Videorecenze: Fremont není černobílá depka, ale vzpruha pro všechny introverty

Fremont | Aerofilms
Na letošním festivalu v Karlových Varech měl takový status 88minutový snímek Fremont, příjemně krátký a jen lehce ozvláštněný použitím černobílého, nepříliš širokoúhlého obrazu.
Fremont – videorecenze | Kinobox
Smyslem tohoto ozvláštnění je jednak to, že film působí nadčasověji, navíc navozuje dojem distance, již si zachovává hlavní hrdinka, mladá afghánská žena Dunia (v angličtině psáno Donya). Coby bývalá válečná překladatelka zažila mnoho traumatizujících momentů a nyní se snaží najít v USA klid. Při práci v továrně na čínské koláčky (nebo spíš sušenky) štěstí se ovšem dostane z pozice zpracovatelky těsta na tu, která má vymýšlet ona „uklidňující asijská moudra“, která nacházíme při rozlomení sušenky vytištěné na papírcích.
Babak Jalali
Babak Jalali
V Duniině introvertním světě skutečně neexistují barvy radosti ani imaginativního snění. Cítí se kulturně izolovaná, ale vlastně taková zčásti chce být, minimálně se vzdálit od ostatních Afghánců a lidí z jiných blízkovýchodních zemí, kteří si v americkém Fremontu vytvořili svou enklávu. Přitom je jasné, že nespavost a osamělost ji pomalu rozkládá. Nesnesitelně dlouhá bdělost i prázdnota se vepisují do filmového stylu. Vše tu trvá o trochu déle, lidé reagují pomaleji, v obraze není mnoho pohybu a sám se nehýbe. Pečlivá vycentrovanost záběrů spíš jen naznačuje těžce nalézaný životní balanc. Zároveň je toto ustrnutí něčím komické a roztomilé. Smích se tu rodí postupně a dává si načas.
Fremont
Fremont
  • KVIFF TV
70%
Pro režiséra Babaka Jalaliho jde o jeho třetí a zatím asi nejlepší film. Představitelka hlavní role Anaita Wali Zada tímto dílem debutuje a vůbec není jasné, zda ji někdy uvidíme v něčem dalším. Zada pracovala v Afghánistánu před svým útěkem do USA tři roky jako novinářka ve státní televizi. Anglicky se ovšem naučila až v Americe a jejím snem nikdy nebylo stát se herečkou. Pro magazín Wrap řekla: „Sama moc nemluvím a snažila jsem se být ve filmu sama sebou. Chtěla bych být ale hlasem afghánských žen a dívek, protože všichni moc dobře víme, co se tam děje. Ženám je odpíráno vzdělání, zaměstnání, dokonce i volba, co si vezmou na sebe nebo zda mohou rozjet vlastní podnikání.“