Když režisér skandálního, ale nesmírně chváleného Základního instinktu (Basic Instinct) Paul Verhoeven připravoval v polovině 90. let další odvážný film s erotickou náplní s názvem Showgirls, o hlavní roli stály snad všechny aspirující herečky Hollywoodu. Elitní striptérku v nočním lasvegaském klubu nakonec ztvárnila tehdy třiadvacetiletá Elizabeth Berkley, která měla jít ve stopách Sharon Stone. Místo toho obdržela hned dvě výsměšné anticeny, čelila nespravedlivé šikaně průmyslu a sledovala, jak její průlomový projekt tratí peníze a řadí se k nejhůře přijatým počinům dekády. To se ale po třech dekádách změnilo a Berkley vystoupila v muzeu filmové Akademie s ovacemi a smířlivým proslovem.
Články 43
Šedesáté výročí premiéry dnes slaví Dr. Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Snímek Stanleyho Kubricka, jenž byl zlomový jak pro jeho kariéru, tak pro kinematografii i společnost jako celek. Satirická komedie tne do živého a testuje hranice toho, o čem se smí vtipkovat. V první řadě však reaguje na největší fóbie své doby. Ty se vztahovaly k nesnesitelně možné nukleární válce, jež mohla začít každým okamžikem. Ještěže klíče k nukleárním zbraním mají v kapsách jen ti nejpovolanější, že ano?
Od premiéry Klubu rváčů (Fight Club) zanedlouho uplyne už čtvrt století, antisystémový thriller však stále patří mezi nejlepší filmy Davida Finchera. A z hlediska popkultury jde možná dodnes o jeho nejvlivnější dílo. To však nemusí zdaleka znamenat jen něco dobrého.
Hlavní host letošního Future Gate festivalu v Praze, Kanaďan Michael Ironside, patří k nejvýraznějším hercům vedlejších rolí své éry. Má na kontě ikonické postavy u velikánů jako David Cronenberg a Paul Verhoeven ve Scanners či v Hvězdné pěchotě a v Total Recall, objevil se však rovněž v Top Gunu a v Zachraňte Willyho. Za 73 let svého života a půl století kariéry si připsal na 350 rolí, takže je takřka jisté, že se s ním každý ze čtenářů a čtenářek nejednou setkal. Měli jsme příležitost si s ním promluvit o jeho vztahu k řemeslu i o zkušenostech s některými z největších filmařů všech dob.
„Nemůžete lidem sebrat právo na to, aby se chovali jako blbci,“ říká Simon Phoenix, hlavní záporák a neodolatelný šiřitel chaosu. Oblíbené akční sci-fi Demolition Man slaví 30. výročí a v něm představená sterilní antiutopická budoucnost může leckterým bojovníkům proti korektnosti připadat nadčasově prorocká. Důležitější jsou však jiné otázky, které film klade: Jak se totiž používají ony slavné tři mušličky? A kdy už se konečně postaví knihovna prezidenta Schwarzeneggera?
Momentálně nejsledovanější snímek Netflixu, španělské survival drama Uprostřed ničeho, má v jádru tu nejprimitivnější premisu. Těhotná uprchlice Mia (Anna Castillo) jako jediná přežije masakr civilistů ukrytých v nákladním kontejneru, jenže ten vypadne z lodi do rozbouřeného moře. Houževnatá žena musí přežít v nehostinných podmínkách za pomoci několika dostupných nástrojů a také se postarat o narozené dítě. Zatímco čelí přírodním živlům, na souši vládnou totalitní režimy, které si v rámci programu šetření potravin políčily právě na těhotné ženy a malé děti.
Máloco je tak fotogenické jako pořádná exploze. Ví to Michael Bay, Robert Rodriguez a nakonec i sofistikovaný autor Christopher Nolan. Jeho Oppenheimer je jednomu nechvalnému výbuchu zcela odevzdaný. Historie filmových explozí je bohatá na velikost, metodu i kontext ohnivých bouří. Pojďme si některé z nich připomenout.
Dále upoutávka na žraločí akčňák od režiséra posledního Ramba, laciné béčko s hvězdou, která znovu padla, a nejnovější adaptace klasického románu H. G. Wellse Válka světů.
Pětašedesátiletou Sharon Stone už na stříbrných plátnech tolik nevídáme. Jedním z hlavních důvodů je její průlomová i osudná úloha v erotickém thrilleru Základní instinkt. Kvůli účasti v kontroverzním filmu, v němž na zlomek sekundy odhalila své nejintimnější partie, přišla roku 2004 o adoptovaného syna a nechce hrát temné postavy.
V roce 1932 byl natočen snímek Nejnebezpečnější hra vycházející z povídky The Most Dangerous Game od Richarda Connella. V té se podivínský ruský aristokrat Zaroff baví tím, že loví na odlehlém ostrově lidi a jejich hlavy si schovává jako trofeje.