Dubček - krátké jaro, dlouhá zima

56%

Komentáře a recenze 8

29 898 bodů
6
Film mi ukázal, jak asi vypadala atmosféra v řadách reformistů v bodě okupace. Netroufám si soudit, ale myslám si, že jsou ve filmu trošku přeceneni a udělali z nich téměř dokanalé hrdiny. Nějak se do strany asi dostali a něco pro stranu v dobách ranného kumunismu udělat museli. Adrian Jastraban byl možná dobrou volbou z hlediska podobnosti s Alexndrem Dubčekem, ale jeho slovenština je hrozná pokazilami zážitek z filmu, který na mě působil nerealisticky. Možná měl být obsazen slovák, který by nebyl Dubčekovi tak podobný, ale působilo by to určitě lépe. 60%.
28 434 bodů
6
Myšlenka snímku je dobrá, ale celé je to bohužel nějak nedotažené. I když se jedná o ryze televizní projekt, celý film působí spíše jako hraný dokument. Docela vadilo už na začátku Dubčekovo vnitřní filozofování, neboť to jakoby předpovídalo značnou televizní nudu. Co se týče událostí a osudů politiků včetně Dubčeka, kteří byli uneseni do Sovětského svazu se zodpovídat a být přinuceni podepsat tzv. ´Moskevský protokol´, je z historického hlediska velice přínosné, neboť o tomto se nijak zvlášť nemluví ani nepíše a tak současná veřejnost neví co si prožili a myslí si o nich ve své naivitě své. Jenomže nejenže není zohledněno vše, ale mnohé scény nic neosvětlují a tak neznalý divák neví, jednoduše řečeno, co, kde, jak a proč. Jako příklad lze uvést scénu z letiště, kde byl odmítnut start k návratu do Československa, dokud nebude přiveden František Kriegel. Kde byl a proč byl zadržován se ze snímku prostě nedozvíme. Osud Františka Kriegela je sice kapitolou samo o sobě a taktéž by si zasloužil svůj film, neboť jako jediný odmítl ´Moskevský protokol´ podepsat, což byla na tu dobu neskutečná odvaha a následky samozřejmě nenechaly na sebe dlouho čekat, ale když už je o něm, zmínka, tak tedy se vším všudy. Nic naplat, za komunismu se také točily takovéto politické snímky o politických jednáních a je neoddiskutovatelné, že byly daleko napínavější. Jejich ideologii protentokrát ponechme stranou. Jde jen o to, jak byly natočené. Ale zpět k Dubčekovi. Scénář se věrně drží historie a jak je psáno výše, mnohým osvětlí, co se s těmito představiteli vlády po únosu do Moskvy vlastně dělo a čím si museli projít. Ale je to hodně málo. Místo toho vnitřního filozofování, které spíše zdržovalo a nudilo, se měl dát větší důraz na okolnosti všeho dění a hlavně patřičnému vysvětlení pro lepší orientaci.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
8
Patrím k ľuďom ,ktorí si stále myslia ,že Slováci robia strašné filmy ,a že nikdy sa nenaučíme byť originálni a trápni. Ale raz za čas spravím výnimku a pozriem si nejaký Slovenský film. Naposledy som tak spravil pri filmu Čiara ,dnes pri Dubčekovi. A neľutujem. Naozaj kvalitne spravené filmárske remeslo ,u ktorého neplatí za málo peňazí málo muziky. Pokiaľ čakáte ,že dostanete nejaký trápny film o Dubčekovom živote ,sklamem vás ,v skutočnosti je v tomto filmu omnoho viacej. Film sa zaoberá hlavne Socializmom s ľudskou tvárou a jeho následnou obhajobou u Brežneva. O okupácii tu asi ani nemusím hovoriť. A koniec je taký ,aký bol v realite - mizerný. Tým nemyslím nekvalitný ,ale smutný. Verdikt: Film Dubček v mojich očiach obhajuje Slovenské filmy a ukazuje ,že dobrý Slovenský film sa ešte dá natočiť , i keď sa mu to v nie všetkých ohľadoch darí. 72% - myslím ,že bol dobrý nápad si dať od Bebjaka pauzu...
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 011 bodů
4.5
Film, v němž jednoznačně exceluje Adrian Jastraban v roli Alexandra Dubčeka. Ten film si jako takový nezaslouží příliš bodů. Povedl se právě jen Dubček, Oldřich Černík a Josef Smrkovský. Brežněva nebo Bil'aka bych absolutně nepoznala! Ale výkon Adriana Jastrabana je, myslím si, potřeba vyzdvihnout a ocenit. Rovněž Ludvíka Svobodu a Gustáva Husáka bych nepoznala, kdybych nesledovala bedlivě děj. Ta závěrečná řeč Adriana Jastrabana (pardon, vlastně Alexandra Dubčeka) byla tak emotivní, že jistě vzbudila sympatie i u toho, kdo Dubčeka zrovna moc nemusel.