Truman Show

86%

Komentáře a recenze 37

Dle počtu bodů
Brenan88
Brenan88
47 099 bodů
8
Pro mne jeden z nejlepších filmů Jima Carreyho a to se nemusel ani nijak pitvořit jak u něj bývá zvykem. Truman Show má originální scénář,který svým sdělením předčil dobu a ukázal nám svět médií jako mocnou organizaci,která se neštítí ničeho. Místy zábavné a občas i velmi dojemné. Moc pěkný film.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 234 bodů
10
Zvláštní filmová studie poukazující na otázku, jak moc se odlišuje všední život od života prezentující se v televizi. A to nejen o prožívání svého vlastního života, ale také kolik lidí dokáže onen život sledovat. Dokážeme se masově dívat na život jednotlivce stejně tak v realitě, jako prezentovaného na televizních obrazovkách? Když například jdeme po ulici, je nějaký rozdíl v tom, jestli nás přímo sleduje desítky přítomných očí a nebo skrytých kamer přenášející obraz pro tisíce a tisíce očí dalších? Co je vlastně skutečný život? A jak vypadá? Takové odpovědi se snímek snaží zodpovědět a nejen to. Truman Burbank, kterého výtečně ztvárnil Jim Carrey, žije od narození život jako každý jiný a přesto odlišný. A samozřejmě nemá o ničem ani tušení. Jenomže jak se říká, tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne, což jinak řečeno znamená, že nic netrvá věčně a tak jednoho dne dojde k prozření. Vyrovná se s tím po psychické stránce? On ten život před kamerami není takový, jak vypadá, a v podstatě je vše jedna velká lež. Vše je autentické, vše je překrásné, jen někteří lidé jsou najatí komparsisté. Dokonalý svět, jaký si všichni přejeme, ale jen zdánlivý. Tedy nic než klam. Naivní sen o životní idyle se satirickou dojemností a skrytým dramatickým podtextem mezi zábavnými momenty. Něco jako mikrokosmos vytlačující upřímná fakta v předstírané autenticitě. Je to snímek nádherně natočený a plně ukazuje stav věci přesně tak, jaký skutečně je. Ohromná fúze klamavé zábavy ohraničené mediální satirou v rámci odhalování typické životní idyly mezi zdmi vykonstruovaných lží a přetvářek. Svým stylem poukazuje na voyeurismus každého z nás v rámci stále nekončícího trendu nejrůznějších televizních reality show. Nastavuje tak zrcadlo k určité společenské vrstvě, což je správný směr a zcela neopodstatněný. Tohle není zábavný snímek s gumovými obličeji, jak to Jim Carrey umí, ale jde o skutečné sociální téma k zamyšlení.
Pete69
Pete69
31 238 bodů
8
Skvělý film. Neobyčejný příběh, neobyčejná role pro Jima Carrayho, která ho ukazuje v toršku jiné poloze, která mu také sdí. Je to bezesporu jedinečný komik a je stvořen pro bláznivé komedie, ale i trošku vážnější role se zhosti skvěle. tento film mám rád - 80%.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 394 bodů
10
Peter Weir dokáže jako nikdo jiný natočit film, který se bude líbit každému, ale to mu neubírá na vyhraněnosti a ostrosti. Bez prvoplánových výkřiků "společnost je zkažená" nechá diváka sto minut přemýšlet, aby si z toho odnesl, co chce.
lamps
lamps
15 250 bodů
9
Peter Weir je opravdu režisér s velkým R a tady se mu povedlo stvořit jeden z nejoriginálnějších filmů všech dob. Taková škála emocí, tolik fantasticky napsaných a ještě lépe zahraných postav a v neposlední řadě příběh, který možná budete nejprve zatracovat, postupně mu přijdete na chuť a v závěru už nebudete chtít nikdy vidět žádný jiný film- něco takového vážně jen tak z nebe nepadá. A ten konec byl prostě dokonalý po všech stránkách a řadí se okamžitě k těm nej.. zakončením, jaké jsem doposud viděl. Nevěděl jsem, jestli se mám radovat, brečet nebo prostě jen tak zírat a vychutnávat si to, co se přede mnou odehrává. Já vím jen to, že Truman Show je jeden z těch snímků, kvůli kterým jsem skálopevným filmovým fandům. Paráda...
