Recenze: DonT Stop je radikální a svěží český punkový film

| BontonFilm
dont stop
| BontonFilm
Na to, že jde o celovečerní debut, je film velmi slušně řemeslně zvládnut. Obzvlášť se mi líbil nápaditý střih, pomocí kterého jsou postavy jakoby zasazeny do dobových dokumentárních záběrů. Nejde o žádné složté digitální triky, jen o správný střih a mírnou úpravu obrazu, ale funguje to velmi dobře a vzbuzuje to dojem, že se film neodehrává ve vzduchoprázdnu. Vůbec celá dobovost je zvládnuta velmi slušným způsobem a mezi rekvizitami jsem rozpoznal ledacos, na čem jsem před 30 lety ujížděl.
Před 30 lety jsem pár punkerů znal, ale blíž jsem se s nimi neseznámil, protože pro mě - slušného, málo smrdícího patnáctiletého chlapce - tenkrát byli něco jako jsou dnes ti nejšpinavější feťáci z Hlavního nádraží, a rozhodně bych se neodvážil se s nimi kamarádit nebo navštívit jejich příbytek. Díky tomuto filmu se konečně dovídám, jak to vypadalo u nich doma nebo v jejich zkušebnách v garáži. Je to zajímavé nahlédnutí do zajímavého světa, které má patřičnou atmosféru, i když pořád jsem rád, že jsem se s nimi tehdy nekamarádil.

Film je především o atmosféře, a ta je většinou působivá, někdy až překvapivě dobře (riot na vesnickém koncertu). Značná část života hrdinů se nese v jakémsi punkově existenciálním "no future" oblaku, což je ztvárněno opravdu velmi dobře. Jen škoda, že některým z mladých herců dělá občas problémy úplně ideálně vyhmátnout hereckou polohu, a místo hraní tak trochu recitují. Ale jsou to (spolu s tempem, které se obzvlášť ke konci filmu místy poněkud zasekne) jen drobné chyby v jinak kvalitním castingu (víceméně neznámých mladíků). Dokonce i to předvídatelné orámování hlavního příběhu, který je vlastně flashbackem dospělého chlapa na mě slušně zapůsobilo.
dont stop
| BontonFilm
Překvapilo mě, že i když je ve filmu hodně punkové hudby, připadala mi mnohen snesitelnější, než ty zlomky, které jsem si z minulých desetiletí pamatoval. Na následující tiskovce pak tvůrci vysvětlili, že nejde o autentický český punk z 80. let, ale o současné "méně komerční punkové kapely" (není "komerční punková kapela" oxymoron?), aby byl film zkousnutelnější pro dnešního mladého diváka. Možná to někdo bude pokládat za svatokrádež, ale připadá mi to jako velmi rozumné rozhodnutí.
DonT Stop (2012) je jeden z těch poměrně vzácných českých filmů, které jsou radikální a svěží, a současně nejsou nechtěně vtipné, můžeme se u nich zabývat tím, co a jak vyprávějí a nemusíme rozebírat, že tvůrci jsou z jiného vesmíru.
Dík za něj.
Hodnocení: 70%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete  ZDE