martin-mickey-stusak
28 434 bodů •
9
Dva bratři soupeří o trůn království Mahishmati. Viditelně velkorozpočtový snímek zahrnující dvě generace, který má být tvůrčím vrcholem režiséra S. S. Rajamouliho. Jeho počin se nejen chlubí hodnotami, ale hlavně přitahuje i potřebné divácké davy, takže se sal komerčně nejúspěšnější jihoindickou produkcí. Před i za kamerou byli talentovaní umělci vědící co dělat a gigantický rozpočet už jen zajistil výstavní hodnoty hodné eposu s historickým nádechem. Ano, kus skutečné historie byl použit, ale samozřejmě s patřičnými úpravami, takže jako obvykle si nad tím historikové škubou vlasy. Zobrazený svět má tak převážně povahu žánru fantasy, a to nejen ve jménech, ale i krajinách a města, vytvořené nepřekvapivě z velké části pomocí CGI. Stejně jako čínská produkce používá své mýty pro tento žánr, používají i tady, v tomto případě indické, ve kterých se v legendě a náboženství dává výrazně najevo. Kamera Senthila Kumara k tomu zvýrazňuje magickou auru všeho, kde i prvky přírody zaujímají místo jak symbolické, tak i telurické, čímž každého umísťuje do prostoru poklidného i válečného. Komu se tajil dech u velkolepé bitvy ve snímku „Pán prstenů: Dvě věže“ (2002), nyní bude přímo lapat po dechu. V tomto se pokročilo zase o nějaký ten kus dál. Bollywoodská tvůrčí tradice také zajišťuje tradiční muzikální a hlavně romantizující scénografie, která jsou však v jádru věci nedovyprávěna a co si budeme povídat, pro nás jsou hlavně naprosto zbytečné. Snímek uchvacuje svou tvůrčí představivostí v dokonalé atmosféře indického orientu, hodně korespondující až s komiksem. Některé CGI animace jsou bohužel i nadále svou nepřirozeností dosti viditelné, ale ještě pořád se to dá odpustit.