Häxan: Čarodějnictví v průběhu věků

71%

Zajímavosti 24

  • Kostěnou koňskou bytostí, která se potuluje během sabatu, zjevně pohybuje dvojice jevištních rukou, ukrytých pod dekou, která zakrývá její "tělo". V jednom záběru jsou vidět nohy člena štábu, který stojí v čele příšery.
  • Na obrazovce několikrát proletí stejné čarodějnice. V některých okamžicích se stejná čarodějnice objeví na obrazovce dvakrát najednou.
  • Mnich vyprázdní svou sklenici s vínem. Když v dalším záběru honí služebnou kolem stolu, je zpola plná.
  • Kleptoman a klenotník vstoupí dveřmi vpravo v místnosti. V dalším záběru stojí na levé straně místnosti a předměty na polici za nimi změnily polohu. Záběr, ve kterém vstupují, je převrácený (o čemž svědčí knoflíky na oblečení herců).
  • Zařazeno mezi 250 nejlepších hororů na Letterboxd.
  • Dánský režisér Benjamin Chistensen vede dokumentárním stylem vyšetřování čarodějnických praktik od středověku až po současnost. Film, který vznikal tři roky, považuje čarodějnice za oběť represivní a pověrčivé církve. Představuje také krutost a nahotu, které jsou součástí zobrazovaných ďábelských a satanských praktik. Také v dalším melodramatu Noc Vegeance, jehož filmy velmi obdivoval Carl Dreyer, který se stal mistrem hororového žánru.
  • Snímek z tohoto filmu použila norská blackmetalová skupina Mayhem jako obal svého studiového alba Chimera z roku 2004.
  • Zařazeno mezi "1001 filmů, které musíte vidět, než zemřete", vydaných Stevenem Schneiderem.
  • Neobnovení autorských práv původním držitelem autorských práv vedlo k tomu, že se film stal veřejným majetkem, což znamená, že prakticky kdokoli může kopírovat a prodávat kopii filmu na VHS/DVD. Proto je mnoho verzí tohoto filmu dostupných na trhu buď značně (a obvykle špatně) upravených a/nebo extrémně nekvalitních, protože byly pořízeny z kopií filmu druhé nebo třetí generace (či více).
  • Tento film je osobním favoritem režiséra Guillerma del Tora.
  • V té době se předpokládalo, že tento film bude prvním dílem trilogie. Další filmy již natočeny nebyly.
  • Haxan Films, tvůrci filmu "Záhada Blair Witch (1999)", převzali svůj název z tohoto filmu.
  • Aby získal dramatickou oblohu pro scény, v nichž jsou herci zobrazeni venku, v siluetách, vyslal Benjamin Christensen kameramana do Norska, aby vyfotografoval dramatickou, zamračenou oblohu, která se objeví v konečném zpracování.
  • Když byl film v roce 1941 znovu uveden v Démarku, Benjamin Christensen zvažoval, že z filmu odstraní sekvence ze současnosti. Nevyhnutelně byl film vydán s nedotčenými moderními scénami.
  • Kromě role ďábla se režisér Benjamin Christensen krátce objeví i v roli Krista. V úplně prvním záběru filmu se také objeví jako on sám.
  • Aby bylo možné dosáhnout scény, v níž čarodějnice létají nad střechami města, Benjamin Christensen a jeho kameraman Johan Ankerstjerne fotografovali miniaturní město (s každým domem vysokým asi 2 metry) na obrovské točně, která se ovládala ručně a k jejíž obsluze byla zapotřebí síla 20 mužů. Poté bylo na košťatech na černém pozadí vyfotografováno několik herců v kostýmech. Aby se těžké kostýmy vlnily ve "větru", přivezl Christiansen motor letadla. Celkem bylo vyfotografováno 75 čarodějnic, každá zvlášť, a Ankerstjerne sestrojil speciální optickou tiskárnu, aby je mohl poskládat dohromady (najednou se na plátně objeví jen asi tři ze čtyř). O stavbě modelu města bylo rozhodnuto poté, co zkušební záběry ukázaly, že původní nápad snímat z filmového vlaku byl špatný, protože se nedalo vyhnout příliš mnoha moderním stavbám, nemluvě o telefonních sloupech a drátech. Zkušební záběry se dochovaly a jsou překryty Christiansenovou sedící na židli a hrající roli čarodějnice.
  • S odhadovaným rozpočtem až 2 000 000 švédských korun se ve své době jednalo o nejdražší film vyrobený v jakékoli skandinávské zemi. Tato částka by se v roce 1922 rovnala zhruba 525 000 dolarů, což v roce 2022 odpovídá přibližně 9,4 milionu dolarů.
  • Kvůli typu emulze použitého filmového pásu se modrá barva v modrých očích mnoha herců nezaznamenala, což jejich očím dodalo skelný, nepřirozený vzhled.
  • Režisér Benjamin Christensen původně plánoval napsat scénář s pomocí historických odborníků, ale z tohoto plánu sešlo poté, co zjistil, že většina z jím oslovených odborníků je proti natáčení filmu.
  • Tkadlenu Marii (jednu z pronásledovaných čarodějnic) hrála Maren Pedersen, kterou režisér Benjamin Christensen údajně objevil, když prodávala květiny na rohu ulice. Pedersenová tvrdila, že byla první ošetřovatelkou Červeného kříže v Dánsku. Během natáčení se údajně obrátila na Christensena a řekla: "Ďábel je skutečný. Viděla jsem ho, jak sedí u mé postele." Christensena toto přiznání o moderní démonické činnosti (nebo alespoň víra v moderní démonickou činnost) natolik zasáhlo, že tuto anekdotu zakomponoval do samotného filmu.
  • Švédská filmová cenzura požadovala četné škrty ve filmu, než povolila jeho uvedení do kin. Mezi cenzurované scény patřily detailní záběr na prst odstraňovaný z ruky oběšence, pošlapání kříže ve scéně čarodějnického sabatu, záběr na nemluvně držené nad hrncem, detailní záběr na tvář ženy, která je na mučidlech, detailní záběry na několik používaných mučicích nástrojů a záběr na démona objímajícího nahou ženu (všechny tyto záběry byly do filmu později vráceny).
  • Nejdražší film své doby produkovaný ve Skandinávii.
  • Protože Benjamin Christiensen cítil, že herecké výkony budou potmě lepší, byl film natočen převážně v noci, což bylo tehdy neslýchané.
  • Ačkoli je film zcela financován mecenáši ze Švédka, byl celý natočen v Dánsku.