Le Mans '66

89%

Zajímavosti 58

  • Třetí celosvětově nejvýdělečnější sportovní životopisný film po filmech Zrození šampiona (2009) a Dangal (2016).
  • Iacocca ve filmu navštíví továrnu Ferrari. Ačkoli kulisy působí podobným dojmem, jsou zde zřetelné rozdíly oproti skutečnosti. Přesný pohled na skutečnou továrnu najdete ve filmu Grand Prix (1966). V 39. minutě filmu je scéna, která se odehrává na skutečné montážní lince Ferrari.
  • Matt Damon, který hraje Carrolla Shelbyho, vynálezce závodního vozu Cobra, se ve scéně s Georgem Plimptonem ve filmu Dobrý Will Hunting (1997) objevuje v bundě Cobra Racing.
  • Natáčení trvalo 67 dní.
  • Jim Caviezel měl původně hrát Kena Milese.
  • Poté, co je Ken (Christian Bale) vytažen z hořícího vozu GT40 po nehodě, přichází Kenův syn Peter k inženýrovi Carrolla Shelbyho Philovi (který kreslí koncept nového modulárního brzdového systému GT40) a ptá se ho, jestli už někdy hořel. Phil Petera ujistí, že Kenův oblek je „ohnivzdorný“, což je narážka na průmyslový materiál zvaný Nomex (vyvinutý společností DuPont Corporation), který byl základem prakticky všech závodních aplikací. Nomex byl také jedním z materiálů, z nichž se skládal „oblek pro přežití pokročilé pěchoty“, který Bruce Wayne (Christian Bale) přetvoří na oblek Netopýra ve filmu Batman začíná (2005). Abychom byli přísně korektní, Nomex se pro letecké a závodní obleky nepoužívá proto, že by byl „ohnivzdorný“ (nic takového jako ohnivzdorný materiál neexistuje), ale proto, že když je vystaven vysokým teplotám, netaví se jako běžný nylon, tudíž se nerozpouští do kůže a nelepí se na popálenou pokožku. Obyčejný nylon přesně tohle dělá, což značně ztěžuje ošetření popálené kůže. Nomex má také mnohem vyšší teplotu vznícení než bavlněná tkanina nebo nylon, což slouží k ochraně řidiče před popáleninami.
  • Červený vůz, který je vidět na prezentaci pro manažery FoMoCo na začátku filmu, je Lotus Elite, vyráběný v letech 1958 až 1963 společností Lotus Cars Ltd.
  • Když Shelby vezme Henryho Forda II. na projížďku v novém voze, HFII poté Shelbymu řekne: „Přál jsem si, aby se toho můj táta dožil“. Otcem HFII byl Edsel Ford, schopný generální ředitel společnosti Ford Motor Company až do své smrti na rakovinu žaludku v roce 1943. Henry Ford byl Edselův otec a dědeček HFII.
  • Lee Iacocca poznamenává, že James Bond nejezdí Fordem, a zároveň ukazuje fotografii Seana Conneryho vedle Aston Martinu. Ford bude později v letech 1994 až 2006 pomáhat při výrobě vozů Aston Martin.
  • Mezi elektrickými automobily, se kterými si hraje Peter Miles, je Ferrari 250 Testarossa (účastník Le Mans 1958) od Strombeckera a Lola T70 od Aurory.
  • Noah Jupe hrál dříve syna Matta Damona ve filmu Suburbicon (2017). V tomto filmu si oba opět zahráli, i když Noah hraje syna Christiana Balea.
  • Henry Ford II. ve filmu řekl, že „pohřbí toho mastného Taliána“. V roce 1965 se oženil s Italkou.
  • Červená dodávka „Ferrari“ se špičatým nosem zaparkovaná u vchodu do italské vily Enza Ferrariho v čase 26:37 ve filmu je ve skutečnosti americký mlékárenský vůz Divco (Detroit Industrial Vehicle Company). Ačkoli vypadá evropsky, je to americká ikona poloviny století.
  • James Mangold chtěl, aby ve filmu hrál Christian Bale, protože to herci poskytlo možnost být trochu méně vážný. Chtěl také, aby Bale hrál Angličana (i když Bale je Velšan).
  • Hodinky, které nosí Carroll Shelby, jsou Heuer Carrera Calibre 18 Telemeter. Jack Heuer (zakladatel společnosti Heuer Watches) a hodinky Heuer byly vždy silně zapojeny do motoristického sportu. Kolekce Carrera vznikla v roce 1963 a byla inspirována kultovním závodem Carrera Pan Americana.
  • Bordó a modrý dres, který má syn Kena Milese během jedné scény na sobě, je replikou dresu, který v 60. letech nosil anglický fotbalový tým Aston Villa.
