Americké psycho

73%

Komentáře a recenze 28

6.5
Knižní předlohu neznám,ale podle toho co jsem slyšel,tak je výborná. V tom případě je škoda,že se snímku nechopil někdo zkušenější než je Mary Harron. Výsledek tak mohl být podstatně lepší. Takto je Americké psycho velmi nevyvážené,místy mrazivé,místy nepředvídatelné,ale hlavně ničím výjimečné.
29 851 bodů
7
Ale jo, i když je to chvílemi vypadá dost naivně, jak vše hlavní postavě prochází, závěr vše vyjasní a je to vlastně hodně podařený snímek. Christian Bale je herecký chameleón, který své role bere naprosto vážně, je schopen zhubnout 20 kilo, snad by si i nechal pro roli udělat umělá prsa.. a na plátně to je prostě vidět. Z jeho výkonu i z filmu chvílemi mrazí. Moc dobré - 70%
22 284 bodů
6
Nemůžu se rozhodnout, jestli je Americké psycho povrchní, nebo geniální, ale rozhodně zachytilo zeitgeist a stalo se nepopiratelným kulturním reliktem. Nejlepší role Balea, který se pro tenhle typ narodil. Sice nevím, jestli to něco zvládá říkat, nebo je to jen předhkádá banální devadesátkový antikonzumerismus, ale tomu filmu jsem se časem otevřel. Jenže kolik vrstev "This confession has meant nothing" potřebuju? 3 a 1/2
sabule
14 227 bodů
6
Horory jsou od toho,aby se lidi báli.A tady jsem se spíš občas zasmál a nudil.
6
Zajímavá ''parodie'' na klasický horor. Christianu tato role velice sedla a dokázal diváka dobře zaujmout od začátku do konce. Celkově vydařený thriller se zajímavým a srozumitelným příběhem.
9 335 bodů
10
Ještě dávno předtím než se z Christiana Bale setkal se svojí osudovou rolí, když ztvárnil Bruce Waynea/Batmana v Nolanově netopýří trilogii, dostal tenhle výjimečný herec svojí generace roli v druhém celovečerním filmu zkušené dokumentaristky Mary Harron, která zoufale toužila filmovému světu dokázat, že má i na dramatičtější pojetí filmu.. Její celovečerní debut je sice naprosto nerevoluční, ale ukázal, jak Harronová přemýšlí o postavách, a jak dokáže do filmu implementovat některé psychologické, nebo sociální otázky... Ta velká šance přišla hned v dalším celovečerním kousku, kdy dostala možnost filmově zhmotnit legendární román Breta Easton Ellise s totožným názvem Americké psycho. Už samotné vydání knižní podoby bylo složité, jelikož dlouho autorovi trvalo, než by konečně našel odvážné nakladatelství, které by mu ji bylo ochotné teda vydat, ale po době obcházení společností to vyšlo... A netrvalo dlouho a z knihy byl na americkém trhu obrovský hit, že se zase očekávalo, že by mohl z knihy ihned vzniknout celovečerní snímek, ovšem podobně jako s knižním vydáním, i to audiovizuální se muselo potýkat s řadou problémů.. Když studio začalo oslovovat herce na hlavní roli, okamžitě šli za velkými jmény (Brad Pitt, Edward Norton), studio mělo nakonec jasného favorita, jakým měl být čerstvý idol dívčích srdcí z velkofilmu o nejznámější lodi na světě, Leonarda DiCaprio.. Rýsovalo se to hezky a Leo už měl dohodnuté s producenty smlouvu i honorář, když tu se ale do jednání vložila Mary Harronová a začala studiu vyhrožovat, že je to silně proti její představě, že absolutně nestojí o to, aby hrál jejího Batemana někdo, kdo ještě nedávno poskakoval na kulisách v jednom z největších romantických filmů všech dob a vůbec se jí nelíbila představa dostat takhle zaškatulovaného herce, a dokonce na čas odstoupila i od smlouvy.. Situaci nakonec musel zachránit až sám DiCaprio, který od role odstoupil a svojí inciativou přispěl k navrácení Harronové k projektu. Ta přišla se silnějším postavením a studio jí dalo větší volnost, díky čemuž pak do role dosadila i Christiana Balea... No a ovšem zbytek už je historií, kdy Bale k roli přistoupil s obrovskou profesionalitou a na samotné přípravě jak ústřední roli uchopit údajně strávil několik týdnů, než ho napadlo výsledné provedení (traduje se, že měl na telefonu vytočené číslo agenta s rozhodnutím se role vzdát, když tu uviděl v televizi Toma Cruise v nějaké večerní show, jenž mu svým tehdejším projevem vnukl inspiraci)... Americké psycho je příběh Patricka Batemana, který je ve dne úředníček, jaký tvrdě pracuje, užívá si svého luxusu, má krásnou snoubenku a perspektivní život před sebou.. Ovšem i přesto všechno má potřebu si večerní život zpestřit občasným rozčarováním a uvolněním páry, že občas někoho zabije.. Jedná se o dokonalou psychopatickou představu, kdy Bateman žije důkladný uhlazený život, který přenáší i na samotné dokonalé provedení vražd, kdy ale oběti pokaždé