Neustále nabroušená Nimona je zatím nejlepším animákem roku

Nimona | Netflix
Hlavním hrdinou příběhu je Valister Temnotaj, muž z chudého rodu, který by se měl poprvé v historii království stát rytířem. Doposud jimi mohli být jen potomci elitní jednotky dávné hrdinky Gloreth, která před lety porazila temnotu. Od té doby všichni rytíři pod záštitou Institutu prosazování pořádku a hrdinství chrání město před zlem a předávají si povinnosti z generace na generaci. Valister však může toto pravidlo změnit a nastolit novou éru hrdinů říše. Jenže během očekávané korunovace se stane něco zcela nečekaného a z Valisterova meče vyšlehne laser, který královnu na místě zabije.
Nimona
Nimona
77%
Z čerstvě pasovaného hrdiny je rázem psanec, kterého jeho druh a nejlepší přítel Ambrosius připravil o ruku. Jedinou Valisterovou nadějí prokázat nevinu je Nimona. Věčně nabroušená dospívající dívka-měňavec, která by nejraději vše rozbila, každému dala nakládačku a svrhla vládu. Valister ji v jejím nadšení musí neustále krotit a smířit se s tím, že vše, co si dosud o příšerách, jak lidé měňavcům a jinak odlišným tvorům říkají, myslel, je lež. Mezi ním a Nimonou vzniká silné pouto, které může nakonec přinést spásu nejen pošpiněnému rytíři, ale i samotné Nimoně…
Nimona: trailer | Netflix
Nimona je povedenou rodinnou zábavou, která je oficiálně určená publiku od deseti let, ale vychutnají si ji i mladší divačky a diváci. Proč je tato věková hranice poměrně vysoká? Nimona totiž není klasický animovaný snímek. Nečekejte zpívající princeznu, oslnivého prince nebo neuvěřitelně reálnou 3D animaci, ze které se vám bude tajit dech. Kdepak, Nimona sází na efekt 2D kresby, pastelovou paletu barev, z níž vybočuje pouze Nimonina jasně růžová barva, a na neuvěřitelnou dynamiku příběhu.
Ten vás nechá vydechnout až ke konci, kdy konverzační a situační vtípky vystřídá emočně silnější námět. První dvě třetiny filmu jsou hravé a akční a nechávají hrdiny navzájem se poznávat, zatímco ta třetí vypráví o vzájemné důvěře a zahojení ran na duši. Sto minut tak uteče jako voda. Je nicméně vidět, že Nimona neměla nijak oslnivý rozpočet (jeho přesnou výši nelze v tuto chvíli nikde zjistit). Vykreslení ústředních postav příběhu je skvělé, zvláště Nimonina obličejová mimika je fenomenální.
Jen ona funguje jako zábavný prvek a k postu rebelujícího puberťáka se naprosto skvěle hodí, stejně jako fakt, že dívka stále balancuje na pomezí hrdina – padouch, neboť sama neví, kam patří. Rozsah všech emocí a grimas dokáže pokrýt rychlostí blesku. Štěněcí kukuč, smutný výraz, rebelský, naštvaný, zlomyslný… Jakýkoli si vyberete, má je všechny, stejně je na tom i její dospělý parťák. Většinu času vůbec nechápe, co se kolem něj odehrává a za všech okolností se snaží zachovat si chladnou hlavu, a pokud to jde, i trochu důstojnosti. Tato dvojka proto funguje bez nejmenší chybičky.
Nimona
Nimona | Netflix
Ovšem zbytek už tolik propracovaný není. Pozadí se zdá být rozmazané, není detailně propracované a ve výsledku působí jako animace z knihy, kde je okolí jen naznačené, ale hlavní pozornost je upřená pouze na postavy, kolem nichž se odvíjí děj. Skvělé však je, že to nevadí. Pro kvalitní a zábavný příběh nepotřebujete tisíce jednotlivě nakreslených chlupů, jež se realisticky vlní ve větru, jako spíše to, co se na plátně děje.
A právě příběh je dalším plusem snímku. Nejenže naprosto nenápadnou a mírumilovnou formou pracuje s LGBTQ+ tematikou, ale má i potřebnou hloubku. Nimona je zosobněním odlišnosti a jako takovou ji společnost nepřijímá, ale pronásleduje. V závěru ji její zoufalství přemění ve skutečnou příšeru, zhmotnění doutnající zloby, zoufalství a bolesti, které by raději volilo sebezničení. Což je moment, který tu byl naposledy nejspíš v Malém princi.
Přesto si snímek udržuje pocit naděje a díky neotřelé hrdince, kterou bychom mohli s mírnou nadsázkou přirovnat k dívčímu teen Deadpoolovi, přináší něco zcela odlišného. Nimonu to zatím řadí mezi to nejlepší, co jsme v daném žánru letos dostali. Nimona zkrátka vybočuje a její zábavné žonglování mezi dobrem a zlem baví, stejně jako bavili například podobní Zlouni(2022), zkrátka fantasy gangsterka pro děti.
Nimona
Nimona | Netflix
Každý si tak v příběhu najde to své, bavit by se však měli všichni, protože i Nimoniny zvířecí podoby jsou dokonalé a ve filmu tak nechybí roztomilá zvířátka, která děti (i dospělí) milují. Pro upřesnění se můžete těšit na žraloka, rybičky, nosorožce, velrybu, lasičku nebo dokonce na draka.
90%
Nimona je zatím nejlepší animovanou podívanou letošního roku. Břitký humor v první polovině snímku si získá malé i velké publikum, stejně jako netradiční námět, který skvěle pracuje s tématem futuristického středověku a Nimoninými schopnosti měnit podobu.
Martina „Miňonka“ Krejzlová
Martina „Miňonka“ Krejzlová
Dále se můžete podívat na žebříček nejlepších animovaných filmů a pohádek na Netflixu.