  • Ze všech závodních drah zobrazených ve filmu je Willow Springs jediná, kde se scéna natáčela na skutečném místě. Všechny ostatní byly natáčeny buď na jiných tratích upravených tak, aby se podobaly svým protějškům, nebo na úsecích uzavřených silnic.
  • Vzhledem k tomu, že většina testovacích jízd a vývoje GT40 probíhá na mezinárodním letišti LAX, můžete v pozadí pravidelně vidět ikonickou „Theme Building“. Tato budova byla postavena v letech 1960-61. Byla to poslední budova terminálu, která byla na letišti přistavěna na začátku 60. let.
  • Ačkoli Christian Bale i Matt Damon hrají své národnosti, přesto používají odlišný přízvuk od svého vlastního. Bale (který je Velšan) si musel osvojit birminghamský přízvuk, zatímco Damon, který pochází z Bostonu, musel zdokonalit texaskou výslovnost.
  • Jeden ze dvou filmů založených na snaze soupeřů přerušit nadvládu Ferrari v Le Mans. Druhým je Le Mans (1971) („Chci, aby Porsche vyhrálo Le Mans“) se Stevem McQueenem v hlavní roli.
  • Dalším dokumentárním filmem vyprávějícím příběh ''Ford vs. Ferrari'' je ''Ford vs. Ferrari, příběh Fordu GT40'' (k dispozici na YouTube), který vypráví příběh chronologicky. Obsahuje několik záběrů Fordu GT z doby před „GT40“ a komentáře mnoha účastníků. Mezi nimi je i Phil Remington (šéfinženýr týmu Shelby; ve filmu zvaný „Pops“); jeho popis „kompletní výměny brzd“ je podstatně jednodušší, než jak je líčen ve filmu.
  • Ford GT40 Mk I a do značné míry i Mk II byly navrženy a vyrobeny v Anglii, což je ve filmu sotva zmíněno („čerstvě po příletu z Anglie“). Pouze Mk IV byl navržen a vyroben ve Spojených státech. (Mk III byl pouze silniční vůz; bylo jich vyrobeno pouze sedm.)
  • Závod 24 Hours of Daytona se konal ve dnech 5.-6. února 1966. Závody Le Mans se konaly 18.-19. června 1966.
  • Byl to poslední film, který získal Oscara za nejlepší střih zvuku, než byla tato cena spojena s cenou za nejlepší mix zvuku v jedinou cenu za nejlepší zvuk.
  • Pro film bylo rekonstruováno celkem 9 vozů GT40.
  • Ačkoli je známo, že Miles a Shelby se podíleli na vývoji vozu, film nezmiňuje, že na vývoji vozu se podílel také rozsáhlý vývojový tým, který zahrnoval byrokraty v centrále Fordu v Dearbornu v Michiganu, přezdívané „Skleněný dům“; kromě Lunna také tým ve Velké Británii, včetně Shelbyho bývalého týmového manažera Johna Wyera a Erica Broadleyho ze společnosti Lola.
  • První vůz, který Carroll Shelby ukazuje Kenu Milesovi („čerstvě po příletu z Anglie“), představuje zřídka vídaný Ford GT, než byl jeho název změněn na „GT40“. Vůz ve filmu je pravděpodobně replikou; od skutečného vozu se liší v jednom ohledu: Původní vůz měl podél náběžné hrany přídě výraznou tenkou štěrbinu pro nasávání chladiče, která se později ukázala jako nedostatečná pro chlazení, přestože byla aerodynamicky navržena. Místo toho má vyobrazený vůz pod náběžnou hranou mnohem větší nasávací otvor. Originál z Le Mans z roku 1964 je k vidění ve filmu „Phil Hill Story - Formula One World Champion“, který je k dispozici na YouTube.
  • V nejstarší verzi tohoto filmu byl režisérem Michaelem Mannem do hlavní role angažován Brad Pitt. Později dostal název „Jdi do háje“, v hlavních rolích Shelbyho a Milese se objevili Tom Cruise a Pitt a režíroval Joseph Kosinski. Na panelu Directors on Directing na Comic Conu 2020 Kosinski prozradil, že se tato verze dostala dokonce až ke čtení na stole, ale nakonec byla zrušena, protože plánovaný rozpočet byl příliš vysoký. Mann pokračoval ve vývoji vlastního projektu Ferrari (2023), zatímco Kosinski a Pitt pracují na Untitled Formula One Racing Movie.
  • Eric Broadley, jeden z prvních konstruktérů vozu GT40, se ve filmu neobjeví, ale na poličce v ložnici Petera Milese je k vidění krabička od plastového modelu Broadleyho závodního vozu Lola T70.
