Kód Enigmy

80%

Komentáře a recenze 73

Vasco
21 bodů
8
Film se prolíná zhruba ve 3 časových rovinách. Začíná v 50. letech, před sebevraždou, vykradením a pozdějším vyšetřováním hlavního hrdiny, připojí se i pár flashbacků do období dospívání a šikany našeho malého génia (1927), ale klíčové jsou roky 1940-42, kdy Británie již byla ve válce. Některé vedlejší role jsou kouzelné a uvěřitelné, americké herečky by zřejmě neuměly tak krásně koloniálně anglicky špulit své rty jako Keira K. Mrzí mě jen nemožnost sdělit více technických detailů o stroji (minimum detailních záběrů) - filmu toho jinak není moc co vytknout...Dobré ruchy (cvakání) a nepřecpanost dobovou hudbou též potěší...Milostných příběhů je zde rovněž poskrovnu, překvapí dialog o felaci (v té době!). Otázkou je, co vše o "E" píší knihy (předloha), není jich zase tolik. Pro vážné zájemce o "vše okolo Enigmy" doporučuji přečíst si knihu !Chytrému napověz" od autora thrillerů Davida Baldacciho z USA, je to druh pohledu z druhé strany, příběh z tajného tábora CIA na vých. pobřeží USA, kde byli zadržováni i němečtí zajatci, kteří Enigmu dobře znali. A jednomu z nich se podařilo utéci...
hildegardapetrofelov
hildegardapetrofelov
18 bodů
9
Film o největším géniovi II. světové války, který pomohl zvrátit vítězství Hitlerova Německa, se režisérovi Mortenu Tyldumovi podařilo natočit s opravdovou grácií. Díky bravurní práci s kamerou i vynikajícímu zpracování psychologie postav jsou diváci s absolutní jistotou okamžitě vtaženi do děje. Závěrečná scéna, kde Turing dobrovolně dává přednost chemické kastraci před vězením, jen aby mohl zůstat po boku svého podomácku vyrobeného šifrovacího stroje,je toho důkazem. Slzy dojetí se dostaví zaručeně. A více než dobré je i herecké obsazení. S rolí luštitele Enigmy, postavou Alana Turinga, se Benedict Cumberbatch vypořádal vskutku bez problémů. Introvertního matematického génia s omezeným smyslem pro takt a realitu ztvárnil, podle mého názoru, nad očekávání. Filmové kritiky musel svým výkonem bez debaty přesvědčit o tom, že je to opravdový "Pan herec", který se dokáže poprat s jakoukoliv rolí. Naopak ne příliš přesvědčivě působí ve filmu Keira Knightley. Role matematičky se k ní příliš nehodí a na diváka působí tak trochu unyle. I přes tento nedostatek si ale filmové zpracování zaslouží obdiv diváků i odborné poroty. Jednoduše další film, na který se jen tak nezapomene.
Alice23
18 bodů
4
Pokud jste někdy viděli film odehrávající se za druhé světové války a životopisný snímek o geniální osobnosti, viděli jste i Kód Enigmy. Celý snímek doprovází neodbytný pocit dříve viděného a dojem, že tohle jste už někde slyšeli, ale v reálném životě to určitě nebylo. Ani vynikající Benedict Cumberbatch bohužel nedostal příležitost projevit svůj talent v novém rozměru, neboť vysoce inteligentního podivína s dobrým srdéčkem hrál už mnohokrát. Ještě hůř jsou na tom ostatní herci, kteří vystupují skutečně pouze jako vedlejší postavy, jejichž jména zapomenete zřejmě ještě během filmu a jejichž jedinou funkcí je přihrávat hlavnímu hrdinovi. Ve zkratce - Kód Enigmy je průměrné filmové klišé, což je škoda, víc by si zasloužil nejen Alan Turing, zúčastnění herci a filmoví diváci, ale také Marian Rejewski a tým polských kryptologů, kteří Enigmu jako první rozšifrovali.
stewart2
13 bodů
6.5
Jemně mi to připomíná čistou duši, okrajově a to mně baví .
SmartSissy
SmartSissy
6 bodů
10
Film mě nadchl. Silný, výborně zpracovaný příběh. Nenudila jsem se ani vteřinu, naopak, napětí, zda "Christopher" bude či nebude fungovat, jsem prožívala zároveň s protagonisty. Škoda jen, že jeho sebevraždě je věnována jen krátká věta na konci. Jeho sebevražda, respektive způsob jejího provedení se - samozřejmě kromě jeho výjimečného přínosu světu, na jehož základě vznikly dnešní počítače - zapsala do dějin, málokdo o tom však ví. Turing se zabil 7. června 1954, zemřel na otravu kyanidem draselným, kterým si napustil jablko, do kterého kousl (a polkl :-)). Proto má - na jeho počest - počítačový gigant, společnost Apple, jako svůj symbol "nakousnuté" jablko.