Nástup

42%

Komentáře a recenze 1

28 459 bodů
4
Druhá světová válka skončila a následně začala pomsta Němcům. Stejně jako na začátku války byli z pohraničí vyhnáni Češi, byli po válce vyhnáni Němci. Začalo tedy nové osídlování Čechů na území poválečných Sudet a přísné budování socialismu. Takzvaný *Vítězný únor* se blíží. Je to film plný nadšení a ideálů, samozřejmě poplatný své době, který zpočátku působí docela zajímavě, zejména svou akční atmosférou, ale následné budování a komunistická politická mašinérie všeho možného i nemožného bohužel nastupuje velmi brzy. Navíc je do děje vetkáno tolik motivů, že každá časová etapa je ve svém vývoji velmi zkratkovitá, tudíž neúplná a jaksi bez logiky. Jako velkofilm hodně ztrácí, zejména po scenáristické stránce. Příběh ukazuje dobu takovou, jaká byla. Nelehkou, politicky přesvědčivou a plnou sovětské angažovanosti a vlivu. Dnes se na tento film díváme s plnou nenávistí, ale s vlivem EU a USA to v době dnešní není jinak. Červená nebo modrá vlajka. Dříve socialistické výdobytky, dnes ty evropské. Každopádně, Snímek právě svou ideologií a přímou oslavou socialismu, kvůli které je nutné vnímat tento aspekt s určitým odstupem, dnes slouží především jako vzpomínkový dokument o poválečném osídlení pohraničí a všech politických událostech. Rysy socialistického realismu jsou nepopiratelné. Atmosféra doby je tedy zachycena věrně. A role komunistické strany v osídlování pohraničí. Atmosféra doby je tudíž zachycená věrně. A role komunistické strany v osídlování pohraničí? Jako kdyby si dnes vládnoucí strana svou polívčičku na ničem nepřihřívala. Že? Inu, žádný politický film to v daleké budoucnosti nemá lehké.