  • Při prezentaci svého nápadu na závodní vůz v roce 1963 Lee Iacocca poznamenává, že James Bond nejezdí ve Fordu. Bond ve filmu Thunderball (1965) skutečně Mustang neřídil, spíše jel jako spolujezdec, ale později ve filmu Diamanty jsou věčné (1971) ano.
  • Ve skutečnosti to byl Henry Ford II, kdo mávnutím francouzské vlajky odstartoval závod Le Mans 66, protože se v tom roce stal čestným prezidentem závodu. To bylo ve filmu změněno, protože by to vyžadovalo vysvětlení, které by příběh dočasně odsunulo na vedlejší kolej.
  • Všechny scény 24hodinového závodu Daytona se natáčely na Auto Club Speedway ve městě Fontana v Kalifornii.
  • Podle svého Instagramu měl Josh Brolin ve filmu nějaké scény nebo cameo, ale byly vystřiženy.
  • Číslo „40“ ve slově „Ford GT40“ pochází z jeho výšky 40 palců. Po vítězství v důležitém závodě se několik členů týmu posadilo na střechu vítězného vozu při vítězné přehlídce, čímž se střešní panel zmačkal. Jeden z řidičů mu pak přezdíval „GT39“.
  • Na podporu propagace filmu Matt Damon a Christian Bale mávali zelenou vlajkou na závodě Indy 500 2019. Závod pak vyhrál Francouz Simon Pagenaud.
  • V jedné scéně Shelby označuje Henryho Forda II. jako „The Deuce“. Fordovi se říkalo „Hank the Deuce“ už na začátku 40. let.
  • Na začátku filmu, když chce Ken Miles ukončit debatu se svou ženou o jejich finanční situaci, říká, že by měli přestat „jezdit všude kolem Wrekinu“. Jedná se o frázi pocházející z anglického West Midlands, která má znamenat, že by někdo měl přestat válet a přejít k věci (Wrekin je významný kopec v hrabství Shropshire). Ken Miles pocházel ze Sutton Coldfield.
  • Vzhledem k tomu, že se film připravoval více než 10 let, měli autoři skutečně možnost setkat se se skutečným Carrollem Shelbym a vést s ním rozhovor.
  • Tracy Letts se při scéně testovací jízdy na povel rozplakal, protože myslel na svého zesnulého otce, stejně jako to v podobné situaci udělal skutečný Ford II.
  • Peter Miles, syn Kena, pracoval jako výkonný správce sbírky historických automobilů miliardáře Williama E. „Chipa“ Connora II. v hodnotě přes 80 milionů dolarů. Součástí sbírky je i Ferrari 250 GTO, pro které Shelby postavil Cobru Daytona Coupe, aby s ním bojovala ve třídě GT.
  • Za druhé světové války vyráběl Ford bombardéry B-24. Bombardéry B-24 byly použity k bombardování Itálie a továren Ferrari.
  • Mezi další jezdce Fordu v roce 1966 patřili také Skot Sir Jackie Stewart, který vyhrál tři tituly mistra světa F1, a Američan AJ Foyt, který se stal jediným mužem, který vyhrál 24 hodin Le Mans, 24 hodin Daytony, Indianapolis 500 a Daytona 500. Oba však v roce 1966 v Le Mans nezávodili kvůli zranění.
  • Ve scéně, kdy je představen nový Ford Mustang, říká Ken Miles Beebemu, že vypadá jako auto sekretářky. Ve skutečnosti to byla v té době běžná věc, která se o tomto modelu říkala. Ford ho tak dokonce dříve propagoval.
  • Christian Bale měl původně hrát Enza Ferrariho ve filmu Michaela Manna Ferrari (2023), ale odstoupil od toho kvůli obavám, že by pro film včas nezískal patřičnou váhu. Mann ho nahradil Hughem Jackmanem.
  • Něco, co je ve filmu zamlčeno, je skutečnost, že GT, které dorazilo z Velké Británie, nebylo striktně prototypem. Ford GT už nějakou dobu závodil na evropských okruzích, včetně Le Mans. Po řadě závodů, ve kterých vozy GT vypadávaly nebo havarovaly, padlo rozhodnutí najmout Carrolla Shelbyho. Problémy s GT byly z velké části způsobeny tím, že americké motory byly příliš výkonné a způsobovaly poruchy v systémech, které nebyly dostatečně vydatné, aby zvládly takový výkon. Shelby dokázal tento problém vyřešit.
