Manifesto

66%
Manifesto

Snímek Manifesto režiséra Juliana Rosefeldta z roku 2016 skládá hold proměnlivé tradici a literární kráse uměleckých manifestů a zároveň kriticky zkoumá roli umělce v dnešní společnosti.

Manifesto čerpá z textů psaných futuristy, dadaisty, členy hnutí Fluxus, suprematisty, situacionisty, vyznavači hnutí Dogma 95 a příslušníky dalších uměleckých skupin a také z úvah jednotlivých umělců, architektů, tanečníků a filmařů. Režisér Rosefeldt sestříhal a znovu poskládal třináct koláží, které pojednávají o uměleckých manifestech a skrze objektiv kamery předávají myšlenky tvůrců, jako jsou Claes Oldenburg, Yvonne Rainer, Kazimir Malevič, André Breton, Sturtevant, Sol LeWitt, Jim Jarmusch a další.

Tyto „nové manifesty“ se pak prostřednictvím držitelky Oscara Cate Blanchett proměňují v moderní výzvu k akci. Herečka se zde vtěluje do třinácti různých postav, mezi nimiž najdeme například učitelku, loutkářku, hlasatelku zpráv, dělnici v továrně nebo muže bez domova, a v neočekávaných kontextech vdechuje nový život proslulým i méně známým slovům uměleckých prohlášení.

Rosefeldtův film odhaluje performativní složku a politický význam těchto manifestů. Texty vznikaly obvykle v záchvatu mladického rozhořčení a vedle vyjádření touhy změnit svět prostřednictvím umění zároveň představují ozvěnu hlasu své generace. Manifesto zkoumá působivou naléhavost těchto historických prohlášení, jež kdysi s vášní a přesvědčením sepsaly skupiny umělců, a nastoluje otázku, zda jejich slova a pocity odolaly plynutí času. Mají univerzální platnost? A jaký posun nastal v dynamickém vztahu mezi politikou, umění a životem? (Artcam)




Klajnik
Klajnik
8 615 bodů
1
Já si občas pro radost přečtu Platóna a píši to jen proto, abych uvedl do souvislosti jisté věci --- Manifest považuji za tu nejvyhoněnější pseudointelektuální sračka, co jsem kdy viděl. U proslovu na pohřbu jsem se zasmál, ale většinou mě ty nabubřelé revolucionářské tlachání o světovém řádu a umění jen sralo. Mám rád filmy, které vyjíždí ze zajetých kolejí, dokonce sám čím dál tím víc vnímám systémové vady, ale tahle nudná vyhoněná nuda ve mně vzbuzovala jen opovržení. Připomínalo mi to Holy Motors. Občas pěkný kamerový slide, ale většinou to ani formálně netáhne a tak hodinu a půl Cate Blanchett plácá nějaká bezpředmětná moudra o umění ("Everything I do is art!"), která si Rosefeldt pravděpodobně vycucal z péra. Přirozeně to ani nijak negraduje, protože to ač tematický tak nikterak souvislý slepenec neúnosných monologů. Na rozměru to nijak nabývat nezačne, takže pokud to člověka sere po 5 minutách, bude ho to srát až do konce.
batal
893 bodů
9.5
souvislosti pribehu jsou tezce pochopitelne...
bLaCk0uT
327 bodů
7
Manifesto není film pro každého. Já sám jsem z něj měl velice smíšené pocity. Na druhou stranu ve ě ještě teď rezonuje a to jsem asi tak z 90 % ničemu nerozuměl. Druhý den jsem ale začal googlovat a nejenom, že jsem zjistil, že má závažné nedostatky v historii umění, v historii všeobecně, ale hlavně se mi začalo pomali spojovat vizuální orgie, společně s hereckým výkonem Cate Blanchett. Je úžasná! Hltal jsem každé její slovo, každý její výraz, pohled nebo gesto. Je to pro mě paní herečka se vším všudy.

Dodatečné informace

Původní název:
Manifesto (více)
  • Austrálie Manifesto
Premiéra v ČR:
7. 6. 2018
Distributor:
Artcam Films
Země původu:
Austrálie, Německo
Rozpočet:
0,01 mil. USD
Čeština:
Manifesto je dostupný s českými titulky
Ocenění:
Žádná ocenění