Blu-ray: Muži, kteří nenávidí ženy nesmí ve vaší sbírce chybět (recenze)

Muži, kteří nenávidí ženy | če
blu-ray-muzi-kteri-nenavidi-zeny-recenze
FILM - 90%
Starého milionáře Henrika Vagnera (Christopher Plummer) trápí nevyřešené rodinné tajemství, kdy před čtyřiceti lety zmizela jedna z jeho vnuček. Starý muž podezřívá všechny členy své rodiny a je na novináři Mikaelu Blomkvistovi (Daniel Craig), aby starou pravdu odhalil. Protože podobné kopání v minulosti není nic lehkého, požádá Blomkvist o pomoc v pátrání výstřední hackerku Lisbeth Salabder (Rooney Mara). Ta sice na první pohled vypadá, že by vám nejraději vytrhla srdce z těla a poté ho snědla (což by dost možná i udělala), ale to nic nemění na skutečnosti, že patří k nejlepším detektivům vůbec.
Není větší filmová radost, než když se sejde silná knižní látka s talentovaným režisérem. Detektivní trilogie Stiega Larssona se již jednou na filmovém plátně uvedla a to „rodnou“ švédskou verzí. Příběh padl do oka americkým producentům a ti ho naštěstí svěřili Davidu Fincherovi (kultovní thriller Sedm / 1995). Fincher se nespokojil s pouhým remakem, ale vytvořil zcela novou adaptaci, v níž překvapivě zachoval švédské reálie i jména hrdinů. Fincher potvrdil pověst silné osobnosti, jež nemá problém vyrovnat se s jakoukoli látkou (přičemž čím depresivnější, tím lepší).
Muži, kteří nenávidí ženy (2011) jsou pohlceni v nervózní atmosféře vyšetřování, severském chladu a pečlivě budovanému napětí. Pokud něco Fincherovi příliš nevyšlo, je to zahalení identity vraha. Díky castingu je lehce předem odhadnutelný, ve Fincherově podání je ale vše natolik zajímavé, že mu i tohle slabší zakamuflovaní rádi odpustíte. Silný dojem z výsledku to naštěstí nekazí.
Daniel Craig
| če
Muži, kteří nenávidí ženy jsou ideální ukázkou současného vrcholu americké filmařiny. Ač jde o studiový film s hvězdami (výborný Craige a Mara!), nepostrádá svěžest a nevybíravost nezávislých filmů a z technického i dramaturgického hlediska je dotažen takřka do dokonalosti. Sledovat podobná díla je vyložená radost. Jak pro obyčejného diváka, tak pro kritika.
… malé bezvýznamné plus za Craiga (byl to jeho nápad) pro použití skladby Orinoco Flow ve scéně mučení. Enya už nikdy nebude stejná!
OBRAZ - 100%
David Fincher je pověstný vyladěným vizuálem, kdy s chutí využívá digitálních efektů na nejméně pravděpodobných místech (přičemž vždy způsobem, aby současně divák netušil, že jde o digitální práci). O to kvalitnější musí být výsledný obraz na videu. Muži, kteří nenávidí ženy byli natáčeni na digitální RED kamery, což přímo nabádá k perfektnímu přepisu na Blu-ray. A to se tu naštěstí stalo. Ostrý a chladný obraz, perfektní podání černé i bílé barvy, záznam bez jediné chybičky.
ZVUK - 90%
Pomalé brnkání na nervy. Zneklidňující tóny, které se podobně jako zima zarývají pod kůži. Hudební stopa Mužů, kteří nenávidí ženy není výbušná, ani epická. Pracuje spíše s detaily, nežli s celky, takže majitelé slabších sestav možná ani nepostřehnou, že je originální DTS-HD Master Audio zvuk podobně jako obraz dokonale ošetřen a dává vyniknout i těm nejdrobnějším zvukovým detailům. Proč tedy "jen" 90%? Body musím strhnout za unylý český dabing a to nikoli kvůli mixu (ten je docela slušný), ale pro hlasové obsazení, kdy mi přišlo, že snad bylo záměrem dodat hercům JEN dabéry, kteří jim vůbec nesedí. Craig i Mara působí v dabingu absolutně nevýrazně.

BONUSY - 100%
Snímek u nás vychází v krásné dvoudiskové steelbookové edici. Na prvním disku se krom filmu nachází extrémně poutavý audiokomentář Davida Finchera. Fincher je perfekcionista a jako takový má co říct takřka ke každé scéně. Jednou vypráví o kouzelných obyčejích Švédů, jindy překvapí tím, že po scéně mučení označí za nejsložitější záběr natáčení odpich motorky na ulici, protože „mokro v kombinaci s rychlým odjezdem je vražedné“.
blu-ray-muzi-kteri-nenavidi-zeny-recenze-1
Druhý disk nabízí čtyři hodiny bonusových materiálů. Ty vás postupně provedou placem, postprodukcí, odprezentují postoj herců a tvůrců k předloze a podrobně ukážou propagaci, jež film provázela. Mezi dokumenty nechybí i takové perličky, jako třeba nácvik Rooney Mary na roli Libseth, kdy herečka jezdila po městě "v kostýmu" a vše zaznamenávala kamera.
POZNÁMKA:
Disk potěší precizně zpracovanými českými titulky. Ty se nacházejí nejen u filmu, ale i u všech bonusů (včetně audiokomentáře). Jedinou malou výtku mám k překladu slova „beast“ jako „hovado“, což není nejšťastnější volba.
CELEK - 95%
Jedna z nejlepších detektivek poslední dekády vychází na technicky perfektně zvládnutém disku s hutnou dávkou zajímavých bonusů a v pěkném steelbookovém obalu. Koho film v kině zaujal, ten by Blu-ray Mužů, kteří nenávidí ženy rozhodně neměl přehlédnout. Patří k tomu nejlepšímu na trhu.
Obraz: 1080p 2.40:1, Zvuk: DTS HD Master Audio 5.1 anglicky, DD 5.1: česky, Běžná cena s DPH: 599 Kč
Blu-ray film Muži, kteří nenávidí ženy koupíte s internetovou slevou na e-shopu www.filmarena.cz. Za zapůjčení disku k recenzi obchodu děkujeme.