  • Lee Iacocca se stal prezidentem společnosti Ford Motor Company od roku 1970 až do roku 1978, kdy byl společností Ford propuštěn. Ještě téhož roku byl přijat do vedení společnosti Chrysler Corporation, kde působil až do svého odchodu do důchodu jako předseda představenstva a generální ředitel v roce 1992.
  • Film se na dlouhou dobu zasekl ve vývoji. Režisér James Mangold se o jeho natočení začal zajímat už v roce 2010 a pravidelně se informoval u společnosti 20th Century Fox, zda je projekt k dispozici. Až po natočení snímku Logan: Wolverine (2017) byl přizván k jeho režii. Spolu se scenáristy se rozhodl zaměřit příběh na Shelbyho a Milese namísto ansámblu z předchozích návrhů. Poté, co se Mangoldovi podařilo dostat požadovaný rozpočet pod 100 milionů dolarů, dostal konečně od společnosti Fox zelenou.
  • Když Ken oznámí své ženě, že mu byl nabídnut plat 200 dolarů denně (plus výdaje), je ohromena. Existuje mnoho způsobů, jak měřit hodnotu peněz v minulosti. Po úpravě o procentní nárůst indexu spotřebitelských cen od roku 1965 do roku 2019 by tato částka činila 1 620 USD. Kdyby se to omezilo na pouhých 250 dní (5 dní v týdnu a 50 týdnů v roce), jako by šlo o běžné zaměstnání, vyšlo by to v roce 2019 na roční plat 405 000 dolarů.
  • Před akcí společnosti Ford Motors, na které byl představen nový Mustang, pilotuje Shelby s dalšími vedoucími pracovníky Fordu letoun Beech 18. Shelby se přihlásil do armádního letectva Spojených států a za druhé světové války sloužil jako letecký instruktor a zkušební pilot. Absolvoval v hodnosti štábního seržanta pilota.
  • Lee Iacocca zemřel 2. července 2019 ve věku 94 let, pouhé čtyři měsíce před uvedením filmu do kin.
  • Ve filmu není zobrazen John Surtees, anglický jezdec, který v roce 1964 vyhrál mistrovství světa Formule 1, když jezdil za Ferrari, a který měl v roce 1966 znovu závodit se Scuderii Ferrari v Le Mans. Z Ferrari však slavně odešel kvůli neshodám s Enzem Ferrarim poté, co byl zamítnut jeho návrh, aby byl „zajícem“ udávajícím tempo, který by nutil vozy GT40 tlačit na pilu, aby ho dostihly, a v závodě nejel.
  • Posledním soupeřem Kena Milese za volantem Ferrari byl Lorenzo Bandini. Měsíc před Velkou cenou Le Mans 1966 Bandini doporučil, aby byla serpentina na okraji monackého přístavu použita k natáčení havárie pro film Grand Prix (1966). O rok později Bandini na stejném místě havaroval při Velké ceně Monaka 1967 a o tři dny později na následky zranění zemřel.
  • Dana Gurneyho v tomto filmu ztvárnil jeho nejmladší syn ve skutečném životě, Alex Gurney.
  • V Severní Americe prodáván pod názvem „Ford versus Ferrari“. Ve většině ostatních zemí světa se jmenuje „Le Mans 66“.
  • Podle Matta Damona musel Christian Bale před začátkem natáčení zhubnout sedmdesát kilo. Bale předtím hodně přibral kvůli roli ve filmu Vice (2018) a měl asi sedm měsíců na to, aby všechno shodil a pak ještě něco, aby mohl hrát hubeného závodníka Kena Milese. Damon se Balea zeptal, jak se mu podařilo zhubnout, na což Bale odpověděl, že prostě nejedl. Damon řekl, že na něj Baleova mnišská disciplína udělala dojem.
  • Aby bylo možné obnovit okruh Le Mans tak, jak existoval v 60. letech, musely se scény odehrávající se na závodní dráze natáčet na pěti různých místech. To se ukázalo jako výzva z hlediska kontinuity, protože bylo třeba nejen správně rozmístit vozy pro každý záběr, ale také dodržet počasí. VFX byly rozhodující při řešení různých problémů s kontinuitou, z nichž některé byly tak jednoduché jako nastavení hodin na správný čas.
  • Matt Damon řekl, že důvodem číslo jedna, proč chtěl film natočit, byla spolupráce s Christianem Balem.
  • V rámci přípravy na svou roli absolvoval Christian Bale lekce závodní jízdy v Bondurant High Performance Driving School. Shodou okolností byl zakladatel školy přítelem Kena Milese. Bale si tak kromě jízdy vyslechl i historky ze závodní scény 60. let. Baleův instruktor a koordinátor filmových kaskadérů Robert Nagle později prohlásil; „je to jednoznačně nejlepší herec, kterého jsem kdy trénoval“.