Recenze filmu Poslední pokušení Krista

75%

Komentáře a recenze 19

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
45 693 bodů
6
Já mám Scorseseho zafiksovanýho převážně jako režiséra drsných gangsterek, proto je pro mě občas trochu obtížné přijmout fakt, že točí i jiné druhy filmu, které však kvalitativně nijak nezaostávají. "Poslední pokušení Krista" není zrovna typ filmu,který bych vyhledával a sehnal jsem si ho jen kvůli doplnění "vzdělání" ale i přes dlouhou stopáž nemůžu říct, že by mě film nezaujal. Právě naopak a překvapivě mě film i docela bavil a být o něco kratší, možná by byl výsledný dojem o něco lepší.
Pete69
Pete69
36 098 bodů
7
Martin Scorsese je opravdový borec a Pan režisér, ale Poslední pokušení Krista je pro mě spíše slabší kousek z jeho portfolia. Willem Dafoe jako Kristus naprosto v pořádku, ale nějak mi to přijde málo uvěřitelné, byť se samozřejmě jedná o biblický příběh, který má původní základy značně deformované. Je to dlouhý biblický příběh, na který je nutné se soustředit, přijde mi vše ale až moc čisté a uhlazené. Plísním tady film, ale to jen proto, že vznik rukou geniálního režiséra, přitom je vlastně víc než dobrý.. 70%.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
8
Ježiši Kriste! Z filmů o Ježíši asi to nejlepší, protože to nevomílá tu dva tisíce let starou báchorku, ale přichází s něčím novým. Život Briana je ale přece jen ještě originálnější.
Sheldon
Sheldon
16 089 bodů
8.5
Netypické, netradiční, heretické, ale rozhodně zajímavé a ve svém důsledku zdaleka ne tak pobuřující, jak ve své době psali novináři. Zamyšlení nad tím jaké to mohlo být, kdyby Ježíš nebyl ukřižován a jaké motivy měl vlastně Jidáš je rozhhodně zajímavé. V žádném případě bych tento film neřadil do filmů o Kristovi, ale je to zajímavá podívaná s dobrými herci, solidní hudbou a invenčním pohledem. Pár věcí mi ale úplně nedošlo. Každopádně Scorseseho režie je velmi sebejistá.
hroubek
hroubek
14 858 bodů
6
Vím, že jsem viděl velmi kvalitní film, který je skvěle natočený, zahraný, a je v něm všechno, co by mě mělo sednout, ale to se bohužel nestalo. Prostě mi to nesedlo, tak jak jsem si přál a dost mě to štve. Scorseseho režie je přesná, herecké výkony Dafoea a Keitela výrazné, kamera krásná, hudba intenzivní a má to mnoho silných scén. Škoda, ale jednou to zkusím znovu a snad mi to sedne lépe.
hrumsrt
hrumsrt
12 688 bodů
7
Kdyby to byl jen snímek od jednoho studovaného kněze, nezůstane to tak fascinující, jako když si odhalíme, že tím knězem je režisérský génius Martin Scorsese.. Není tajemstvím jeho vnitřní napojení na církev a i skutečnost, že se tématu víru věnuje ve více svých snímcích. V tomhle případě se poprvé, ale nikoli naposled (Mlčení) věnuje přímo křesťanské církevní historii, když dokonce si bere za námět osud Ježíše Krista coby syna božího.. Scorsese ale nemá v úmyslu pouze vyprávět jeho příběh dle evangelií a dát divákům filmovou verzi slavného židovského přeběhlíka, nýbrž ve svém vyprávění zkoumá hloubku víry a vůbec životní filozofie obecně. Kromě toho ve finální třetině vytáhne z rukávu "zvrat", jaký může dávat možná mnohem větší smysl, než kdejaký náboženský text tuhle událost popisující.. Dlouhé komplexní pojetí postavy Ježíše Krista, jenž rozhodně z příběhu nevystupuje jako spasitel, natož dokonalý společenský tvor, když jeho ctnosti jsou po celou dobu pod vrstvou pochybností.. Dílo na němž je nesmírně znát tvůrčí záměr a zapálení pro věc, o to je obdivuhodnější ten kritický nadhled na celým tématem. A i když nejde ve Scorseseho filmografii o nijak výjimečné dílko, stejně jde o absolutní pilíř jednoho z jeho tematických okruhu.. Párkrát trošku utahané, ovšem řemeslně o dekády předbíhající, podobně jako právě chválený tvůrčí nadhled. P.S. Jidáš tady možná i za sympaťáka! 75%
Had
Had
12 338 bodů
8.5
Životní role Willema Dafoea v povedené adaptaci kultovního románu Nikose Kazantzakise předkládající čtenáři-divákovi Krista jako chybující a především pochybující lidskou bytost. Film byl natáčen v marockých reáliích a vzbudil ve své době nemalé pozdvižení zejména kvůli explicitním erotickým scénám odehrávajícím se v Kristových představách.
