Erotika jako zbraň. Nebezpečné sny jsou tísnivou studií toxického vztahu
Nebezpečné sny | Aerofilms
Jennifer (Jessica Chastain) je bohatá žena, pracující společně se svým bratrem v otcově korporaci. Má velký dům, dobré postavení, hodně peněz a mladšího milence z Mexika jménem Fernando (Isaac Hernández), který zrovna ilegálně přicestoval do Spojených států. Nerovný pár spojuje sexuální přitažlivost a vášeň, ale také tendence pro toxické jednání. Začíná neromantické erotické drama, které eskaluje až k devastujícímu šílenství.
Snímek je inzerován jako erotické drama, ve skutečnosti jde o nepříjemný mix různých žánrových konvencí, v němž erotika je sama o sobě atraktivní, ale v rámci vyprávění ji tvůrci využívají nepříjemným způsobem. Sex ve filmu funguje jako nástroj manipulace nebo ponížení, jako prostředek k záchraně vztahu i definitivní potvrzení jeho konce. Přestože jsou sexuální scény natočeny vzrušivě, málokdy je vidíme v celku. Buď vidíme jen fragment, nebo se odehrávají ve druhém plánu, kdy nám v prvním překáží „ve výhledu” schodiště, nebo jsou utnuty po předehře. Tvůrci je natočili tak, aby diváka na jednu stranu vydráždili a posléze mu to potěšení odepřeli. Jediná taková scéna, kterou vidíme v celku, je moment, který nechce zažít nikdo.
V tomto ohledu funguje erotika perfektně, divák se ocitá v pozici voyeura, jenž nejenže nedostane všechno, co chce, ale nakonec dostane i to, o co nijak zvlášť nestojí. Erotika je v Nebezpečných snech atraktivní i odpudivá zároveň a tvůrcům se výborně povedlo její dvojsečnost zpracovat. Navíc skvěle zapadá k toxické dynamice ústředního páru. Jako protiklad k nim film staví taneční scény, motivované Fernandovou ambicí stát se baletním tanečníkem. Ty jsou symbolem naděje a vnitřní čistoty a motivují Fernandovu individuální vyzrálost.
Film střídá svá dějiště, vypráví v americkém San Francisku i v Mexiku a ukazuje, jakou člověk dokáže být zrůdou a jak snadno vklouzne do role využívané oběti, když má jen jeden z nich výhodu domácího prostředí. Kromě toxického vztahu ale Nebezpečné sny vyprávějí o rozdílných kulturních konvencích, způsobech, jakými se Američané chovají k mexickým imigrantům, i o příkrosti, s jakou Mexičané pohlížejí na Američany. Snímek funguje jako neradostné sociální drama a oba toxičtí protagonisté reprezentují to nejhorší z toho, jak nefunguje kulturní soužití.
Smutnou situaci mexických imigrantů přitom ilustruje dost jednostranně, v zásadě za vše mohou bohatí bílí lidé. I Fernandovo zlomyslné jednání je koneckonců důsledkem zbabělých voleb Jennifer a menších i větších nespravedlností, s nimiž se jako nelegální imigrant potýká. Jeho jednání navíc nereprezentuje západní pokrytectví, jak je tomu u Jennifer, ale toxickou maskulinitu, kterou je možné vztáhnout na zástupce všech kultur. V každém případě se snímek odehrává v nepříjemném světě. K jeho bezútěšnosti přispívá styl filmu, jenž sledujeme v širokých celcích a polocelcích a většinou statických záběrech. To dodává Nebezpečným snům dojem citového chladu, eskalujícího v nevyhnutelnou tragédii.
Právě chladný přístup je důvodem, proč skvěle funguje žánrový zlom v posledním aktu filmu. Přijde jakoby znenadání, i když k němu spěje celou dobu, a pokračuje v nastaveném stylu snímání. I když nás změna tónu překvapí, nemáme pocit, že by přišla zničehonic a do filmu by nepatřila. Oba herci navíc hrají své role perfektně, Isaac Hernández osciluje mezi bezelstným zamilovaným mladíkem a vypočítavým manipulátorem, zatímco Chastain vyniká jako oportunistická figura, skrývající nejistotu a skutečnou tvář pod strojeným úsměvem.
Tíživé erotické drama je působivou studií toxického vztahu a zároveň alegorií přístupu Američanů k imigrační politice. Vizuálně chladný film zaujme působivými erotickými scénami a žánrovým zvratem, spíše ale unaví poněkud jednostranným zaměřením svého ideologického podtextu. V každém případě se jedná o snímek, jemuž je třeba dát šanci.