona. Jack Lemmon je v roli Buda Baxtera skvělý. Naprosto výtečně dokázal ztvárnit na první pohled nezajímavého člověka a to i přesto, že by o Lemmonovi člověk neřekl, že byl nezajímavým hercem s nevýrazným hereckým projevem. Po hereckém koncertu v Někdo to rád horké tak Lemmon díky Wilderovi dostal další výraznou roli, kdy i díky němu funguje snadné vcítění do postavy Baxtera a především věrohodné hledání pojítek mezi hlavním hrdinou a jeho vyvolenou. Na první pohled vlastně tak trochu podivná castingová volba je vlastně naprosto ideální a Lemmon Bytu může vděčit za jednu z jeho nejslavnějších rolí. A ten film nestojí jen na Lemmonově výkonu. I zbytek obsazení je jednoduše super. Shirley MacLaine stejně jako Lemmon do role Fran Kubelikove vložila svůj výrazný herecký projev, Fred MacMurray, Ray Walton nebo Jack Kruschen poté rozhodně nehrají druhé housle. Wilderovy filmy vždy působili dojmem, že měl obsazení jednotlivých rolí ve svých filmech v malíku a každý do jednotlivé role naprosto ideálně sedí. Byt je navíc mistrovsky natočeným filmem. Wilderova geniální režie výtečně pracuje s Wilderovým scénářem, kdy to celé působí filmařsky natočené neskutečně živelně. Prostředí kanceláře dokáže Wilder zpracovat věrohodně nepříjemným způsobem, kamera Josepha LaShellea vtahuje obrazem, Wilder dokáže ideálně vézt herce a především dokáže přeskakovat z odlehčené atmosféry do vážnější. U Bytu se člověk zasměje a přitom si u něj i velmi snadno popláče., přesto je Byt ale nadále vlastně strašně milou záležitostí a přesto ta pachuť z toho, že vlastně sledujeme tak trochu smutnou záležitost nezmizí. Skutečně to tak celé působí jako autentické vyobrazení nešťastné lásky, kdy někdo není schopen na plno projevit své city a přesto se rozhodne to překousnout a riskovat vše. A to jen díky síle lásky. To z Bytu dělá tak silnou záležitost. Už v době svého vydání se film nevyhnul menší kontroverzi kvůli svému tématu a z dnešního pohledu film může snadno působit sexisticky. Jenomže je to jako v mnoha případech reálně směšné. Málokterý filmař dokázal tak komplikovaná témata převést do tak něžné a přesto plnokrevné podoby a lidé, kteří se ve Wilderově Bytu najdou si velmi těžce přiznají, že je film tak trochu o nich. Jenomže i v identifikaci k postavám a věrohodnosti zpracování tkví další kouzlo téhle nadčasové záležitosti. Na první pohled obyčejný námět Wilder přetavil v mistrovské dílo, které je zásadní (nejen) ve svém žánru. Nestárnoucí klasika, právoplatný držitel Oscara za nejlepší film, režii i scénář a jedna z nejzásadnějších romantických komedií všech dob. Tím vším je Byt. Excelentní podívaná, která se v roce 1960 naprostým právem zapsala do filmové historie. Shut up and deal!
JosefTomas
JosefTomas
9 035 bodů
8
Bud Baxter je smolař a to ukázkový. Tak ukázkový, že mi ho zpočátku bylo líto, později už tolik ne a nakonec mě svým přístupem nehorázně štval. Paradoxně jsem mu nepřál onu krásnou Fran Kubelik v podání Shirley MacLaine (stejně tupých fiflen je kolem nás dost, takže tahle byla jen další, jen výjimečně na plátně), ale příběhový oblouk, díky kterému bych si ho vážil. Neříkám sice, že konec od Wildera/Diamonda nesedí, ale postava Baxtera si dle mého zasloužila být chodícím poselstvím pro všechny obdobně se chovající muže, ale místo toho z něj vzešel jen příjemně smolný klikař. Navzdory tomu si ale přeci jen sám před sebou uhájím oněch 80%, už jen pro ten skvělý casting, výbornou režii (scéna s zrcátkem je geniální) a za věc, kterou v každých filmech vidím rád - pravdivá moudrost o světě. V tomto případě na to - 'Proč si ženy nevybírají hodné muže?' - odpoví sám Bud: "Protože tak to holt nechodí, z hlediska života."
Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
2
Technické kvality to má a celá dějová situovanost je dobrým námětem, jenže já se ve výsledku jsem se vůbec nebavil. Vlastně mě rozhněvalo, jak se mnou tenhle film míjí. Občas se to tak sejde. Svůj původní komentář, v němž jsem plival na film i na všechny lidi kterym se líbil, mažu a přepisuji do uvážlivější podoby. Problém, který mám je, takový: Vidím, že se to snaží být pořádně hořko-sladké, ale k tomuto emocionálními guláši je třeba dojít v zájemné souhře jednotlivých linek. Jelikož jsem se nevezl na romantice, humoru ani tragice, tak u mě nemohlo dojít k tomuto cíli. Režie chce diváka dostat do jisté emocionální polohy díky dění, které se ve filmu odehrává, ale mě tato poloha míjela. Občas to nevadí, protože se tomu filmu lze dobře vysmívat, ale občas se to nesejde. Naprosto se to se mnou míjelo účinkem a můžou za to postavy. Já ty postavy nesnášel, ale film chtěl, abych s nimi sympatizoval. Já se s tím ale nezžíval. Neuroticky vytěkaný nudný ťulpas Baxter, se kterým si všichni vytíraj prdel, se zamiluje do kolegyně z práce, která je však natolik naivní, že se stale milenkou prolhaného šéfa ženáče, jemuž (jako i dalším) Baxter půjčuje svůj byt na prcání, díky čemuž mu bylo přislíbeno povýšení. Když mi film ukazuje takovou sebranku otravných dementů, chci vidět, jak je bude trápit za jejich chyby, jak své postavy bude mučit. Z toho by pro mě pramenil jistý uspokojiví pocit satisfakce.
p.a.douch
p.a.douch
8 362 bodů
10
Co dodat? Jack Lemmon to byl herec který nezkazil snad žádný film a Shirley MacLaine tady byla úžasná. Tuhle romantickou komedii mám zkrátka rád a na ústřední duo se vždycky s radostí podívám. Billy Wilder byl komediální génius a režisérská extratřída. Padesátá léta v USA to byl asi pěkný frmol. Kolikrát jsem tenhle film viděl nevím, ale vždycky se dobře bavím. Všichni tvůrci tohoto dílka odvedli skvělou práci a největší bomba je, že i po šedesáti letech mě zkrátka baví.
  • MacLainová, Lemmon, Wilder
  • casting
kOCOUR
kOCOUR
7 093 bodů
10
Úderné, rychlé, skvěle napsané, zábavné a ohromně milé. Vskutku mistrovská a neuvěřitelně nadčasová žánrová jízda.