ZkuKol
12 290 bodů
8
Jde spíš o filmově zformulovanou úvahu/zamyšlení, než o klasický film. Ale je to učiněno precizně, s důrazem na obsahi formu. Dafoe a Keitel jsou vynikajíci, Scorsese nezapomíná na to, že divák nemusí být filosof a film má tempo a komunikuje "user friendly." Opravdu překvapivá, plná nápadů a velmi meditativní je hudba Petera Gabriela - soundtrack stojí za to slyšet samostaně. Není asi film do TOP 10, ale pamatovat si ho budete!... 80%
Klajnik
Klajnik
9 257 bodů
6
Nejsem věřící, takže mě téma pochybování ve víře tolik netankuje - stejně jako téma nezlomnosti víry ve Scorseseho pozdějšího filmu, Silence. Poslední Pokušení jistě promlouvá o něčem lidském. Ostatně, pochybování je člověku vlastní a jestli by se mělo v něčem pochybovat, tak právě ve víře. Scorseseho ztvárnění je tedy originální (ač je to adaptace klihy, víme). Já bych pravděpodobně bych pochyboval i kdyby přede mnou někdo měnil vodu ve víno, chodil po vodě, navracel zrak slepým, uzdravoval nemocné nebo vstával z mrtvých. Hned bych v tom hledal trik. Nemusím se tím ale zatěžovat, páč se to neděje a ani se to nikdy nedělo. Nemusím pokojně trpět hlady i bezprávím, páč právě na mně nakonec čeká nebe i pyšný na to být, jelikož svými velkými mírumilovnými gesty měním svět v lepší místo (tzn. přináším království nebeský na zem). Anebo jsem jen zbabělec, co se nedokáže postavit za vlastní věc a raději se tak upíná k iluzi, který mě udržuje v submisivní roli svým: "vydrž to až do své smrti, až poté budeš odměněn". Zdá se, že lidi mají bujnou představivost, ze zoufalství chtějí věřit v království nebeské, chtějí být součástí něčeho a rádi se nechají vést někým, kdo umí hrát na lidi jako na piano. Když však odhlédneme od všeho ostatního a budeme brát Scorseseho film jako vlastní uzavřenej svět, tak biblický Ježíš je vykreslen nezvykle dobře. Autor se zdržel Gibsonovo vyhoněné teatrálnosti a Ježíše polidštil: Jednak oním rozměrem duše, který je odpovědný za pochybování, jež dává nazřít nějakému rozměru v lidském nitru (sám Ježíš si není jist, kde končí on a začíná Bůh). Jednak ale tím, že mu dodal na živoucnosti. Dafoe hraje skvěle, ale je pravda, že zrovna on jako Ježíš trochu tahá za oko. Mě to ale nijak nesralo a vlastně jsem byl překvapen, jak mi zrovna Ježíš dokázal být chvílemi sympatický. Film je to také, vzhledem k zasazení, nezvykle stylový, čehož Scorsese dociluje i tím, že filmu dal poměrně moderní hudební podkres - Udělal to však natolik vkusně, že se to mezi sebou nijak netře. Největším negativem je tempo. Vůbec by i nevadilo, kdyby to celé bylo ještě dravější. Klidně by to mohlo mít o nějakých 30 minut méně - nebo o 20% více obsahu (tzn. duchaplných dialogů). Předloha je prý podstatně obsahově bohatší: Předpokládám, že Kazantzakis dává nahlédnout do hlavy svého protagonisty skrze vnitřní monology, ale film není vhodné médium na takovou látku. Pravidlem je: "Ukaž, neříkej!" takže adaptace může dát zabrat/nemusí dopadnout dobře. Přesto by asi do jisté míry šlo vyrovnat propast větším množstvím dialogových pasáží. Já mám ostatně konverzační filmy docela rád.
Motinski
Motinski
8 523 bodů
7
Kontroverzia tu buble pod pokrievkou celý čas takže určite nečakajte typický príbeh z kostolných kázni. Scorsese poňal postavu Ježiša po svojom, vidíme osobu s pochybnostami, zmietanú vnútornou neistotou a prerod na mesiáša ktorého nasledujú davy neprichádza len tak. Je to dlhé, ale nenudí. Niektoré scény sú, nazvem to divné, ale až tak to nevadí. Dafoe hraje o dušu a záverečných 40 minút ma postupne úplne odzbrojilo. Dovtedy som mal pochybnosti či nebudem hodnotiť prísnejšie. Niektoré pasáže na mňa pôsobili odmerane a chladne ako psí čumák, iné zase ako dokonalá filmová poézia. Ťažké dielo, no zaujímavým spôsobom podľa mňa stráviteľné pre všetkých. Len sa treba správne naladíť.

Našli jste chybu nebo něco chybí? Napište nám.