Komentáře a recenze 24

6
Když už jsem si myslel, že jsem přišel Kubrickovi na chuť i na podstatu jeho fílmů tak mě Mechanický pomeranč vyvedl z mého omylu.
TARANTlNO
TARANTlNO
3 345 bodů
9.5
Bití,znásilnění,sklony lidského násilí- MECHANICKÝ POMERANČ činí neopakovatelným zjevením na poli literatury 20. století je jednak slang,kterým je příběh vyprávěn a jednak použitý styl, jež svého diváka/čtenáře chronologicky provádí Alexovými osudy v období mezi jeho patnáctým a osmnáctým rokem,ale více než souvislému vyprávění se podobá sérii navazujících obrazů,jejichž konečný smysl více než na autoru záleží na úsudku svého diváka.Doporučuji si usednout jako první ke knize Anthonyho Burgesse,kde dochází k několika naprosto neočekávaným zvratům a přečíst ji až do konce znamená na knihu nikdy nazapomenout tak jako na film,kde nám to geniální Stanley Kubrick(můj oblíbený režisér)představí v celé své kráse.Netřeba dodávat,že Mechanický pomeranč dnes patří do pokladnice světové kinematografie "BRATŘI MOJI"
výfuk
výfuk
2 975 bodů
7.5
Asi po první půlhodině jsem byl téměř přesvědčen že to asi vypnu. Příběh mě téměř nezaujal, spíše by se dalo říci, že mě odrazoval. Asi ve druhé půlce to začalo být docela zajímavé. Bylo mi Alexe líto, co si musel vytrpět a nyní musel jako hodný trpět dál. Část příběhu zahrnující Alexe jako bezmocného byla pro mne mnohem lákavější než ostatní. Nakonec jsem si řekl, že to není tak špatné, i když ten konec nás může odkazovat na mnoho závěrů... na konci filmu jsem se musel i smát. Ani nevím proč, prostě jsem se smál.
Ombak_Penari
2 764 bodů
7.5
Neskutečně nepříjemný snímek, jehož poselství se mi chápe celkem těžko. Přeci jen brutalita a nepříjemnost snímku je obrovská a šokující a v kontextu myšlenky snímku (podle mě kritice úpadku společnosti) působí někdy přeci jen samoúčelně. Jestli ale byl hlavní motiv naprosté zhnusení diváka ze snímku, potažmo tedy z úpadkové společnosti, tak to funguje dokonale. Nemám žaludek si to pustit znovu ani po po čtyřiceti letech od vzniku. A to jsem prošel průpravou mnoha moderních hororů, ale tohle je trochu jiná liga, pocit není ani tolik děs nebo hnus, ale nepříjemnost ve své esenciální podobě.
MajklCZsk
MajklCZsk
2 369 bodů
8
Co bych vám lhal, Mechanický pomeranč mě především uhranul ve své vizuální podmanivosti - stejně jako většina Kubrickových filmů. On to opět dokázal - slepil několik svých schématických postupů dohromady a vytvořil krásný kus filmového umění. Ze začátku jsem byl i plně rozhodnutý udělit tomuto skvostu pět hvězdiček, avšak jsem narazil na hlavní zápor tohoto filmu - hlavní charakter Alex se nikam neposouvá. Četl jsem knižní předlohu od Anthonyho Burgesse, která byla perfektní a tam se Alex právě naopak posune. [SPOILER] Po sebevražedném zážitku se opět vydává cestou zločince (jak je naznačeno i závěrem filmu), ale skrze setkání s Péťou, který je šťastně ženat a má dítě, Alex doznává klimaxu, kdy sám přijde na to, že páchat násilí už tak úplně není tím jeho pravým šálkem čaje. Naopak v Kubrickově verzi je stále stejným ničemou, chuligánem, úchylem a paznehtem společnosti [KONEC SPOILERU]. Myslím si, že Stanley nedokázal úplně přenést hlavní myšlenku literárního díla (tedy alespoň jeho závěru) a to, že k našemu postoji k násilí, jakémusi morálnímu rozhodnutí, musíme přijít sami. Nikdo nám toto nemůže vnutit násilnou formou. To je to, co mi na snímku chybí a mrzí mě, že to jinak skvělý režisér nedokázal tak úplně pochopit. Pak tedy chápu Burgessovo rozezlení nad touto adaptací, kdy se pak nestyděl Kubricka označit v novém vydání své knihy jakožto Lubricka. Ale jinak se vší zbylé formě jedná o nadprůměrné dílo, které vyniká vizuálně, hudebně i herecky (herec, který ztvárnil protagonistu, byl naprosto bezkonkurenční). Zkrátka slušný umělecký kus a hlavní předmět debat o násilí ve filmu a jeho rytmizaci a estetiku.
guestka
guestka
2 304 bodů
9.5
kultovní snímek!!! nedá se ohodnotit záporně
Miller
Miller
2 220 bodů
10
Jeden z nejlepších filmů všch dob. Kubrick je prostě záruka kvality. Jakmile stát, ale i jiná podobná autorita, třeba soudy, začne ukazovat jedinci jeho perverzi a snaží se jej převychovat, nejedná se o perverzi individuální, ale o perverzi státní. Stanley, ale i jiní odpůrci psychiatrie, školství a podobných institutcí, se bouřil proti chybám každé vlády, jelikož nebyla dokonalá. Všechny tyto státní zřízení, včetně policie, školství, ale i justice považoval na jednu stranu jako nástroj na zrovnoprávnění, ale na druhou stranu jako nástroj na kolektivizaci myšlení, níčení individuality a svobody volby. Sám ale nevěděl, čím vládu státu, kterou považoval za krajně zvrhlou, nahradit, dle něj by vláda demokratická, ale i vláda jednoho diktátora, tedy fašistická, vyšly nastejno. Kubrick je velmi nadčasový a pokrokový tím, že neukazuje zvrhlost státní moci v totalitním režimu, ale naopak ve zcela demokratické zemi, díky tomu nám to přijde mnohem nebezpečnější, protože takovéto metody by do demokracie neměly vůbec proniknout, a přesto, když se na to člověk díval před čtyřiceti lety, přišlo mu to jako sci-fi, ale jak dnes vidíme, děje se to a děje se to běžně.
TheSompeque
TheSompeque
1 554 bodů
10
Zvrhlé, šílené, úžasné. Kubrick umí, bezchybný film.
Jiřík54
Jiřík54
1 452 bodů
9
Kubrickova klasika, která je i po letech stále aktuální a má co říct současnému divákovi. Mimořádný herecký výkon Malcolma McDowela v roli Alexe, ale i dalších herců, kteří zůstali v zapomnění. Co dodat? Bizarní svět, ve kterém se páchá zlo za zvuků Beethowenovy hudby, při melodii Zpívání v dešti a dalších. Velmi zajímavá výtvarná stránka filmu, velmi stylizovaná. Zvláštní svět budoucnosti, který přestože byl vymyšlen již v roce 1971, vypadá futuristicky. Určitě doporučuji ke zhlédnutí.