Půlnoční expres

74%

Komentáře a recenze 6

28 434 bodů
8
Bill Hayes, americký vysokoškolský student, je chycen za pašování drog a skončil v tureckém vězení. Příběh podle skutečné události ve snímku z roku 1978, ale co si budeme povídat, jakoby se to stalo včera. Snímek ve svém smyslu znepokojivý ve své strašlivosti reálných skutků na tureckém území. Buď jak buď, vězení jsou různá, podmínky v nich jakbysmet. Určité vyobrazené události mohou připadat drsně a občas až neskonale brutálně, ale kdo by co od vězení v určitém režimu také čekal. Snímek je svým námětem fascinující a vlastně i hodně varovný. Jenomže co se týče dramatizace, přeci jen to už na dnešní dobu krapet pokulhává. Ale to je neduh mnoha klasických snímků. Zub času je zkrátka neúprosný a tak to, co před třiceti lety šokovalo, už dnešní divák pojme spíše s lehčím úsměvem. Každopádně i přes to se jedná o hluboké vězeňské drama z prostředí tureckého vězení poukazující na tamní spravedlnost, vězeňský systém a životní podmínky jako takové. Námětem snímek naopak rozhodně nestárne a je to dobře. A malé rýpnutí do české filmu. Přesně takhle nějak měl vypadat český snímek z roku 2002 ´Zatracení´. Ale čeští tvůrci to mohou ještě stále napravit. Česko má nyní aktuální případ v Pákistánu, kde je za pašování drog vězněná Tereza H., takže mají další příběh dle skutečné události a klidně to mohou nazvat ´Zatracená´. Ale to je pro ně zřejmě hodně velké sousto, než náměty příběhů z dob komunismu.
22 285 bodů
6
Působivé, ale dost zaměnitelné vězeňské drama s moc nedotaženou gradací... Takový slabší odvar Motýlka.
8
Úvod a následné zatčení parádní. Potil jsem se společně s Billem. Ale trošku jsem byl zklamaný z toho vyobrazení tureckého vězení. Když odečtu počáteční "mučení", tak to tam vypadalo jako v nějakém jednohvězdičkovém hotelu, kde si trestanci žili svým vlastním životem. Každopádně Parker válí - u zásadních scén jsem ani nedutal (hlavně závěr). 8/10
8
Úvod je dost vleklý a vůbec jsem se nemohl uchytit, ale druhá půlka je atmosférickou exhibicí kultovních rozměrů. Kdybych si měl někdy nedejbože vybrat, ve které věznici si odpykat doživotní trest, turecká by to určitě nebyla...
9 335 bodů
6
S Alanem Parkerem už jsem se setkal při poutavém Angel Heart, který s každým dalším zhlédnutím v mých očích roste.. V případě staršího Půlnočního expresu, který má navíc tu možnost se opřít o zdařilý scénář Olivera Stonea, už to nadšení není takové.. Billy je normální turista, který se rozhodne si ale svůj výletnický zážitek ozvláštnit.. Ze snímku je obratem syrové vězeňské drama, na jež musíte mít patřičnou náladu. Záleží na divákovi jestli dokáže přejít už jen to, že sleduje zločince, který si svůj trest odpykává naprosto oprávněně, i když ve strašlivých podmínkách... Lehce zaměnitelný příběh, jenž pozvedává tak možná zdařilý úvod a proniknutí do tajů mezinárodních dohod.. Celou dobu nasáváte dusnou atmosféru vězení, která hlavního hrdinu postupně láme, aby když to už vede k tragickému konci, dojde na ten "půlnoční expres".. A než spíš film soudit, jak z ničeho občas navazuje, tak uznávám, že nejde o příliš příjemnou podívanou.. Jako protipól vůči těm romantizacím vězeňského prostředí je tohle dosti silná sprcha.. 60%
honza-drga
37 bodů
9