Barton Fink

75%
Barton Fink

Píše se rok 1941 a mladý neurotický scénárista prožívá v nehostinném hotýlku mučivý existenciální zápas při psaní scénáře na objednávku hysterického šéfa hollywoodského studia, nucený přitom odložit vlastní autorská kritéria. Jeho jediným přítelem v osamocení a prázdnotě je tlustý pojišťovací agent z vedlejšího pokoje, ironicky krásná, permanentně indisponovaná postava. Atmosféra je plná tajemství, stínů a Finkových obsesí. Film je proložený množstvím zvukových a obrazových znaků (makrodetaily, zvláštní záběry). Interiéry i exteriéry jsou důsledně stylizované (světlé barvy prostředí spjatého s vedením studia, resp. pochmurné červenohnědé odstíny a pološero Finkova působiště). Sugestivnost pohybů kamery (bratři Coenové se ve všech svých filmech famózními jízdami kamery těší z kinematografických možností), herectví a zvuku (zvuková rovina je povýšena do neobvyklé významové polohy) dramatizuje banality a vytváří falešné napětí s absurdními zvraty. Film je jakousi kombinací Kafky, Hitchcocka a Harolda Lloyda. Bratři Coenové ve svých znamenitých dílech představují vtipný surrealismus dneška, baví se hrou citátů, rafinovaností a klišé. Jejich absurdní noční můry plné krutosti a černého humoru prozrazují zájem o klasický "film noir" a drsnou školu a vytvářejí stylově vycizelovaný, skeptický obraz lidské existence. Lehké komediální nadsázce jejich filmů odpovídá částečně exaltovaný herecký projev i občasná, s kýčem hraničící symbolika. Patří k čelným představitelům podnětného proudu amerického nezávislého filmu. Film byl roku 1992 nominován na Oscara v kategoriích výprava, kostýmy, mužský herecký výkon ve vedlejší roli (Michael Lerner).




xxmartinxx
xxmartinxx
22 068 bodů
10
Coeny jsem měl dlouho za přeceňované, ale poslední dva filmy, co jsem od nich viděl, mě přesvědčují, že přeceňované je leda to nejprovařenější. Ty u nás míň frekventované kousky jsou očividně klasa a už se těším na další.
lamps
lamps
15 022 bodů
7
Symbolické zápasení vyprázdněné narace s výrazným stylem, které nám ale v součtu nic moc neřekne a zůstane jen u metodického rozjímání o nesnesitelné lehkosti tvůrčího (ne)bytí. Herecky precizní (především další ikonická vedlejší role pro Johna Goodmana), vizuálně skutečně nápadité a místy až kafkovsky atmosférické, ale v první půli až šíleně rozvleklé, neposkytující žádná vodítka k tomu, abychom se snažili prožít zvláštní příběh hlavní postavy s upřímným zaujetím a střízlivou pozorností. Obdivuji sice výrazovou poetiku bratří Coenů, ale Barton Fink je na jejich poměry nebývale zapomenutelný snímek, ačkoli posledních dvacet minut naopak tvoří jejich nesmrtelné opus magnum.
Klajnik
Klajnik
7 284 bodů
3
Vzpírá se to jasným interpretacím a chce to být poněkud bizardní... Je to však poněkud utahané a míň bizardní (co se týče kvantity i kvality), než by filmu bylo ku prospěchu. Nedivím se, že film nevydělal a dnes se o něm skoro nemluví. Coeni měli přidat na tempu a ušetřený čas investovat do lepšího prokreslení témat, aby film nebyl tak nejasný. Ta nejasnost není vykupována dostatečným množstvím absurdit a hutností atmosféry, jako je tomu v Eraserhead. K dokonalosti jsou tyto aspekty vyváženy ve filmu Beau is Afraid. Coenům se to moc nepovedlo. Přitom mám rád Goodmana a tematicky mi je film blízký.

Dodatečné informace

Původní název:
Barton Fink (více)
  • Velká Británie Barton Fink
  • Velká Británie Barton Fink - Delírios de Hollywood
  • Velká Británie Barton Fink - È successo a Hollywood
  • Velká Británie Hollywoodi lidércnyomás
  • Velká Británie Бартон Финк
  • Velká Británie Бартън Финк
Premiéra v ČR:
5. 3. 1992
Země původu:
Velká Británie, USA
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
9 mil. USD
Tržby:
6,15 mil. USD (celosvětově)
Čeština:
Barton Fink je dostupný s českými titulky a českým dabingem

Powered byJustWatch