přenese do uvolněného stavu, v němž v něj mají plnou důvěru, když on je "zklame" a nicnetušíce je usmrtí.. Americké psycho je na jednu stranu pouze krásně vypadající napínavá cesta sériového vraha do spáru kriminální policie, ovšem současně jde o příkladnou studii moderního vraha samotného, jenž v našem případě jen ventiluje konvencemi a luxusem zkažený všední život. Tedy smyslná kritika konzumentarismu a moderního života vůbec... Samotné podání filmu si dost dává záležet na svém vykreslení chladnosti vražd, které přesně zrcadlí sexuálnější scény, ale obojí má v sobě cosi přitažlivého a vzrušujícího.. Obsazení v čele s geniálním Balem neztrácí téměř nikde a je až škoda, že Defoe v roli detektiva na něj zkrátka nestačil, i přesto že postavě přidal parádní energii a podobně jako většina castingu si svoje působení užíval.. Možná škoda, že není tolik diváků ochotno jít více do hloubky a nejsou se schopni přenést třeba přes fakt, že ona povrchnost je v některých okamžicích čistý tvůrčí záměr.. Ale komu se povede brát Americké psycho i z jiných úhlů, dostane naprosto jedinečný filmový profil, kde jsou lidé pod "pouhým" společenským tlakem donuceni jednat protizákonně, a co víc my jako diváci jim stejně budeme ve vzrušení fandit.. Zatraceně dobrá podívaná, u níž je klíčem, nevidět to poprvé když vám je patnáct, nýbrž když už máte něco načteno a zažito.. Proto při opakovaném zhlédnutí dostávám diametrálně odlišné Americké psycho.. Kdo se nechce trápit, má v tom trošku stylizovanější kriminálku s hromadou okolní vaty, ovšem kdo se poddá, dostává vzrušující a znepokojující náhled do zkaženého vnitra moderního občana, kterému k výbuchu stačí jen škrtnou sirkou.. Děkuji všem zúčastněným, že vůbec měli odvahu a takovou výdrž něco podobného divákům ukázat! Jde o jeden z nejpoutavějších filmů, ke kterému není na škodu se vracet a jaký jsem vůbec, kdy viděl! "Another Martini, Paul?" 100%
8 615 bodů
10
K Americkému Psychu jsem si musel cestu hledat. Původně se mi to vrylo do paměti, ale nebyl jsem schopný ten film nějak myšlenkově uchopit i docenit. Po letech jsem ho zkoukl znovu a byl jsem jím zcela odstřelen. Zamiloval jsem si filmy, jenž stojí na poutavé postavě někoho jaksi vyjebaného. Patrick Bateman je dokonalým příkladem. Člověk fyzicky dokonalý, ale psychicky uplně rozesraný. Jednotlivé scénky jsou tak morbidně humoristické, cynické, zlé i bizarní, že to od začátku do dokonce jen brnkalo na strunu mého vkusu. Dialogy mezi postavami maj takový grády, že jsem chtěl víc. Přečetl jsem si i knihu a snad se stala mou oblíbenou. Film je vlastně věrnou adaptací své předlohy. Liší se snad jen v míře násilí. Film je to morálně zhýralý, avšak explicitního násilí se zde divák nedočká. Předloha se však v explicitnosti různého mučení a hanobení lidí přímo vyžívá. Ellisovi tím připisuji body za kreativitu, ale chápu, že film si to musel odpustit, jinak by se řadil někam k druhé lidské stonožce. Mně by to vlastně nevadilo, avšak dost už o tom. Ač jsem si grafičnost těchto kapitol užil, tak snad víc mě bavili interakce, mezi postavami. Ty jsou v knize jen delší a výživnější. Myslím však, že tvůrci ve scénáři zachytili to hlavní a poradili si s tím bravurně. Jakmile divák pronikne k podstatě a zjistí, jak si lze Americké Psycho interpretovat, tak už nebude zmatený a bude si užívat jednotlivé scénky. Kupříkladu ta se sekerou, Jaredem Leto a hitem Hip to Be Square je neskutečná. Samotný Christian Bale si s rolí poradil skvěle. V jednom momentě vypadá neodolatelně a v dalším je slizkým, žilnatým psychotikem. Film se mi stal natolik "výrazným", že jsem si během čtení začal příliš promítat estetiku filmu i jeho Batemana do pasáží knihy.
jay.lee
jay.lee
7 487 bodů
8
Absolutní šílenství!
Chimpanzee21
Chimpanzee21
3 873 bodů
6
Asi bych to úplně do Hororů nezařadil, spíše je to ta komedie komedie. Filmu se povedlo totálně mi zamotat hlavu a bankomat s kočkou + následovné vraždění mi přišlo dosti, jak přehnané, tak i divné. Po věčinu filmu kromě některých scének jsem se nudil. Dodatek: Doteď nevím co to měl za motorovku, že fungovala, i když ji neměl v ruce (zatím jsem motorovku bez stiskové pojistky neviděl).
slord
slord
3 832 bodů
6
Christian Bale si strihol rolu psychopata dosť dobre a celkom ma bavil. Ale inak všetko v pozadí, či už zbytočné dialógy o ničom alebo milostný vzťah hlavného protagonistu. Chýbala tomu možno ruka zručnejšieho tvorcu a mohlo to byť o veľký kus lepšie. 6/10