filmfanouch6
filmfanouch6
12 644 bodů
8
Jim Carrey není pouze komikem, jeho herecký rozsah sahá dál než za jeho gumový obličej. Velkým důkazem je svatá trojice filmů - Muž na měsíci, Věčný svit neposkvrněné mysli a Truman Show. Film Petera Weira natočen dle scénáře Andrewa Niccola po letech krásně zraje, jeho satirický podtext lze snadno převést do moderní doby, do velké míry funguje i jako psychologické drama, které zvládne být humorné, především ovšem dojemné, divácky vděčné, přesto v mnoha ohledech vtahující. Každý člověk může mít alespoň jednou za život pocit, že jeho život není skutečný, dost možná realita kolem člověka neexistuje, v tomto ohledu mnoho lidí ovlivnil zásadní milník jménem Matrix, který dodnes v jistých lidech vyvolává filosofický základ spočívající v tom , že Matrix berou příliš vážně a dodnes v nich vyvolává zpochybňování reality kolem nich. Truman Burbank je tím člověkem, který jednou musí nevyhnutelně zjistit pravdu. Vyprávění Truman Show v tomto ohledu nestaví na šokujícím zvratu, divák již od počátku ví, že je Truman Burbank obětí jedné velké populární blamáže, stačí tak nejdříve pozorovat, jak přesně mají tvůrci Trumanovy show vymyšlené zázemí Seahaven Island a kdy musí nevyhnutelně dojít k prasknutí. Sám režisér Truman Show Christof v podání Eda Harrise tvrdí, že si nechtěné dítě Trumana neadaptovalo pouze studio, ale pouze svět. V Christofovi je tak snadné nalézt symboliku boha a ovečky, nevyhnutelně též musí dojít k debatám na téma lidských práv. Samotný Truman začíná cosi tušit skrze škálu stereotypů a podivných náznaků, po 30 letech strávených v televizí a obklopením nejrůznějších herců se ovšem Trumanovou přirozeností stávají atributy herců, kteří odpovídají jeho anonymním kolegům. Titulní reality show se kromě výjimečného protagonisty a živého přenosu 24 hodin denně v zásadě neliší od standardních pořadů. Nutný product placement, manželka v podání Laury Linney, nějací ti přátelé a snaha o vyvolání přívětivého prostředí. Truman je světová senzace, on sám je ovšem obětí systému, marioneta, která nevnímá své drátky. Carrey má v pár momentech opět příležitost předvést svůj komediální talent, v součtu je ovšem Truman Show skutečně spíše psychologickým thrillerem, kdy z geniálního námětu vznikl v mnoha ohledech fascinující film. V jistých momentech lze v Truman Show nalézt satirizování klasických sitcomů, kdy dochází k různým snahám o dějové kličky sázející na zvýšení sledovanosti, skrze fakt, že je Truman obětí své reality show již od dětství lze též o poukázání na to, jak často zákonní zástupci využívají své závazky v rámci ziskuchtivosti. Truman je senzace, které se není možné vzdát, ani v ten moment, kdy prozře a chce se stát součástí normálního světa. V umělém světě možná není důvod se bát, není v něm o moc méně pravdy než ve skutečném světě, Truman Show je ovšem v zásadě především bojem o vlastní duši a lidskost. V rámci posledních 35 let se nejspíš pořád jedná o jeden z nejoriginálnějších filmů, který skrze Niccolův scénář chytře pracuje se subjektivní možností vnímání reality, to i přes fakt, že vše víceméně servíruje na stříbrném podnose. Vzniknout Truman Show o nějakých 