Videorecenze: Rambo nikdy nezradil Ameriku, ale sebe vždycky

Rambo - První krev | Orion Pictures Corporation
Rambo: První krev
Rambo: První krev
82%
Ale schválně – kdy jste viděli prvního Ramba naposledy? Na VHS? V kině v 90. letech? Pozdě v noci v televizi s dabingem? Možná stojí za to vidět ho znovu na plátně, v originále a v superostrém formátu 4K. Následující měsíc do našich kin přijdou všechny tři díly Ramba díky společnosti Pannonia Entertainment, která se specializuje právě na tyto eventy. Její strategií je udělat z několika málo promítání událost.
Rambo – videorecenze | Orion Pictures
Rambo je však možná až příliš ikonický. Je synonymem neprůstřelného akčního hrdiny, který přežije vše. Nicméně zapomínáme na to, že je hlavně tím hrdinou, co nejvíc trpí. Mučí ho, v každém filmu absolvuje několik bolestivých zranění a možná krvácí víc než jeho nepřátelé dohromady. Rambo je skutečně Ježíšem akčního filmu. Nese si svůj kulometný kříž za nás za všechny. Trpí za veterány války ve Vietnamu. Je tím outsiderem, kterého nikde nechtějí a jehož jediným domovem je válka.

Stojí za to říct, že film měl původně jiný název – First Blood – První krev. Jde o to, že jiní ji prolili jako první. On se jen brání. On je lovená zvěř. Ale stane se lovcem. Nechce zabíjet, jen se bránit, nechce zemřít. Možná chce být živoucí připomínkou všech, co si prošli peklem Vietnamu a na něž se zapomnělo.

Film vycházel z knižní předlohy Davida Morrella, kde hlavní hrdina na konci zemře. Stallonova verze ve finálním sestřihu rovněž nekončí dobře. Nechává si však otevřená zadní vrátka. Stallone se sice bál, že mu tento film zničí kariéru, ale nakonec ji posunul jiným směrem. Rambo je tu od toho, aby vyhrával dávno prohrané války, je tu proto, aby USA zvedl sebevědomí. Další díly posouvají Ramba úplně jinam. Ukazují, že trauma jde přetavit ve vztek a v ušlechtilou pomstu.
Rambo: První krev
Rambo: První krev | Orion Pictures Corporation
Původně je ale Rambo spíš filmem, v jakém by mohl hrát Al Pacino nebo Robert De Niro. A Stallone po oscarovém Rockym chtěl být takovým umělcem, který hraje v seriózních dramatech. Rambo se postupně zvrhnul. Konec prvního dílu ukazuje zlomeného plačícího hrdinu a jde o jeden ze Stalloneho nejlepších hereckých výkonů.

Mimochodem, v Česku máme tendenci vyslovovat jeho jméno foneticky. Ale anglicky zní podobně jako duha – rainbow. Jednou bych chtěl vidět nějaké video, kde se Rainbow účastní Gay Pridu.