20-25 let později (i díky faktu, že jsou jeho témata dodnes aktuální by to nebyl takový problém), dá se předpokládat, že někdo jako Christopher Nolan nebo M. Night Shyamalan by dokázal vystavět zápletku takovým způsobem, aby odhalení falešné reality bylo stejným překvápkem jak pro Trumana, tak pro diváka. Vypravěčská perspektiva Truman Show ovšem prospívá v tom, že jen buduje půdu pro moment, kdy pravda praskne, divák se na rozdíl od Trumana od počátku dostává do zákulisí a zákonitostí falešného světa. Peteru Weirovi se přitom za kamerou daří vybudovat atmosféru klasických sitcomů, od počátku zvládne strhnout výprava, hudba dvojice Burkhard von Dallwitz a Philip Glass zvládne též v jistých momentech chytit za srdce (především při hudebním motivu s názvem Living Waters). Ed Harris je ve své roli Christofa fenomenální. Trpí božským komplexem, zároveň ovšem skutečně vnímá Trumana jako svého syna, kterého se do velké míry možná skutečně snaží ochránit před nebezpečím skutečného světa. I zde je tak snadné v Christofovi hledat symboliku mezi biblickým Bohem, v jednom zoufalém momentu má ovšem Christof spíše k Ďáblu. Je Christof komplexním záporákem? Vyloženě ne, jistě ovšem je záporákem velmi zajímavým. I po letech je ovšem vítězem Truman Show Jim Carrey. V počátečních pasážích Truman Show hraje prim opět Carreyho komediální talent, jakmile ovšem dojde na lámání chleba, Carrey po herecké stránce definitivně ukazuje, že byla chyba ho zaškatulkovat, kdy se mu daří prodat komplexnost Trumanovy postavy. Dopomáhá k tomu i samotné uchopení Weira, který většinu času skrze vizuální podání buduje paranoiu, jisté ovšem je, že i když si nominace na Oscara za film odnesli Niccol, Weir a Harris, Carrey tehdy ostrouhal. A do dnešního dne by se nejspíš našlo dostatek lidí, který by tento přešlap vnímalo za jeden z největších přešlapů Akademie v historii. Truman Show tak není těžké ani po 25 letech obdivovat, jeho myšlenky zůstávají dodnes aktuální a silné, do dnešního dne jde poté o jeden z těch případů, kdy jde na Carreyho vzpomínat i jinak ne na komika, vzpomínat na již ukončenou kariéru šikovného Petera Weira, především ovšem Truman Show dodnes skutečně svádí k úvahám nad realitou. Někteří si dost možná poselství přebírají až příliš vážně, satirické přesahy jsou ovšem dodnes působivé. Dobré odpoledne, dobrý večer a dobrou noc!
Danny F.
Danny F.
11 166 bodů
5.5
Takové ty rádoby náhody s následným prokouknutím hlavního protagonisty jsou stále ohrané a opakující se.
JosefTomas
JosefTomas
9 986 bodů
10
Pro mě jednoznačně nejlepší Carrey. (Lepší než pro mě nepochopitelný Věčný svit neposkvrněné mysli). Navíc lze předpokládat, že se jedná o nejoriginálnější film (spolu s Mementem), který dokáže zaujmout opravdu každého, navíc vše natáčeno s takovým smyslem pro detail na to, aby to vypadalo jako špionáž. Nádhera.
M3lios
M3lios
9 141 bodů
10
"Good morning, and in case I don't see ya, Good afternoon, good evening, and goodnight."
Matli
Matli
8 300 bodů
8
Znovu a asi po třetí viděno zhruba po 10ti letech a opět na mě tento film hodně dobře zapůsobil. Originální, dojemný, skvělej Carrey a Harris. Co víc dodat, to se musí vidět! 84%